platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
16-17 juni 2020
Internationell kongress
om 3D-printing till Örebro.
bra initiativ
Turistrådet Västsverige
hjälper besöksnäringen att behålla anställda.
omställningen är här
Internationell konferens
för framtidens handel kommer till Stockholm.
500 000 drabbade
EXPO2020 i fara
- hotell och restauranger är nere på 20 procents beläggning.
08.45 - 11.00
Upplev Trädgårdsmässan LIVE
hemifrån i morgon.
ett gött initiativ
”För ditt Göteborg”
stöttar lokala besöksnäringen.
Lastbilbranschen enig
Elmia Lastbil
flyttas fram till 2021.
fint initiativ
Elite Hotels sträcker ut handen
till 70+ och vårdpersonal.
tidig statistik
Konkurser inom hotell- och restaurang
väntas öka med 57 % i mars månad.
20-22 oktober
GastroNord tar nya tag i oktober
bokningarna var de största hittills.
RSS
rss_icon
Länkar
Företagen satsade 4,8 miljarder på events

IRMs specialrapport över eventbyråernas intäkter visar att intäkterna från, både företagsinterna event och event i externt marknadsföringssyfte, återigen ökar kraftfullt efter ett rejält fall under 2009. Omsättningen under 2010 uppgick till 4,8 miljoner kronor.

Det är endast externa events som normalt ingår i IRMs statistik, men denna specialrapport omfattar även företagsinterna event, något som förbättrar statistiken kring en mycket föränderlig bransch. Totalt omsatte eventbyråerna 4,8 miljarder kronor under 2010, vilket är en ökning med 4,5 procent eller 200 miljoner kronor jämfört med 2009.

Att tillväxten är kraftfull bekräftas dessutom av att investeringarna i eventmarknadsföring ökade med drygt 32 procent under det första kvartalet i år. Eventmarknadsföring, som inte innefattar företagsinterna events, omsatte nämligen närmare 1,2 miljarder kronor under årets tre första månader. Endast dagspress-, Internet- och TV-reklamen omsatte större summor pengar samma period.

– Vi vet sedan tidigare att företagen satsar mycket pengar på events och dessa investeringar är mycket konjunkturkänsliga. Den snabba och kraftfulla ökningen i år visar dock återigen att events är en etablerade del av marknadskommunikationen, säger IRM:s vd Magnus Anshelm. När företagen har behov av att engagera eller aktivera konsumenten är events ett viktigt verktyg idag.