platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
hotellnytt
Elite Hotels lanserar nytt restaurangkoncept
tillsammans med framstående krogprofiler.
11-12 maj 2022
Internationell Hi-Tech konferens och mässa
kommer till Stockholm.
flygindustrin
Kina blockerar vissa flyg från USA
när försiktighetsåtgärderna vid Covid ökar.
Restriktionerna blir fler
eCarExpo på Friends Arena
4-6 februari ställs in.
Blir ny stiftelse
Oslofjord Convention Center får nytt ägande
Målet är att bli norra Europas bästa konferensanläggning.
evenemang och möten
Ett år kvar
till handbolls-VM i Jönköping.
nytt jobb
Johanna Carinci Jonsson
tar över Clarion Collection Hotel Slottsparken i Linköping.
Nytt jobb
Angelica Vinuesa Gustafsson
ny Event project manager på BSC.
anställdas säkerhet
Safeture tecknar fyraårigt avtal
med Europeiska centralbanken, ECB.
nytt jobb
Lisette Jönsson
ny General Manager på Radisson Blu Hotel, Malmö.
RSS
rss_icon
Länkar
Sverige satsar på design på IMEX-mässan i Frankfurt

Årets IMEX-mässa, 24-26 maj i Frankfurt, mönstrar ett bra svenskt team. Visst saknas fortfarande en del förväntade viktiga spelare som Stockholmsmässan, men också några av de nyare conventionbureauerna, men låt oss istället glädjas över de som finns på plats. Härligt att se Åre Convention Bureau och att Uppsala Convention Bureau är tillbaka i strålkastarskenet, Linköping är på plats igen, Münchenbryggeriet och inte minst Icehotel, vår mest kända internationella produkt.

– Jag håller med om att det känns som ett riktigt tungt gäng vi har med oss till IMEX, säger Alex Höglund, ansvarig från Visit Sweden för den svenska satsningen. Vi ska ta nya affärer nu! Sverige som mötesdestination är definintivt i världsklass!

– Vi brukar ha 24-26 utställare per mässa (både IMEX och EIBTM) och antalet partners är ungefär samma i år. Vi har samma storlek på montern som tidigare, cirka 85 kvadratmeter, men då vi har tagit bort pelarna så har vi fått bättre plats för möten.

– I år kommer temat i montern att vara design, säger Alex Höglund. Svensk design är en perfekt budskapsbärare, vilket i högsta grad även gäller den internationella mötesmarknaden. Företag söker nya och exotiska platser för sina möten, konferenser och belöningsresor. Funktionella och snygga miljöer och prisvärda designprylar kryddar upplevelsen!

– Sverige behöver positionera sig och sticka ut och då måste man välja, eftersom vi omöjligt kan visa upp allt). Design-temat passar in på de flesta av destinationer och partners som ställer ut i vår monter. Till exempel har Arlanda Express precis vunnit 'red dot design award 2011'. Vi har också många hotell som jobbar aktivt med design, Gotland har sin spektakulära natur (som i sig är design), vi har Icehotel och mycket, mycket mer i Sverige som passar in under temat.

– Under arbetet med den nya montern har vi studerat och fått många idéer från Svenskt Tenn. Det är en stor glädje att Svenskt Tenn vill samarbeta med oss på IMEX. Svenskt Tenn är ju som ett svenskt vardagsrum. Allt från funkisstilen till dagens moderna internationella designers förebild.

– Huvuduppgiften för alla som besöker IMEX är ju de individuella möten som alla nu förbereder sig med, därför har vi lagt störst fokus på att få bra arbetsplatser för individuella möten.

– Vi jobbar mycket med ljus och färg i hela montern och som ”kappa” har vi ett tyg från Svenkt Tenn och Josef Frank. Detta kommer att skapa uppmärksamhet. Hela montern följer nu temat ”Swedish Livingroom” med färger, möbler och helhetsintryck. Montern följer också till stor del VisitSwedens positionstema Vitalised Meetings.

Under årets IMEX kommer vi för första gången att samarbeta med 'Swedish menu' som kommer att bjuda våra köpare på underbara produkter från småskaliga svenska livsmedelsproducenter.

– Camilla Bender Larson kommer att vara med under alla tre dagar och bjuda på dessa svenska delikatesser. Vi kommer att bli inspirerade av tre sorters ostar från Sverige, tre olika knäckebröd/hårt bröd och tre olika marmelader. Detta i en kombo som ger en speciell upplevelse. Camilla ”guidar” våra köpare i detta och har produktblad och berättar om lokalproducerade ekologiska svenska matupplevelser.

Årets utställare i bokstavsordning: Arlanda Express, Clarion Hotel Post - Nordic Choice Hotels, Clarion Hotels In Stockholm, Convenum, FlyCar GmbH, Gothenburg Convention Bureau, Gotland Convention Bureau, Grand Hôtel Stockholm, Icehotel AB, Malmö Convention Bureau, Münchenbryggeriet Event + Conference, Nobis Group, Nordic Hotels, Ovation Scandinavia, Radisson Blu Royal Viking Hotel, Scandinavian Airlines/SAS, Scandinavian Incentives, Sheraton Stockholm, Stockholm City Conference Centre, Stockholm Convention Bureau, Stockholm Waterfront Congress Centre/Radisson Blu Stockholm, Swedish Lapland Incoming, Svenska Mässan i Göteborg, Tourism In Skåne, Uppsala Convention Bureau, Visit Linköping/Arenabolaget, VisitSweden, Åre Convention Bureau