nyheter
2-3 september
Nu börjar nedräkningen
till Nordic Meetings & Events Expo 2020 i Köpenhamn.
17-18 september 2020
Seoul blir värd
för UIA:s virtuella rundabordssamtal.
första gången på 51 år
Dubai Rugby Sevens 2020
ställs in på grund av Covid-19.
nytt jobb
Han blir vd för Visit Lund
lämnar digitaliseringsarbetet i svensk elitfotboll.
Ska Sverige öppna sist?
​Nödrop från mötesindustrin!
Öppet brev till regeringen, riksdag, media och övriga intressenter.
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
hotellnytt
Skansen i Båstad har byggt ut sitt spa för 50 miljoner kronor.
600 kvadratmeter mer än fördubblarspaytan.
destinationsutveckling
Fyrplatsen Pater Noster
får en ny operatör. Målet är att ta plats på den internationella kartan.
RSS
rss_icon
Länkar
Ny organisation på Göteborg & Co

I slutet av förra året påbörjade Göteborg & Co en översyn av organisationen. Arbetet har resulterat i nya samt förändrade ansvarsområden och ledande befattningar fr o m 1 maj 2011. Dessa ledande befattningar utgör tillsammans med vd Sabine Söndergaard och vice vd Lars Åhrman, Göteborg & Co´s framtida ledningsgrupp. Nedan följer en presentation av ansvarsområde och en kortare presentation av de nya ledarna.

Ansvarsområde: Partnerskap och Finansiering

ansvarar för externa finansieringsfrågor, nya och befintliga partnerskap och internationella relationer.

 

Ledare är Camilla Nyman, 44 år, som började i bolaget år 2000 på Göteborg Convention Bureau, och därefter jobbat med affärsutveckling, partnerskap och internationella relationer i nätverk som Delice och European Cities Marketing.

 

Ansvarsområde: Innovation och Produktutveckling

ansvarar för att initiera och utveckla idéer, projekt och evenemang som bidrar till destinationens attraktionskraft året om.

 

Ledare är Henrik Jutbring, 37 år, som sedan år 2000 arbetat med utveckling och värvning av evenemang som Way out West, Metaltown och P3 Guld. Henrik har sedan 2009 varit analytiker och strateg på bolagets FoU-avdelning.

 

Ansvarsområde: Värvning och försäljning

ansvarar för strategisk destinationförsäljning innefattande möten, evenemang, flygutveckling, kryssningar samt turisttjänster.

 

Ledare är Max Markusson, 31 år. Max har en pol mag från GU och har tidigare arbetat på Exportrådet i Lettland. Max har sedan 2006 arbetat som VD för Faktum i Göteborg.

 

Ansvarsområde: Kommunikation

ansvarar för strategisk destinationskommunikation.

 

Ledare är Fredrik Dahlgren, 45 år. Fredrik har tidigare drivit egen byråverksamhet samt innehaft flera strategiska uppdrag inom kommunikation, senast som marknads- och försäljningschef på Tura Scandinavia.

 

Ansvarsområde: Projektgenomförande och besökare

ansvarar för genomförandet av projekt och evenemang samt besöksservice på turistbyråerna i Göteborg.

 

Ledare är Anki Sande, 47 år, som sedan 2008 är projektledare för Göteborgs kulturkalas. Anki har stor erfarenhet av att leda projekt, bl a ostindiefararen Götheborgs sjösättning och hemkomst samt klimatgalan Leve Klotet 2008.

 

Ansvarsområde: Näringslivsgruppen

ansvarar för att stödja och utveckla projekt inom huvudområdena: näringsliv, kunskapsmiljö och evenemang tillsammans med intressenterna i gruppen.

Ledare är som tidigare Birgitta L-Öfverholm, 57 år.

 

Inom ramen för ovanstående ansvarsområden finns följande personer:

• Lennart Johansson, ansvarig Göteborg Convention Bureau

• Therese Brusberg, projektledare för 2021

• Stefan Gadd, presschef

• Annelie Karlsson, ansvarig besöksservice

• Agneta Forshufvud, ansvarig inhousebyrå

• Gunilla Hammer, ekonomichef

• Ossian Stiernstrand, ansvarig FOU

 

– Ett av syftena med organisationsutvecklingen vi gör är att ta till vara den stora erfarenhet och kunskap som finns hos personalen samtidigt som vi tillför nytänkande och öppnar upp för influenser utifrån, säger Sabine Söndergaard.

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Bolaget ägs gemensamt av kommunen och näringslivet.

Foto: Max Markusson ansvarar för strategisk destinationförsäljning innefattande möten, evenemang, flygutveckling, kryssningar samt turisttjänster.