platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
60 hektar mark
Jägersro nya travbana
närmare byggstart.
kunskapskälla
Ny rapport:
Eventindustrin bidrag stort till ekonomin.
affärer & möten
Satsning vid Höga Kusten:
Sydkoreas största hotellgrupp vill investera i anläggningar.
14 000 besökare
IBTM World 2019
utsågs till bästa internationella mässa.
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
RSS
rss_icon
Länkar
Fotografiska får eget bageri i toppklass
Fotografiska event & konferens har knutit två konditorer på högsta internationella nivå till verksamheten. Nu flyttar de in i lokalerna på Stadsgårdskajen med sitt bageri.

Sedan i höstas har brödet och konditorivarorna i kafé-, restaurang och eventverksamheten levererats av Dessert och choklad Stockholm. Företaget drivs av två konditorer i internationell toppklass: Conrad Tyrsén har ett färskt VM-silver med kocklandslaget i bagaget och utsågs till Årets konditor 2009. Ted Johansson har såväl OS-guld som VM-guld på meritlistan. Till sommaren utvecklas samarbetet när de flyttar in på Fotografiska med ett fullt utrustat bageri.

– De sista installationerna görs just nu, i mitten av juni värmer vi upp ugnarna, säger Conrad Tyrsén.

Det var efter en förfrågan från kocken Paul Svensson, knuten till Fotografiska som matinspiratör och konceptutvecklare, som samarbetet inleddes.

– Han fick i uppdrag att hitta ett bageri han litade på och som kunde leva upp till Fotografiskas höga kvalitetskrav. Så småningom fick vi även frågan om vi ville ha vårt bageri i lokalerna och vi kan inte tänka oss ett bättre ställe att vara på, säger Conrad Tyrsén. Sedan en tid har de två kompanjonerna lagt tävlandet åt sidan. I stället är det fullt upp med den egna verksamheten. Huvudfokus för det nya bageriet är att se till så Fotografiska är självförsörjande på bröd och konditorivaror.

De säger sig ha en klassisk stil i det de gör, men med ett modernt uttryck. Vackra bakverk gjorda av noggrant utvalda råvaror, som presenteras på ett snyggt sätt.

– Men det får inte vara för knasigt, det viktiga är att det smakar jäkligt gott, säger Conrad Tyrsén. Inspirationen hämtas från olika delar av världen, men det klassiskt franska har fortfarande en särskild plats, precis som typiskt svenska inslag, som vete- och kanelbullar. Just nu går trenden mot mindre bakverk, något som de omfamnar.

– Vi tror inte på den här amerikanska grejen med jättekanelbullar som räcker till fyra personer. Det ska vara mycket kärlek bakom varje bakverk. På kaféet lägger vi fram max sex bullar på varje fat, då måste varje bulle se bra ut.

– Vi tror också att de flesta i dag är väldigt medvetna om vad de stoppar i sig. För oss finns det inget alternativ, det ska vara riktigt smör och riktig mjölk i bullarna, inte margarin eller mixprodukter.

Conrad Tyrsén berättar att han ser fram emot att bli involverad i Fotografiskas Event- och konferensverksamhet.

– Vi är väldigt förväntansfulla, dels med att komma igång och baka i våra nya ugnar, men även kring hur vi kan bidra till festvåningsarrangemangen.