platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Att vara uppkopplad under föreläsningen försämrar lärandet

Studenter som har sin laptop igång under föreläsningar har sämre studieresultat än de som inte är uppkopplade. Det visar undersökningar i USA. Resultaten stämmer med nya rön inom den neurologiska forskningen, som antyder att störningar från teknisk utrustning kan ha negativ inverkan på lärandet.

Sherry Turkle, som är professor i sociala studier inom naturvetenskap och teknik vid MIT, menar att det nu börjar finnas stort stöd för tanken att reducera eller stoppa tillgång till nätet under föreläsningar: ”Universities had great technological enthusiasm. But … I'm feeling the backlash". Hon berättar bland annat att Chicago Law School har blockerat trådlöst internet i vissa lokaler medan andra lärosäten har upprättat internet-fria zoner, veckolånga” teknologi-retreats” och flera dagliga, kvarts-långa, avbrott i internettillgången.

Clifford Nass som är professor i kommunikation vid Stanford University noterade att studenter var uppkopplade, oavsett vad de sysslade med. Han första tanke var "Damn, these kids can multitask … What do these kids know that I don't?” Han undersökte saken och kom fram till att studenterna inte var skickligare på att göra flera saker samtidigt. Den delade uppmärksamheten gjorde istället att deras minnen var oorganiserade, att de tog fasta på irrelevanta uppgifter och att de hade svårt att följa instruktioner. Och även de som satt intill blev störda. Nass menar att ”We've reached a period where attention is no longer valued. There's been a cultural change where we've forgotten about the idea of paying attention”. Men, säger han, vi ska inte förbjuda internet utan lära studenterna att använda det! Läs mer här!

 

Källa: Internationellt om högskolan nr 21, 2011