platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år

Nordbygg på Stockholmsmässan
en port in till den svenska marknaden.
RSS
rss_icon
Länkar
Att vara uppkopplad under föreläsningen försämrar lärandet

Studenter som har sin laptop igång under föreläsningar har sämre studieresultat än de som inte är uppkopplade. Det visar undersökningar i USA. Resultaten stämmer med nya rön inom den neurologiska forskningen, som antyder att störningar från teknisk utrustning kan ha negativ inverkan på lärandet.

Sherry Turkle, som är professor i sociala studier inom naturvetenskap och teknik vid MIT, menar att det nu börjar finnas stort stöd för tanken att reducera eller stoppa tillgång till nätet under föreläsningar: ”Universities had great technological enthusiasm. But … I'm feeling the backlash". Hon berättar bland annat att Chicago Law School har blockerat trådlöst internet i vissa lokaler medan andra lärosäten har upprättat internet-fria zoner, veckolånga” teknologi-retreats” och flera dagliga, kvarts-långa, avbrott i internettillgången.

Clifford Nass som är professor i kommunikation vid Stanford University noterade att studenter var uppkopplade, oavsett vad de sysslade med. Han första tanke var "Damn, these kids can multitask … What do these kids know that I don't?” Han undersökte saken och kom fram till att studenterna inte var skickligare på att göra flera saker samtidigt. Den delade uppmärksamheten gjorde istället att deras minnen var oorganiserade, att de tog fasta på irrelevanta uppgifter och att de hade svårt att följa instruktioner. Och även de som satt intill blev störda. Nass menar att ”We've reached a period where attention is no longer valued. There's been a cultural change where we've forgotten about the idea of paying attention”. Men, säger han, vi ska inte förbjuda internet utan lära studenterna att använda det! Läs mer här!

 

Källa: Internationellt om högskolan nr 21, 2011