nyheter
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
hotellnytt
Skansen i Båstad har byggt ut sitt spa för 50 miljoner kronor.
600 kvadratmeter mer än fördubblarspaytan.
destinationsutveckling
Fyrplatsen Pater Noster
får en ny operatör. Målet är att ta plats på den internationella kartan.
Press stop
ACTE, Corporate Travel Executives
har gått i konkurs.
the nude edition
Stockholm Furniture & Light Fair
lanserar ett solidariskt och hållbart mässkoncept för 2021.
Sänker begränsningarna
Malaysia tillåter nu möten
för upp till 250 deltagare.
innovation & utveckling
Royal Park Hospitality & Education Hub Sthlm
presenterar fler onlineutbildningar i samarbete med Hyper Island och Highlights.
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
RSS
rss_icon
Länkar
Köpenhamn huvudattraktion i Skåne
Tivoli i Köpenhamn är en av de första attraktionerna som tecknar avtal med Skånes nya resebutik på webben som öppnar den första juni. Resebutiken ska samla regionens 20 000 reseprodukter, 3 500 företag i besöksnäringen i 33 kommuner och göra dem boknings- och betalningsbara online.

– Det är gränslöshet på riktigt när Köpenhamn blir en av Skånes starka reseanledningar. Hela regionen görs tillgänglig för bokning och betalning med några enkla knapptryckningar på webben, säger Pia Jönsson Rajgård, vd för Tourism in Skåne.

Skånes nya resebutik på webben är navet i den marknadsföringsstrategi som ska öka antalet gästnätter i Skåne med 30 procent eller 1,5 miljoner till 2014. Strategin beskrivs i den nya rapporten "Kommunikation och varumärke", som nyligen presenterades.

Resebutiken gör att Skånebesökaren från första juni kan boka och betala flyg till någon av Skånes tre flygplatser eller Kastrup i Köpenhamn. Vid samma tillfälle kan besökaren boka och betala boende samt attraktioner som Tivoli i Köpenhamn, Skånes Djurpark eller Tosselilla Sommarland, som också tecknat avtal med Skånes resebutik på webben.

Ny teknik och nya beteenden gör att marknadsföringen av destinationer nu bara är knapptryckningar från köpbeslut och betalning. Det ställer andra krav på besöksnäringen. Över 65 procent av de traditionella charterbolagens resenärer bokar och betalar sina resor på webben. För övriga resor är beteendet ännu vanligare.

För att hänga med i teknikutveckling och för att ha råd att marknadsföra sin bokningsplattform samordnar alltfler destinationer kommunikation och försäljning på detta sätt.

– Här hänger inte Skåne med riktigt. Det beror sannolikt på att industrialiseringsgraden i vår besöksnäring är relativt låg. Vi har 3 500 aktörer, varav många är mycket små. Vi arbetar för att få kommuner och övriga aktörer att samverka bättre. Att delta i Skånes nya resebutik är ett viktigt första steg för det, säger Pia Jönsson Rajgård.