nyheter
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
nytt jobb
Johan Michelson
ny vd för BWH Hotel Group i Skandinavien.
sverige ligger klart efter
RAI Amsterdam
öppnas igen utan att begränsa antalet besökare.
tyskland ligger före
Köln är redo för nya affärsevent
mässor är oöverträffade som affärsmöten.
covid-19
Emirates återbetalar över 500 miljoner dollar
fortfarande 500 000 som inte fått sina pengar.
Säkerhet i första rummet
Ras Al Khaimah
blir den första staden i världen som certifieras som säker av Bureau Veritas.
samverkan och dialog
Elmiadalen gav 515 941 kronor
till Världens Barn.
evenemang skapar möten
Uppsala
välkomnar SM på cykel.
Tyska events ligger före
Ny kongressfond
stärker Berlins evenemangsindustri.
Europa öppnar
Starkt 2019 på Austria Center Vienna
- höstsäsongen avgör om 2020 skapar en tvärnit.
RSS
rss_icon
Länkar
Bokningsbolaget skänker pengar för ett hållbart samhälle
För tio år sedan skapade företaget en egen modell för socialt ansvarstagande. Då införde de ett lojalitetsprogram med syfte att stödja miljö- och humanitära insatser. Under de år som gått har de skänkt sex och en halv miljoner kronor till fyra insamlingsorganisationer. Summan för 2010 blev 527 108 kronor.

– Vi är med största sannolikhet det företag i Sverige som skänker mest pengar i förhållande till vinsten, säger vd Leif Bergström.

Varje år går 0,3 procent av omsättningen på alla de möten, konferenser och events som bokas genom företaget till Amnesty International, Rädda Barnen, Röda Korset och Världsnaturfonden. Pengarna som de skänker dras direkt från Bokningsbolagets vinst.

– Det handlar om allt från 25 till 50 procent  av vinsten varje år och det kan nog tyckas vara en större del än vad som är motiverat rent företagsmässigt. Men vi vill känna oss som vinnare och det gör vi genom att bidra. Att arbeta med CSR, Corporate Social Responsibility, innebär att alla blir vinnare; de människor som får hjälp men också de företag som tar ansvar. Ett strategiskt och långsiktigt arbete med CSR leder till en positiv bild av varumärket och bidrar till en ökad lönsamhet.

– Förhoppningsvis ser våra kunder lojalitetsprogrammet som en morot för att återkomma till oss med nästa bokning eller event.

Det är företagets kunder som efter årets slut får välja hur de vill att pengarna ska fördelas mellan organisationerna.

 

I år valde de att fördela pengarna så här:

• Rädda barnen 161 368

• WWF 134 623

• Amnesty 116 955

• Röda Korset 114 162

 

Tidningen Meetings International har under flera år uppmärksammat Bokningsbolagets CSR-satsning som den klart viktigaste i hela den svenska mötesindustrin. Och hade mötesindustrin ett pris för vioktigaste CSR-insatsen skulle det priset varje åt tillfalla Bokningsbolaget.