platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år

Nordbygg på Stockholmsmässan
en port in till den svenska marknaden.
RSS
rss_icon
Länkar
Handbolls-VM en ekonomisk succé

Totalt uppskattas värdet på turisternas konsumtion till 258 miljoner kronor och handbolls-VM-evenemanget genererade 121 årsverken. Det var framför allt inom restaurang, handel och boende som turisterna spenderade sina pengar. Det är HUI Research som kommit fram till den uppskattningen.

Handbolls-VM sågs av 222 000 åskådare, hade en omsättning på cirka 110 miljoner kronor, biljettintäkterna var cirka 85 miljoner. Av de 275 000 biljetterna såldes 80 procent, vilket var målet. TV-tittare i 162 länder kunde se matcherna. De åtta arrangörsstäderna var Göteborg, Jönköping, Kristianstad, Linköping, Lund, Malmö, Norrköping och Skövde.

Region Skåne får sex miljoner i kick back från Svenska Handbollsförbundet för den förlustgaranti regionen lämnade. Utan den hade inte Svenska Handbollsförbundet av ekonomiska skäl vågat söka VM. Skåne tog det ansvar som staten inte bara kunde utan också borde ha tagit. Finansminister Anders Borg fick genom detta evenemang in minst 15 miljoner i momsintäkter.

Under 2010 medverkade Event in Skåne i kampanjer om att skapa evenemang och möten i Skåne som genererar en framtida turismekonomisk omsättning med 300 miljoner kronor, en ökning med 200 procent från 2009.