platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
Mat & Möten
Sigtunakockar tävlar i världsfinalen
av Copper Skillet i Toronto 11 april 2019.
hotellindustrin
Så bidrar hotellen till ett attraktivare Göteborg
Göteborg & Co är en sammanhållande länk.
innovativt drag
Nordic Choice Hotels
digitala utvecklingsbolag eBerry startar globalt utbytesprogram.
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

Lounge Summit i Göteborg presenterar
Spännande program med nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
Ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
RSS
rss_icon
Länkar
Bokningsbolaget skänker pengar för ett hållbart samhälle
För tio år sedan skapade företaget en egen modell för socialt ansvarstagande. Då införde de ett lojalitetsprogram med syfte att stödja miljö- och humanitära insatser. Under de år som gått har de skänkt sex och en halv miljoner kronor till fyra insamlingsorganisationer. Summan för 2010 blev 527 108 kronor.

– Vi är med största sannolikhet det företag i Sverige som skänker mest pengar i förhållande till vinsten, säger vd Leif Bergström.

Varje år går 0,3 procent av omsättningen på alla de möten, konferenser och events som bokas genom företaget till Amnesty International, Rädda Barnen, Röda Korset och Världsnaturfonden. Pengarna som de skänker dras direkt från Bokningsbolagets vinst.

– Det handlar om allt från 25 till 50 procent  av vinsten varje år och det kan nog tyckas vara en större del än vad som är motiverat rent företagsmässigt. Men vi vill känna oss som vinnare och det gör vi genom att bidra. Att arbeta med CSR, Corporate Social Responsibility, innebär att alla blir vinnare; de människor som får hjälp men också de företag som tar ansvar. Ett strategiskt och långsiktigt arbete med CSR leder till en positiv bild av varumärket och bidrar till en ökad lönsamhet.

– Förhoppningsvis ser våra kunder lojalitetsprogrammet som en morot för att återkomma till oss med nästa bokning eller event.

Det är företagets kunder som efter årets slut får välja hur de vill att pengarna ska fördelas mellan organisationerna.

 

I år valde de att fördela pengarna så här:

• Rädda barnen 161 368

• WWF 134 623

• Amnesty 116 955

• Röda Korset 114 162

 

Tidningen Meetings International har under flera år uppmärksammat Bokningsbolagets CSR-satsning som den klart viktigaste i hela den svenska mötesindustrin. Och hade mötesindustrin ett pris för vioktigaste CSR-insatsen skulle det priset varje åt tillfalla Bokningsbolaget.