platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
flera nya avtal
Rekordår för Svenska Möten
ökar med nio procent jämfört med 2018.
Omvärldsanalys
Haag internationella kongresser
växte med 48 procent under 2019.
Evenemang skapar möten
​Lund växer som evenemangsstad
arrangörer kan få evenemangsstöd.
nytt jobb
Darren John
gör om Råbaren till TAKs Izakaya.
133 000 hotellnätter utvärderade
Egencia presenterar de 100 bästa affärshotellen 2020
enligt deras kunder. Sju svenska hotell är med.
nytt jobb
Aliki Krantz - hotelldirektören som hittat hem:
”På Park Inn by Radisson Stockholm Solna finns allt jag brinner för”
mässor skapar möten
Lounge Expo och GastroNord
arrangeras 31 mars – 2 april.
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
RSS
rss_icon
Länkar
Sverige satsar på design på IMEX-mässan i Frankfurt

Årets IMEX-mässa, 24-26 maj i Frankfurt, mönstrar ett bra svenskt team. Visst saknas fortfarande en del förväntade viktiga spelare som Stockholmsmässan, men också några av de nyare conventionbureauerna, men låt oss istället glädjas över de som finns på plats. Härligt att se Åre Convention Bureau och att Uppsala Convention Bureau är tillbaka i strålkastarskenet, Linköping är på plats igen, Münchenbryggeriet och inte minst Icehotel, vår mest kända internationella produkt.

– Jag håller med om att det känns som ett riktigt tungt gäng vi har med oss till IMEX, säger Alex Höglund, ansvarig från Visit Sweden för den svenska satsningen. Vi ska ta nya affärer nu! Sverige som mötesdestination är definintivt i världsklass!

– Vi brukar ha 24-26 utställare per mässa (både IMEX och EIBTM) och antalet partners är ungefär samma i år. Vi har samma storlek på montern som tidigare, cirka 85 kvadratmeter, men då vi har tagit bort pelarna så har vi fått bättre plats för möten.

– I år kommer temat i montern att vara design, säger Alex Höglund. Svensk design är en perfekt budskapsbärare, vilket i högsta grad även gäller den internationella mötesmarknaden. Företag söker nya och exotiska platser för sina möten, konferenser och belöningsresor. Funktionella och snygga miljöer och prisvärda designprylar kryddar upplevelsen!

– Sverige behöver positionera sig och sticka ut och då måste man välja, eftersom vi omöjligt kan visa upp allt). Design-temat passar in på de flesta av destinationer och partners som ställer ut i vår monter. Till exempel har Arlanda Express precis vunnit 'red dot design award 2011'. Vi har också många hotell som jobbar aktivt med design, Gotland har sin spektakulära natur (som i sig är design), vi har Icehotel och mycket, mycket mer i Sverige som passar in under temat.

– Under arbetet med den nya montern har vi studerat och fått många idéer från Svenskt Tenn. Det är en stor glädje att Svenskt Tenn vill samarbeta med oss på IMEX. Svenskt Tenn är ju som ett svenskt vardagsrum. Allt från funkisstilen till dagens moderna internationella designers förebild.

– Huvuduppgiften för alla som besöker IMEX är ju de individuella möten som alla nu förbereder sig med, därför har vi lagt störst fokus på att få bra arbetsplatser för individuella möten.

– Vi jobbar mycket med ljus och färg i hela montern och som ”kappa” har vi ett tyg från Svenkt Tenn och Josef Frank. Detta kommer att skapa uppmärksamhet. Hela montern följer nu temat ”Swedish Livingroom” med färger, möbler och helhetsintryck. Montern följer också till stor del VisitSwedens positionstema Vitalised Meetings.

Under årets IMEX kommer vi för första gången att samarbeta med 'Swedish menu' som kommer att bjuda våra köpare på underbara produkter från småskaliga svenska livsmedelsproducenter.

– Camilla Bender Larson kommer att vara med under alla tre dagar och bjuda på dessa svenska delikatesser. Vi kommer att bli inspirerade av tre sorters ostar från Sverige, tre olika knäckebröd/hårt bröd och tre olika marmelader. Detta i en kombo som ger en speciell upplevelse. Camilla ”guidar” våra köpare i detta och har produktblad och berättar om lokalproducerade ekologiska svenska matupplevelser.

Årets utställare i bokstavsordning: Arlanda Express, Clarion Hotel Post - Nordic Choice Hotels, Clarion Hotels In Stockholm, Convenum, FlyCar GmbH, Gothenburg Convention Bureau, Gotland Convention Bureau, Grand Hôtel Stockholm, Icehotel AB, Malmö Convention Bureau, Münchenbryggeriet Event + Conference, Nobis Group, Nordic Hotels, Ovation Scandinavia, Radisson Blu Royal Viking Hotel, Scandinavian Airlines/SAS, Scandinavian Incentives, Sheraton Stockholm, Stockholm City Conference Centre, Stockholm Convention Bureau, Stockholm Waterfront Congress Centre/Radisson Blu Stockholm, Swedish Lapland Incoming, Svenska Mässan i Göteborg, Tourism In Skåne, Uppsala Convention Bureau, Visit Linköping/Arenabolaget, VisitSweden, Åre Convention Bureau