platsannonser
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
Mässor är möten
Elmia Garden 2022
– storsatsning på hela mässupplevelsen.
hotellnytt
Comfort Hotel
växer i Göteborg
Hotellnytt
Rekord i antal hotellnätter
under H22 City Expo i Helsingborg.
Nytt jobb
Sophie Ahlin
har tagit över Clarion Collection Hotel Temperance.
Fler än 2300 deltagare
Cvent Connect Europe
handlar om mångfald, jämställdhet och inkludering.
5 oktober 2022
Nick Shackleton-Jones:
Hur man skapar en arbetsplatskultur vid L&D-evenemang.
19 oktober, Stockholm
Årets största mötesplats
om hotell och hotellfastigheter.
2 december 2022
eComExpo gör endags transport- och energikonferens i Göteborg:
”Vi måste synka myndigheternas arbete för en fossilfri transportnäring
SmartBygd Event
Digitala lösningar och innovationer
visas på mässa i Dorotea.
hotellnytt
Förenade Arabemiratens hotellmarknad
kommer att växa med 25 procent till 2030.
RSS
rss_icon
Länkar
Handbolls-VM en ekonomisk succé

Totalt uppskattas värdet på turisternas konsumtion till 258 miljoner kronor och handbolls-VM-evenemanget genererade 121 årsverken. Det var framför allt inom restaurang, handel och boende som turisterna spenderade sina pengar. Det är HUI Research som kommit fram till den uppskattningen.

Handbolls-VM sågs av 222 000 åskådare, hade en omsättning på cirka 110 miljoner kronor, biljettintäkterna var cirka 85 miljoner. Av de 275 000 biljetterna såldes 80 procent, vilket var målet. TV-tittare i 162 länder kunde se matcherna. De åtta arrangörsstäderna var Göteborg, Jönköping, Kristianstad, Linköping, Lund, Malmö, Norrköping och Skövde.

Region Skåne får sex miljoner i kick back från Svenska Handbollsförbundet för den förlustgaranti regionen lämnade. Utan den hade inte Svenska Handbollsförbundet av ekonomiska skäl vågat söka VM. Skåne tog det ansvar som staten inte bara kunde utan också borde ha tagit. Finansminister Anders Borg fick genom detta evenemang in minst 15 miljoner i momsintäkter.

Under 2010 medverkade Event in Skåne i kampanjer om att skapa evenemang och möten i Skåne som genererar en framtida turismekonomisk omsättning med 300 miljoner kronor, en ökning med 200 procent från 2009.