platsannonser
nyheter
hotellnytt
Raffles fortsätter sin strategiska expansion
– öppnar två nya hotell i Asien.
19-21 November 2019
IBTM World lanserar:
Event Business Accelerator.
61 kontor i 31 länder
MCI
öppnar kontor i Hamburg.
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
RSS
rss_icon
Länkar
Köpenhamn huvudattraktion i Skåne
Tivoli i Köpenhamn är en av de första attraktionerna som tecknar avtal med Skånes nya resebutik på webben som öppnar den första juni. Resebutiken ska samla regionens 20 000 reseprodukter, 3 500 företag i besöksnäringen i 33 kommuner och göra dem boknings- och betalningsbara online.

– Det är gränslöshet på riktigt när Köpenhamn blir en av Skånes starka reseanledningar. Hela regionen görs tillgänglig för bokning och betalning med några enkla knapptryckningar på webben, säger Pia Jönsson Rajgård, vd för Tourism in Skåne.

Skånes nya resebutik på webben är navet i den marknadsföringsstrategi som ska öka antalet gästnätter i Skåne med 30 procent eller 1,5 miljoner till 2014. Strategin beskrivs i den nya rapporten "Kommunikation och varumärke", som nyligen presenterades.

Resebutiken gör att Skånebesökaren från första juni kan boka och betala flyg till någon av Skånes tre flygplatser eller Kastrup i Köpenhamn. Vid samma tillfälle kan besökaren boka och betala boende samt attraktioner som Tivoli i Köpenhamn, Skånes Djurpark eller Tosselilla Sommarland, som också tecknat avtal med Skånes resebutik på webben.

Ny teknik och nya beteenden gör att marknadsföringen av destinationer nu bara är knapptryckningar från köpbeslut och betalning. Det ställer andra krav på besöksnäringen. Över 65 procent av de traditionella charterbolagens resenärer bokar och betalar sina resor på webben. För övriga resor är beteendet ännu vanligare.

För att hänga med i teknikutveckling och för att ha råd att marknadsföra sin bokningsplattform samordnar alltfler destinationer kommunikation och försäljning på detta sätt.

– Här hänger inte Skåne med riktigt. Det beror sannolikt på att industrialiseringsgraden i vår besöksnäring är relativt låg. Vi har 3 500 aktörer, varav många är mycket små. Vi arbetar för att få kommuner och övriga aktörer att samverka bättre. Att delta i Skånes nya resebutik är ett viktigt första steg för det, säger Pia Jönsson Rajgård.