platsannonser
Vi söker
en Projektkoordinator.
nyheter
flygindustrin
Emirates finkammar världen
efter kabinpersonal – besöker trettio städer under sex veckor.
Helsingborg
Samhällstung vecka
med flera ministrar till H22 City Expo.
mot nytt uppdrag
Marie Jacobsson,
lämnar Meetx.
Turismen fördubblades mellan 2000-2018
Så vill metropolerna
få bukt med partyturismen.
Steg framåt
Sveriges DMO:er
tar nya kliv som aktiv och enad part inom svensk besöksnäring.
möten och säkerhet
Stockholmsmässan
är den första säkerhetscertifierade mötesplatsen i Norden enligt Shore-standarden.
Nytt jobb
Catarina Halldén
blir hotelldirektör för nya Quality Hotel Match i Jönköping.
Nytt jobb
Maria Skarve,
ny Marknads- och Kommunikationschef på Svenska Möten.
Nytt jobb
Carina Eriksson
- ny hotelldirektör på Scandic Västerås.
RSS
rss_icon
Länkar
Att vara uppkopplad under föreläsningen försämrar lärandet

Studenter som har sin laptop igång under föreläsningar har sämre studieresultat än de som inte är uppkopplade. Det visar undersökningar i USA. Resultaten stämmer med nya rön inom den neurologiska forskningen, som antyder att störningar från teknisk utrustning kan ha negativ inverkan på lärandet.

Sherry Turkle, som är professor i sociala studier inom naturvetenskap och teknik vid MIT, menar att det nu börjar finnas stort stöd för tanken att reducera eller stoppa tillgång till nätet under föreläsningar: ”Universities had great technological enthusiasm. But … I'm feeling the backlash". Hon berättar bland annat att Chicago Law School har blockerat trådlöst internet i vissa lokaler medan andra lärosäten har upprättat internet-fria zoner, veckolånga” teknologi-retreats” och flera dagliga, kvarts-långa, avbrott i internettillgången.

Clifford Nass som är professor i kommunikation vid Stanford University noterade att studenter var uppkopplade, oavsett vad de sysslade med. Han första tanke var "Damn, these kids can multitask … What do these kids know that I don't?” Han undersökte saken och kom fram till att studenterna inte var skickligare på att göra flera saker samtidigt. Den delade uppmärksamheten gjorde istället att deras minnen var oorganiserade, att de tog fasta på irrelevanta uppgifter och att de hade svårt att följa instruktioner. Och även de som satt intill blev störda. Nass menar att ”We've reached a period where attention is no longer valued. There's been a cultural change where we've forgotten about the idea of paying attention”. Men, säger han, vi ska inte förbjuda internet utan lära studenterna att använda det! Läs mer här!

 

Källa: Internationellt om högskolan nr 21, 2011