platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
nya kunskaper
Meeting Design Week
den 10 och 11 april i Helsingfors.
Omvärldsanalys
Nytt från Las Vegas:
Hotellrobotar, interaktiva golfbanor och världens första robotbartender
Kongress
Ungas utsatthet diskuteras
när Riksförbundet för fältarbetare träffas i Borås.
norskt bolag till sverige
Get Together öppnar i Stockholm
– 
ny aktör inom gruppresor och event.
Undersökning fastslår:
Åtta av 10 föredrar fysiska möten
framför digitala.
Scandinavian XPO
Airport City Stockholm
- en helt ny stad växer fram.
RSS
rss_icon
Länkar
Jönköping blir värd för Scenkonstbiennalen 2013
2 000 teater- och danspersoner tar i slutet av maj 2013 plats i Jönköping. Svensk Teaterunion har nämligen valt Jönköping som plats för Scenkonstbiennalen. Evenemanget beräknas generera 18 miljoner kronor till regionen.

För drygt 20 år sedan etablerade Svensk Teaterunion ett forum och en mötesplats för den svenska teaterbranschen. Teaterunionen har nu ordnat tio framgångsrika biennaler och kommer nu att utveckla den till att innehålla all scenkonst. I samband med etableringen av en Scenkonstbiennal väljer man Jönköping som spelplats.

Minst 150 dans-, teater- och musikprogram kommer att fylla Jönköpings scener och gator. Givetvis är Kulturhuset Spira en av platserna för evenemanget som kommer att attrahera en publik från hela Sverige, men till viss del också gäster från utlandet.

– Vi har kämpat för att få hit det här evenemanget och blev oerhört glada över beskedet att vi får det till Jönköping, säger Thomas Tegnér på SMOT, som ansökt om evenemanget i samarbete med Destination Jönköpings Convention Bureau. Det här är ett kvitto på att det håller på att hända positiva saker med Jönköping som kulturstad.

Scenkonstbiennalen 2013 kommer att förgylla hela regionen och sätta kulturen i centrum. Evenemanget fyller hotell, restauranger, butiker och mötesplatser under fem dagar, vilket beräknas generera 18 miljoner kronor till regionen.

– Det är precis så här vi vill jobba, säger Ante Jankovic på Jönköping Convention Bureau. Täta samarbeten med aktörer i regionen för att få hit evenemang, möten och kongresser.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Om Smålands Musik och Teater

Smålands Musik & Teater (Smot) producerar teater, musik, dans och musikteater som spelas för barn, ungdomar och vuxna i och utanför Jönköpings län. Varje år presenteras säsongsserier med konserter och teaterföreställningar. Nyskriven svensk dramatik produceras av teatern i samarbete med någon av länets amatörteatergrupper och sätts upp lokalt. Smot medverkar också till att projekt som Svensk Blåsmusikfestival och Brahefestivalen kan genomföras i Jönköping och i länet. Smålands Musik & Teater är en av enheterna inom Regional utveckling och har Landstinget i Jönköping län som huvudman. Ett nytt hus för scenkonst, Kulturhuset Spira, är under byggnation och invigs i november 2011.


Om Jönköping Convention Bureau

Convention Bureau är en del av Destination Jönköping och arbetar aktivt med att bearbeta kongresser och möten till att genomföras i kommunen. Verksamheten finansieras av kommunen samt företag och institut som har kopplingar till möten och kongresser.

 

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare. Uppdraget är att göra hela Jönköping  till ett attraktivt alternativ för privat- och affärsresande, investeringar och inflyttning. Det gör vi genom våra turistbyråer, Convention Bureau, hotell- & konferensbokning och näringslivsavdelning. Därtill driver vi ett antal projekt vars syfte är att attrahera och informera invånare. Destination Jönköping drivs gemensamt av kommun och näringsliv.