platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
PRESSTOP
IMEX i Frankfurt 2021
ställs in.
hotellnytt
Scandic Arlandastad slår upp dörrarna
med mötesarenan Scandinavian XPO som granne.
tar steget ut i världen
Sylvia Nylin
lämnar Svenska Möten.
Minnesord
Mats Lindsten, 1951–2020
Ikonernas ikon. Vännernas vän
flyttar ut i regionen
Göteborgs Film Festival
erbjuder hemester i Västsverige.
öppnar 2021
Julas utveckling av Skara stadshotell igång
Vill skapa Skaras nya vardagsrum.
RSS
rss_icon
Länkar
Att vara uppkopplad under föreläsningen försämrar lärandet

Studenter som har sin laptop igång under föreläsningar har sämre studieresultat än de som inte är uppkopplade. Det visar undersökningar i USA. Resultaten stämmer med nya rön inom den neurologiska forskningen, som antyder att störningar från teknisk utrustning kan ha negativ inverkan på lärandet.

Sherry Turkle, som är professor i sociala studier inom naturvetenskap och teknik vid MIT, menar att det nu börjar finnas stort stöd för tanken att reducera eller stoppa tillgång till nätet under föreläsningar: ”Universities had great technological enthusiasm. But … I'm feeling the backlash". Hon berättar bland annat att Chicago Law School har blockerat trådlöst internet i vissa lokaler medan andra lärosäten har upprättat internet-fria zoner, veckolånga” teknologi-retreats” och flera dagliga, kvarts-långa, avbrott i internettillgången.

Clifford Nass som är professor i kommunikation vid Stanford University noterade att studenter var uppkopplade, oavsett vad de sysslade med. Han första tanke var "Damn, these kids can multitask … What do these kids know that I don't?” Han undersökte saken och kom fram till att studenterna inte var skickligare på att göra flera saker samtidigt. Den delade uppmärksamheten gjorde istället att deras minnen var oorganiserade, att de tog fasta på irrelevanta uppgifter och att de hade svårt att följa instruktioner. Och även de som satt intill blev störda. Nass menar att ”We've reached a period where attention is no longer valued. There's been a cultural change where we've forgotten about the idea of paying attention”. Men, säger han, vi ska inte förbjuda internet utan lära studenterna att använda det! Läs mer här!

 

Källa: Internationellt om högskolan nr 21, 2011