platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Bokningsbolaget skänker pengar för ett hållbart samhälle
För tio år sedan skapade företaget en egen modell för socialt ansvarstagande. Då införde de ett lojalitetsprogram med syfte att stödja miljö- och humanitära insatser. Under de år som gått har de skänkt sex och en halv miljoner kronor till fyra insamlingsorganisationer. Summan för 2010 blev 527 108 kronor.

– Vi är med största sannolikhet det företag i Sverige som skänker mest pengar i förhållande till vinsten, säger vd Leif Bergström.

Varje år går 0,3 procent av omsättningen på alla de möten, konferenser och events som bokas genom företaget till Amnesty International, Rädda Barnen, Röda Korset och Världsnaturfonden. Pengarna som de skänker dras direkt från Bokningsbolagets vinst.

– Det handlar om allt från 25 till 50 procent  av vinsten varje år och det kan nog tyckas vara en större del än vad som är motiverat rent företagsmässigt. Men vi vill känna oss som vinnare och det gör vi genom att bidra. Att arbeta med CSR, Corporate Social Responsibility, innebär att alla blir vinnare; de människor som får hjälp men också de företag som tar ansvar. Ett strategiskt och långsiktigt arbete med CSR leder till en positiv bild av varumärket och bidrar till en ökad lönsamhet.

– Förhoppningsvis ser våra kunder lojalitetsprogrammet som en morot för att återkomma till oss med nästa bokning eller event.

Det är företagets kunder som efter årets slut får välja hur de vill att pengarna ska fördelas mellan organisationerna.

 

I år valde de att fördela pengarna så här:

• Rädda barnen 161 368

• WWF 134 623

• Amnesty 116 955

• Röda Korset 114 162

 

Tidningen Meetings International har under flera år uppmärksammat Bokningsbolagets CSR-satsning som den klart viktigaste i hela den svenska mötesindustrin. Och hade mötesindustrin ett pris för vioktigaste CSR-insatsen skulle det priset varje åt tillfalla Bokningsbolaget.