platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
14 000 besökare
IBTM World 2019
utsågs till bästa internationella mässa.
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.
RSS
rss_icon
Länkar
Ny organisation på Göteborg & Co

I slutet av förra året påbörjade Göteborg & Co en översyn av organisationen. Arbetet har resulterat i nya samt förändrade ansvarsområden och ledande befattningar fr o m 1 maj 2011. Dessa ledande befattningar utgör tillsammans med vd Sabine Söndergaard och vice vd Lars Åhrman, Göteborg & Co´s framtida ledningsgrupp. Nedan följer en presentation av ansvarsområde och en kortare presentation av de nya ledarna.

Ansvarsområde: Partnerskap och Finansiering

ansvarar för externa finansieringsfrågor, nya och befintliga partnerskap och internationella relationer.

 

Ledare är Camilla Nyman, 44 år, som började i bolaget år 2000 på Göteborg Convention Bureau, och därefter jobbat med affärsutveckling, partnerskap och internationella relationer i nätverk som Delice och European Cities Marketing.

 

Ansvarsområde: Innovation och Produktutveckling

ansvarar för att initiera och utveckla idéer, projekt och evenemang som bidrar till destinationens attraktionskraft året om.

 

Ledare är Henrik Jutbring, 37 år, som sedan år 2000 arbetat med utveckling och värvning av evenemang som Way out West, Metaltown och P3 Guld. Henrik har sedan 2009 varit analytiker och strateg på bolagets FoU-avdelning.

 

Ansvarsområde: Värvning och försäljning

ansvarar för strategisk destinationförsäljning innefattande möten, evenemang, flygutveckling, kryssningar samt turisttjänster.

 

Ledare är Max Markusson, 31 år. Max har en pol mag från GU och har tidigare arbetat på Exportrådet i Lettland. Max har sedan 2006 arbetat som VD för Faktum i Göteborg.

 

Ansvarsområde: Kommunikation

ansvarar för strategisk destinationskommunikation.

 

Ledare är Fredrik Dahlgren, 45 år. Fredrik har tidigare drivit egen byråverksamhet samt innehaft flera strategiska uppdrag inom kommunikation, senast som marknads- och försäljningschef på Tura Scandinavia.

 

Ansvarsområde: Projektgenomförande och besökare

ansvarar för genomförandet av projekt och evenemang samt besöksservice på turistbyråerna i Göteborg.

 

Ledare är Anki Sande, 47 år, som sedan 2008 är projektledare för Göteborgs kulturkalas. Anki har stor erfarenhet av att leda projekt, bl a ostindiefararen Götheborgs sjösättning och hemkomst samt klimatgalan Leve Klotet 2008.

 

Ansvarsområde: Näringslivsgruppen

ansvarar för att stödja och utveckla projekt inom huvudområdena: näringsliv, kunskapsmiljö och evenemang tillsammans med intressenterna i gruppen.

Ledare är som tidigare Birgitta L-Öfverholm, 57 år.

 

Inom ramen för ovanstående ansvarsområden finns följande personer:

• Lennart Johansson, ansvarig Göteborg Convention Bureau

• Therese Brusberg, projektledare för 2021

• Stefan Gadd, presschef

• Annelie Karlsson, ansvarig besöksservice

• Agneta Forshufvud, ansvarig inhousebyrå

• Gunilla Hammer, ekonomichef

• Ossian Stiernstrand, ansvarig FOU

 

– Ett av syftena med organisationsutvecklingen vi gör är att ta till vara den stora erfarenhet och kunskap som finns hos personalen samtidigt som vi tillför nytänkande och öppnar upp för influenser utifrån, säger Sabine Söndergaard.

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Bolaget ägs gemensamt av kommunen och näringslivet.

Foto: Max Markusson ansvarar för strategisk destinationförsäljning innefattande möten, evenemang, flygutveckling, kryssningar samt turisttjänster.