nyheter
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
nytt jobb
Johan Michelson
ny vd för BWH Hotel Group i Skandinavien.
sverige ligger klart efter
RAI Amsterdam
öppnas igen utan att begränsa antalet besökare.
tyskland ligger före
Köln är redo för nya affärsevent
mässor är oöverträffade som affärsmöten.
covid-19
Emirates återbetalar över 500 miljoner dollar
fortfarande 500 000 som inte fått sina pengar.
Säkerhet i första rummet
Ras Al Khaimah
blir den första staden i världen som certifieras som säker av Bureau Veritas.
samverkan och dialog
Elmiadalen gav 515 941 kronor
till Världens Barn.
evenemang skapar möten
Uppsala
välkomnar SM på cykel.
Tyska events ligger före
Ny kongressfond
stärker Berlins evenemangsindustri.
Europa öppnar
Starkt 2019 på Austria Center Vienna
- höstsäsongen avgör om 2020 skapar en tvärnit.
RSS
rss_icon
Länkar
Fotografiska får eget bageri i toppklass
Fotografiska event & konferens har knutit två konditorer på högsta internationella nivå till verksamheten. Nu flyttar de in i lokalerna på Stadsgårdskajen med sitt bageri.

Sedan i höstas har brödet och konditorivarorna i kafé-, restaurang och eventverksamheten levererats av Dessert och choklad Stockholm. Företaget drivs av två konditorer i internationell toppklass: Conrad Tyrsén har ett färskt VM-silver med kocklandslaget i bagaget och utsågs till Årets konditor 2009. Ted Johansson har såväl OS-guld som VM-guld på meritlistan. Till sommaren utvecklas samarbetet när de flyttar in på Fotografiska med ett fullt utrustat bageri.

– De sista installationerna görs just nu, i mitten av juni värmer vi upp ugnarna, säger Conrad Tyrsén.

Det var efter en förfrågan från kocken Paul Svensson, knuten till Fotografiska som matinspiratör och konceptutvecklare, som samarbetet inleddes.

– Han fick i uppdrag att hitta ett bageri han litade på och som kunde leva upp till Fotografiskas höga kvalitetskrav. Så småningom fick vi även frågan om vi ville ha vårt bageri i lokalerna och vi kan inte tänka oss ett bättre ställe att vara på, säger Conrad Tyrsén. Sedan en tid har de två kompanjonerna lagt tävlandet åt sidan. I stället är det fullt upp med den egna verksamheten. Huvudfokus för det nya bageriet är att se till så Fotografiska är självförsörjande på bröd och konditorivaror.

De säger sig ha en klassisk stil i det de gör, men med ett modernt uttryck. Vackra bakverk gjorda av noggrant utvalda råvaror, som presenteras på ett snyggt sätt.

– Men det får inte vara för knasigt, det viktiga är att det smakar jäkligt gott, säger Conrad Tyrsén. Inspirationen hämtas från olika delar av världen, men det klassiskt franska har fortfarande en särskild plats, precis som typiskt svenska inslag, som vete- och kanelbullar. Just nu går trenden mot mindre bakverk, något som de omfamnar.

– Vi tror inte på den här amerikanska grejen med jättekanelbullar som räcker till fyra personer. Det ska vara mycket kärlek bakom varje bakverk. På kaféet lägger vi fram max sex bullar på varje fat, då måste varje bulle se bra ut.

– Vi tror också att de flesta i dag är väldigt medvetna om vad de stoppar i sig. För oss finns det inget alternativ, det ska vara riktigt smör och riktig mjölk i bullarna, inte margarin eller mixprodukter.

Conrad Tyrsén berättar att han ser fram emot att bli involverad i Fotografiskas Event- och konferensverksamhet.

– Vi är väldigt förväntansfulla, dels med att komma igång och baka i våra nya ugnar, men även kring hur vi kan bidra till festvåningsarrangemangen.