platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
nytt jobb
Per Keller
blir ny vd för Yasuragi.
på nytt jobb
Sunniva Fallan Röd
ny vd för Sturebadet.
Hållbarhet på riktigt
Quality Hotel bäst i Norden
på att bedriva sin verksamhet på ett etiskt, socialt och miljömässigt riktigt sätt.
nytt jobb
​Staffan Ingvarsson
blir ny vd för Stockholm Business Region.
nytt jobb
Ny hotelldirektör
på Radisson Blu Metropol i Helsingborg siktar högt.
Mat & Möten
Sigtunakockar tävlar i världsfinalen
av Copper Skillet i Toronto 11 april 2019.
hotellindustrin
Så bidrar hotellen till ett attraktivare Göteborg
Göteborg & Co är en sammanhållande länk.
innovativt drag
Nordic Choice Hotels
digitala utvecklingsbolag eBerry startar globalt utbytesprogram.
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.
RSS
rss_icon
Länkar
Handbolls-VM en ekonomisk succé

Totalt uppskattas värdet på turisternas konsumtion till 258 miljoner kronor och handbolls-VM-evenemanget genererade 121 årsverken. Det var framför allt inom restaurang, handel och boende som turisterna spenderade sina pengar. Det är HUI Research som kommit fram till den uppskattningen.

Handbolls-VM sågs av 222 000 åskådare, hade en omsättning på cirka 110 miljoner kronor, biljettintäkterna var cirka 85 miljoner. Av de 275 000 biljetterna såldes 80 procent, vilket var målet. TV-tittare i 162 länder kunde se matcherna. De åtta arrangörsstäderna var Göteborg, Jönköping, Kristianstad, Linköping, Lund, Malmö, Norrköping och Skövde.

Region Skåne får sex miljoner i kick back från Svenska Handbollsförbundet för den förlustgaranti regionen lämnade. Utan den hade inte Svenska Handbollsförbundet av ekonomiska skäl vågat söka VM. Skåne tog det ansvar som staten inte bara kunde utan också borde ha tagit. Finansminister Anders Borg fick genom detta evenemang in minst 15 miljoner i momsintäkter.

Under 2010 medverkade Event in Skåne i kampanjer om att skapa evenemang och möten i Skåne som genererar en framtida turismekonomisk omsättning med 300 miljoner kronor, en ökning med 200 procent från 2009.