platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Handbolls-VM en ekonomisk succé

Totalt uppskattas värdet på turisternas konsumtion till 258 miljoner kronor och handbolls-VM-evenemanget genererade 121 årsverken. Det var framför allt inom restaurang, handel och boende som turisterna spenderade sina pengar. Det är HUI Research som kommit fram till den uppskattningen.

Handbolls-VM sågs av 222 000 åskådare, hade en omsättning på cirka 110 miljoner kronor, biljettintäkterna var cirka 85 miljoner. Av de 275 000 biljetterna såldes 80 procent, vilket var målet. TV-tittare i 162 länder kunde se matcherna. De åtta arrangörsstäderna var Göteborg, Jönköping, Kristianstad, Linköping, Lund, Malmö, Norrköping och Skövde.

Region Skåne får sex miljoner i kick back från Svenska Handbollsförbundet för den förlustgaranti regionen lämnade. Utan den hade inte Svenska Handbollsförbundet av ekonomiska skäl vågat söka VM. Skåne tog det ansvar som staten inte bara kunde utan också borde ha tagit. Finansminister Anders Borg fick genom detta evenemang in minst 15 miljoner i momsintäkter.

Under 2010 medverkade Event in Skåne i kampanjer om att skapa evenemang och möten i Skåne som genererar en framtida turismekonomisk omsättning med 300 miljoner kronor, en ökning med 200 procent från 2009.