nyheter
statistik eller bevis?
Hotell i Kina
visar tidiga tecken på återhämtning.
vi ställer inte in - vi ställer om
Strategikongress
samlar energibranschen digitalt den 5-6 maj.
efter restriktionerna
Visit Linköping & Co
varslar i spåren av Corona.
omvärldsanalys
JMIC skapar portal
för åtkomst till covid-19-kunskaper.
Omvärldsanalys
USA rapporterar 22,6 procents hotellbeläggning
för veckan fram till 28 mars - 2020.
Island står enat
Meet in Reykjavík:
United With Strength.
innovationer skapar möten
De tio mest innovativa entreprenörerna
i Sverige 2020.
omsättningen minus 70-80 procent
Färsk statistik från UC:
Konkurser inom hotell- och restaurang ökar med 123 procent.
positivt besked
Nordiska Hissmässan
samlar hela hissbranschen i Stockholm hösten 2020.
innovationer skapar möten
Fem innovationer
som kommer att revolutionera modeindustrin tilldelas en miljon euro.
RSS
rss_icon
Länkar
Resandet till Sverige ökar igen

Under årets första fyra månader ökade övernattningarna från utlandet i Sverige med knappt tre procent. Det visar statistik från Tillväxtverket och SCB, som släppt färska siffror för april månad. Övernattningarna från utlandet på hotell, stugbyar och vandrarhem ökade med hela 17,4 procent under april månad, jämfört med samma månad 2010. Även om en del av ökningen troligen beror på att jämförelsen sker med april 2010 då flygstoppet på grund av askmoln inträffade, visar siffran på ett trendbrott av ett hittills negativt resultat i övernattningsstatistiken hittills under året.

Återhämtningen i april har lett till att antalet övernattningar från utlandet hittills i år nu åter ligger på plus, med en ökning på 2,8 procent för perioden januari till april 2011. Motsvarande ökning för de inhemska övernattningarna (svenskar som övernattar i Sverige) är 4,6 procent.

– Från USA och Kina ser vi stora ökningar hittills i år, med 13 respektive 30 procent, säger Thomas Brühl, vd för VisitSweden. Men än är det för tidigt att förutspå ett helårsresultat.

VisitSweden prioriterar de marknader som har den största volymen av övernattningar i Sverige, vilket är länder i Europa och Norden, samt USA och Kina. Under perioden januari till och med april såg Sverige stora ökningar från Tyskland och Storbritannien med åtta respektive sju procent. Sveriges största utlandsmarknad, Norge, ökade med tre procent.

–  Med fortsatt effektiv marknadsföring, bra tillgänglighet och attraktiva destinationer har Sverige alla förutsättningar att ta en ännu större marknadsandel i Norden, säger Thomas Brühl.