platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
ny affärsstrategi
Workman Event ny partner till Stockholmsmässan
för mattentreprenad och eventproduktion.
11 500 kvadratmeter
Svenska Hus och kontorsaktören Helio
inleder ett samarbete kring K6 i Malmö.
forskning skapar möten
Framtidens affärsmöten:
fler sinnen involverade, mer trovärdiga och autentiska upplevelser.
Malmö Arena och Baltiska Hallen
Malmö får innebandy-VM
7-15 december 2024.
Minus 24 procent
2020 ett mörkt år
för Västerås besöksnäring.
efter ett år i styrelsen
Martin Roos
ny ordförande i Svensk Liv.e
hotellnytt
Villa Dagmar öppnar i maj
- en doft av Italien i Stockholms trendigaste stadsdel
nytt jobb
Pointpeople växer och blir fler
rekryterar Elisabeth Schmidt som coach.
ny kunskap
Ny rapport:
Så kan besöksindustrin ställa om i spåren av pandemin
Wow feeling
Framtidens trygghet i fokus
när Helsingborgs stad samarbetar med amerikanska MIT Senseable City Lab.
RSS
rss_icon
Länkar
Handbolls-VM en ekonomisk succé

Totalt uppskattas värdet på turisternas konsumtion till 258 miljoner kronor och handbolls-VM-evenemanget genererade 121 årsverken. Det var framför allt inom restaurang, handel och boende som turisterna spenderade sina pengar. Det är HUI Research som kommit fram till den uppskattningen.

Handbolls-VM sågs av 222 000 åskådare, hade en omsättning på cirka 110 miljoner kronor, biljettintäkterna var cirka 85 miljoner. Av de 275 000 biljetterna såldes 80 procent, vilket var målet. TV-tittare i 162 länder kunde se matcherna. De åtta arrangörsstäderna var Göteborg, Jönköping, Kristianstad, Linköping, Lund, Malmö, Norrköping och Skövde.

Region Skåne får sex miljoner i kick back från Svenska Handbollsförbundet för den förlustgaranti regionen lämnade. Utan den hade inte Svenska Handbollsförbundet av ekonomiska skäl vågat söka VM. Skåne tog det ansvar som staten inte bara kunde utan också borde ha tagit. Finansminister Anders Borg fick genom detta evenemang in minst 15 miljoner i momsintäkter.

Under 2010 medverkade Event in Skåne i kampanjer om att skapa evenemang och möten i Skåne som genererar en framtida turismekonomisk omsättning med 300 miljoner kronor, en ökning med 200 procent från 2009.