nyheter
ett steg i taget
Eskilstuna
ett steg närmare kongress- och kulturhus.
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
ett steg i taget
Asiens mötes- och eventindustri
förväntas återhämta sig snabbare än andra kontinenter.
Hemester
Aktörer på Ven samarbetar
för att göra ön säker att besöka i sommar.
Första öppna kongresshallen i Skandinavien
Harpa Concert Hall and Conference Center
i Reykjavík är redo för tiden efter Covid-19.
mat skapar möten
Första uttagningen inför Årets Kock 2020
– här är kockarna som går vidare till kvaltävlingen.
hotellnytt
Radisson Blu Scandinavia Hotel i Göteborgshotell
blir familjeresort i sommar.
RSS
rss_icon
Länkar
Stockholmsmässans bästa år hittills
För Stockholmsmässan blev 2010 ett rekordår. Omsättningen på 736 miljoner kronor var företagets högsta någonsin, och resultatet landade på 20 miljoner. Stockholmsmässans verksamhet genererade dessutom 4,1 miljarder till huvudstadens näringsliv, vilket även det är den högsta siffran i företagets historia.

– Det går bra nu! 2010 blev ett fantastiskt kongressår för Stockholmsmässan, med bland annat två av världens största medicinska kongresser under en och samma månad. Det är ett tydligt bevis på vår höga och jämna kvalitet att dessa kräsna kunder väljer att komma tillbaka till oss gång efter gång. Det visar också hur viktigt det är med en nära samverkan inom besöksnäringen. Att vi som anläggning levererar på topp är självklart en förutsättning, men det krävs också att det finns ett bra utbud av hotell, restauranger och transporter i staden. Vi har haft bra diskussioner med många aktörer redan tidigare, men de har intensifierats under året och jag ser fram emot ett ännu närmare samarbete framöver, säger Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg.

Även för mässverksamheten blev 2010 ett bra år, och under hösten märktes det tydligt att konjunkturen vänt uppåt igen. Stora internationella mässor som Nordbygg, Stockholm Furniture Fair och GastroNord/Vinordic varvades med publikdragare som Allt för sjön, Hem & Villa och den nya Spara & Placera. Totalt hölls drygt 70 mässor under året, varav ungefär hälften egna arrangemang och hälften mässor där en extern arrangör hyrde in sig i Stockholmsmässans lokaler.

– En tydlig trend är att det internationella inslaget blir allt större. Ta till exempel Stockholm Furniture Fair, som har befäst sin position som den mest attraktiva möbelmässan i hela norra Europa. Under det senaste decenniet har omsättningen vuxit med ungefär hälften, samtidigt som andelen internationella utställare har gått från knappt 30 till över 40 procent. En annan trend är att mässorna växer ut ur anläggningen och in i staden med temaveckor och olika typer av kringarrangemang, som till exempel Stockholm Design Week och Gastronomic Week.

Affärsområdet Eventservice, det vill säga kringtjänster till mässutställare och mötesarrangörer, hade en god tillväxt och sprängde för första gången 200-miljonersvallen. De områden som växte mest var uthyrning av monterinredning och AV-teknik samt design av mötesmiljöer.

Det regionalekonomiska bidraget från Stockholmsmässans verksamhet blev för första gången över fyra miljarder kronor.

– De som kommer till våra evenemang genererar stora intäkter till besöksnäringen i form av hotellnätter, restaurangbesök, shopping och transporter. Under 2010 kunde vi välkomna 360 000 kongressdelegater, 960 000 mässbesökare och nästan 11 000 utställare, vilka sammanlagt spenderade 4,1 miljarder kronor under sina Stockholmsbesök. Det motsvarar nästan 3 500 arbetstillfällen, alltså nya jobb som kommer till som ett direkt resultat av Stockholmsmässans verksamhet, säger Patric Sjöberg.