nyheter
50 000 besökare räcker inte
Naturum Falsterbo hotas
– kan bli del av ett spahotell.
bakslag för det personliga mötet
IBTM World 2020-ställs in
men blir virtuell.
utvecklande möten
Bo Frank, Växjö kommun,
är omvald till styrelsen i nätverket Energy Cities.
skapar ny plattform
Dubai Tourism bildar specialkommittee för Business Events
öppnar hela mötesindustrin den 1 oktober.
2000 deltagande företag
Stort intresse
för taiwanesisk plattform om covid-19.
400 spelare kommer
Uppsala
arrangerar nya veteran-SM i innebandy 2021.
Leap for Life
Hallands nya innovationscentrum:
för informationsdriven vård.
digital innovation
Royal Park Studios
inviger unik studio för livestreaming och produktion.
Nätverk
Egencia hjälper Travel Managers
med nya utbildningar i hantering av affärsresor.
alltfler fysiska möten
SEE Hållbarhetsvecka
viktigare än någonsin – i år med rekordmånga digitala event.
RSS
rss_icon
Länkar
Fotografiska får eget bageri i toppklass
Fotografiska event & konferens har knutit två konditorer på högsta internationella nivå till verksamheten. Nu flyttar de in i lokalerna på Stadsgårdskajen med sitt bageri.

Sedan i höstas har brödet och konditorivarorna i kafé-, restaurang och eventverksamheten levererats av Dessert och choklad Stockholm. Företaget drivs av två konditorer i internationell toppklass: Conrad Tyrsén har ett färskt VM-silver med kocklandslaget i bagaget och utsågs till Årets konditor 2009. Ted Johansson har såväl OS-guld som VM-guld på meritlistan. Till sommaren utvecklas samarbetet när de flyttar in på Fotografiska med ett fullt utrustat bageri.

– De sista installationerna görs just nu, i mitten av juni värmer vi upp ugnarna, säger Conrad Tyrsén.

Det var efter en förfrågan från kocken Paul Svensson, knuten till Fotografiska som matinspiratör och konceptutvecklare, som samarbetet inleddes.

– Han fick i uppdrag att hitta ett bageri han litade på och som kunde leva upp till Fotografiskas höga kvalitetskrav. Så småningom fick vi även frågan om vi ville ha vårt bageri i lokalerna och vi kan inte tänka oss ett bättre ställe att vara på, säger Conrad Tyrsén. Sedan en tid har de två kompanjonerna lagt tävlandet åt sidan. I stället är det fullt upp med den egna verksamheten. Huvudfokus för det nya bageriet är att se till så Fotografiska är självförsörjande på bröd och konditorivaror.

De säger sig ha en klassisk stil i det de gör, men med ett modernt uttryck. Vackra bakverk gjorda av noggrant utvalda råvaror, som presenteras på ett snyggt sätt.

– Men det får inte vara för knasigt, det viktiga är att det smakar jäkligt gott, säger Conrad Tyrsén. Inspirationen hämtas från olika delar av världen, men det klassiskt franska har fortfarande en särskild plats, precis som typiskt svenska inslag, som vete- och kanelbullar. Just nu går trenden mot mindre bakverk, något som de omfamnar.

– Vi tror inte på den här amerikanska grejen med jättekanelbullar som räcker till fyra personer. Det ska vara mycket kärlek bakom varje bakverk. På kaféet lägger vi fram max sex bullar på varje fat, då måste varje bulle se bra ut.

– Vi tror också att de flesta i dag är väldigt medvetna om vad de stoppar i sig. För oss finns det inget alternativ, det ska vara riktigt smör och riktig mjölk i bullarna, inte margarin eller mixprodukter.

Conrad Tyrsén berättar att han ser fram emot att bli involverad i Fotografiskas Event- och konferensverksamhet.

– Vi är väldigt förväntansfulla, dels med att komma igång och baka i våra nya ugnar, men även kring hur vi kan bidra till festvåningsarrangemangen.