platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
133 000 hotellnätter utvärderade
Egencia presenterar de 100 bästa affärshotellen 2020
enligt deras kunder. Sju svenska hotell är med.
nytt jobb
Aliki Krantz - hotelldirektören som hittat hem:
”På Park Inn by Radisson Stockholm Solna finns allt jag brinner för”
mässor skapar möten
Lounge Expo och GastroNord
arrangeras 31 mars – 2 april.
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
RSS
rss_icon
Länkar
Stockholmsmässans bästa år hittills
För Stockholmsmässan blev 2010 ett rekordår. Omsättningen på 736 miljoner kronor var företagets högsta någonsin, och resultatet landade på 20 miljoner. Stockholmsmässans verksamhet genererade dessutom 4,1 miljarder till huvudstadens näringsliv, vilket även det är den högsta siffran i företagets historia.

– Det går bra nu! 2010 blev ett fantastiskt kongressår för Stockholmsmässan, med bland annat två av världens största medicinska kongresser under en och samma månad. Det är ett tydligt bevis på vår höga och jämna kvalitet att dessa kräsna kunder väljer att komma tillbaka till oss gång efter gång. Det visar också hur viktigt det är med en nära samverkan inom besöksnäringen. Att vi som anläggning levererar på topp är självklart en förutsättning, men det krävs också att det finns ett bra utbud av hotell, restauranger och transporter i staden. Vi har haft bra diskussioner med många aktörer redan tidigare, men de har intensifierats under året och jag ser fram emot ett ännu närmare samarbete framöver, säger Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg.

Även för mässverksamheten blev 2010 ett bra år, och under hösten märktes det tydligt att konjunkturen vänt uppåt igen. Stora internationella mässor som Nordbygg, Stockholm Furniture Fair och GastroNord/Vinordic varvades med publikdragare som Allt för sjön, Hem & Villa och den nya Spara & Placera. Totalt hölls drygt 70 mässor under året, varav ungefär hälften egna arrangemang och hälften mässor där en extern arrangör hyrde in sig i Stockholmsmässans lokaler.

– En tydlig trend är att det internationella inslaget blir allt större. Ta till exempel Stockholm Furniture Fair, som har befäst sin position som den mest attraktiva möbelmässan i hela norra Europa. Under det senaste decenniet har omsättningen vuxit med ungefär hälften, samtidigt som andelen internationella utställare har gått från knappt 30 till över 40 procent. En annan trend är att mässorna växer ut ur anläggningen och in i staden med temaveckor och olika typer av kringarrangemang, som till exempel Stockholm Design Week och Gastronomic Week.

Affärsområdet Eventservice, det vill säga kringtjänster till mässutställare och mötesarrangörer, hade en god tillväxt och sprängde för första gången 200-miljonersvallen. De områden som växte mest var uthyrning av monterinredning och AV-teknik samt design av mötesmiljöer.

Det regionalekonomiska bidraget från Stockholmsmässans verksamhet blev för första gången över fyra miljarder kronor.

– De som kommer till våra evenemang genererar stora intäkter till besöksnäringen i form av hotellnätter, restaurangbesök, shopping och transporter. Under 2010 kunde vi välkomna 360 000 kongressdelegater, 960 000 mässbesökare och nästan 11 000 utställare, vilka sammanlagt spenderade 4,1 miljarder kronor under sina Stockholmsbesök. Det motsvarar nästan 3 500 arbetstillfällen, alltså nya jobb som kommer till som ett direkt resultat av Stockholmsmässans verksamhet, säger Patric Sjöberg.