platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
PRESSTOP
IMEX i Frankfurt 2021
ställs in.
hotellnytt
Scandic Arlandastad slår upp dörrarna
med mötesarenan Scandinavian XPO som granne.
tar steget ut i världen
Sylvia Nylin
lämnar Svenska Möten.
Minnesord
Mats Lindsten, 1951–2020
Ikonernas ikon. Vännernas vän
flyttar ut i regionen
Göteborgs Film Festival
erbjuder hemester i Västsverige.
öppnar 2021
Julas utveckling av Skara stadshotell igång
Vill skapa Skaras nya vardagsrum.
RSS
rss_icon
Länkar
Företagen satsade 4,8 miljarder på events

IRMs specialrapport över eventbyråernas intäkter visar att intäkterna från, både företagsinterna event och event i externt marknadsföringssyfte, återigen ökar kraftfullt efter ett rejält fall under 2009. Omsättningen under 2010 uppgick till 4,8 miljoner kronor.

Det är endast externa events som normalt ingår i IRMs statistik, men denna specialrapport omfattar även företagsinterna event, något som förbättrar statistiken kring en mycket föränderlig bransch. Totalt omsatte eventbyråerna 4,8 miljarder kronor under 2010, vilket är en ökning med 4,5 procent eller 200 miljoner kronor jämfört med 2009.

Att tillväxten är kraftfull bekräftas dessutom av att investeringarna i eventmarknadsföring ökade med drygt 32 procent under det första kvartalet i år. Eventmarknadsföring, som inte innefattar företagsinterna events, omsatte nämligen närmare 1,2 miljarder kronor under årets tre första månader. Endast dagspress-, Internet- och TV-reklamen omsatte större summor pengar samma period.

– Vi vet sedan tidigare att företagen satsar mycket pengar på events och dessa investeringar är mycket konjunkturkänsliga. Den snabba och kraftfulla ökningen i år visar dock återigen att events är en etablerade del av marknadskommunikationen, säger IRM:s vd Magnus Anshelm. När företagen har behov av att engagera eller aktivera konsumenten är events ett viktigt verktyg idag.