platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Resandet till Sverige ökar igen

Under årets första fyra månader ökade övernattningarna från utlandet i Sverige med knappt tre procent. Det visar statistik från Tillväxtverket och SCB, som släppt färska siffror för april månad. Övernattningarna från utlandet på hotell, stugbyar och vandrarhem ökade med hela 17,4 procent under april månad, jämfört med samma månad 2010. Även om en del av ökningen troligen beror på att jämförelsen sker med april 2010 då flygstoppet på grund av askmoln inträffade, visar siffran på ett trendbrott av ett hittills negativt resultat i övernattningsstatistiken hittills under året.

Återhämtningen i april har lett till att antalet övernattningar från utlandet hittills i år nu åter ligger på plus, med en ökning på 2,8 procent för perioden januari till april 2011. Motsvarande ökning för de inhemska övernattningarna (svenskar som övernattar i Sverige) är 4,6 procent.

– Från USA och Kina ser vi stora ökningar hittills i år, med 13 respektive 30 procent, säger Thomas Brühl, vd för VisitSweden. Men än är det för tidigt att förutspå ett helårsresultat.

VisitSweden prioriterar de marknader som har den största volymen av övernattningar i Sverige, vilket är länder i Europa och Norden, samt USA och Kina. Under perioden januari till och med april såg Sverige stora ökningar från Tyskland och Storbritannien med åtta respektive sju procent. Sveriges största utlandsmarknad, Norge, ökade med tre procent.

–  Med fortsatt effektiv marknadsföring, bra tillgänglighet och attraktiva destinationer har Sverige alla förutsättningar att ta en ännu större marknadsandel i Norden, säger Thomas Brühl.