platsannonser
Vi söker
en Projektkoordinator.
nyheter
2,500 delegates
Conference win
recognises New Zealand’s environmental protection innovation.
digital utveckling
Venue4you
Den första globala, skräddarsydda bokningsplattformen av mäss- och kongressanläggningar.
Good News
Tyskland runt
med regionaltåg för 67 kronor.
möten och affärer
Umeå Congress
får uppdraget att leverera event och studioproduktion åt Akademiska Hus.
hotellnytt
Scandic Oceanhamnen öppnar idag
– hållbarhet i fokus.
Mässnytt
Nordic Live Expo AB
lanserar Nordic Mobility Conference & Expo på Kistamässan den 3-4 maj 2023.

Rekryteringsevent arrangeras i Västerås
för att underlätta för hotell och restauranger att hitta medarbetare.
nytt jobb
Anna Westerberg
blir ny Hotelldirektör för Yasuragi.
flygnytt
Arlanda
återöppnar terminal fyra.
Mässor skapar möten
Succé
på första samlade mötesplatsen inom hållbarhet.
RSS
rss_icon
Länkar
Företagen satsade 4,8 miljarder på events

IRMs specialrapport över eventbyråernas intäkter visar att intäkterna från, både företagsinterna event och event i externt marknadsföringssyfte, återigen ökar kraftfullt efter ett rejält fall under 2009. Omsättningen under 2010 uppgick till 4,8 miljoner kronor.

Det är endast externa events som normalt ingår i IRMs statistik, men denna specialrapport omfattar även företagsinterna event, något som förbättrar statistiken kring en mycket föränderlig bransch. Totalt omsatte eventbyråerna 4,8 miljarder kronor under 2010, vilket är en ökning med 4,5 procent eller 200 miljoner kronor jämfört med 2009.

Att tillväxten är kraftfull bekräftas dessutom av att investeringarna i eventmarknadsföring ökade med drygt 32 procent under det första kvartalet i år. Eventmarknadsföring, som inte innefattar företagsinterna events, omsatte nämligen närmare 1,2 miljarder kronor under årets tre första månader. Endast dagspress-, Internet- och TV-reklamen omsatte större summor pengar samma period.

– Vi vet sedan tidigare att företagen satsar mycket pengar på events och dessa investeringar är mycket konjunkturkänsliga. Den snabba och kraftfulla ökningen i år visar dock återigen att events är en etablerade del av marknadskommunikationen, säger IRM:s vd Magnus Anshelm. När företagen har behov av att engagera eller aktivera konsumenten är events ett viktigt verktyg idag.