platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
16-17 juni 2020
Internationell kongress
om 3D-printing till Örebro.
bra initiativ
Turistrådet Västsverige
hjälper besöksnäringen att behålla anställda.
omställningen är här
Internationell konferens
för framtidens handel kommer till Stockholm.
500 000 drabbade
EXPO2020 i fara
- hotell och restauranger är nere på 20 procents beläggning.
08.45 - 11.00
Upplev Trädgårdsmässan LIVE
hemifrån i morgon.
ett gött initiativ
”För ditt Göteborg”
stöttar lokala besöksnäringen.
Lastbilbranschen enig
Elmia Lastbil
flyttas fram till 2021.
fint initiativ
Elite Hotels sträcker ut handen
till 70+ och vårdpersonal.
tidig statistik
Konkurser inom hotell- och restaurang
väntas öka med 57 % i mars månad.
20-22 oktober
GastroNord tar nya tag i oktober
bokningarna var de största hittills.
RSS
rss_icon
Länkar
Karlstad får convention bureau
Visit Karlstad har beslutat sig för ett mer offensivt sätt arbetssätt för att ta upp jakten på de nationella och internationella kongresserna. Det sker genom dels en organisationsförändring, och dels genom två offensiva rekryteringar. Organisationsförändringen innebär att Visit Karlstad med omedelbar verkan formerar om en del av verksamheten till en Convention Bureau, för att än tydligare och starkare anpassa sig till den internationella strukturen. Det innebär även att Visit Karlstad stöttar den strategi som mötesindustrin tagit fram och att man söker en samverkan med Sveriges övriga Convention Bureaus.

– Det känns väldigt bra, säger Mattias Nord, vd för Visit Karlstad. Karlstad har numera en stor möteskapacitet och en möjlighet att ta en stark position när det gäller såväl nationella som internationella kongresser. Totalt beräknas det finnas  20000 roterande kongresser där Sverige är ett alternativ, och det är väldigt stora omsättningsbelopp vi pratar om. Dessa vill vi vara med och konkurrera om, och då ska vi ha en organisation som kan ta upp kampen på allvar.

Visit Karlstads uppdrag att utveckla och marknadsföra Karlstad som mötesstad, kommer således att framledes hanteras via en Convention Bureau. Där ingår tre befattningar, varav två är helt nya. De nya tjänsterna är Business Development Manager samt Nordic Account Manager, som kompletteras av Birgitta Sefastsson, tidigare Kongressäljare vars uppdrag nu förändras till Key Account Manager.

– Ja, efter lite kartläggande av uppdraget, behovet, befintliga kompetenser och framtida behov så är det här vår framtidslösning, berättar Mattias Nord. KAM-tjänsten fortsätter som tidigare att fokusera på att identifiera och samverka med den lokala värden i jakt på större kongresser. Business Development Managern har i uppdrag att utveckla affärseffektiviteten genom att fokusera på nyttan och strategierna för att optimera vårt uppdrag, medan Nordic Account Managern lägger sitt fokus på den nordiska marknaden av större möten. Det ger oss rätt resurser och rätt fokus, såväl kortsiktigt som långsiktigt.

Till tjänsten som Business Development Manager har Jonas Jacobsson rekryterats. Han har en gedigen utbildning med en MBA från Hayward University och flera års erfarenhet av affärsutveckling i sitt nuvarande arbete som Managing Director för EF Education First i Zürich och London.

– Jonas utbildning och erfarenhet av internationellt arbete med affärsutveckling blir en fantastisk tillgång för oss, förklarar Mattias Nord. Han har haft stora framgångar på sina olika befattningar och jag är helt övertygad om att hans framgångar kommer att fortsätta här hos oss och lyfta hela uppdraget till en ny nivå. Han har precis rätt profil för det här uppdraget och kommer att tillföra massor, inte bara för Karlstad utan hela regionen.

Nordic Account Manager blir Björn Johannessen, som närmast kommer från rollen som Försäljningschef för Quality Hotel Selma Lagerlöf i Sunne där han haft varaktiga säljframgångar och bl.a. 2009 nominerades som ”Salesperson of the Year” inom Choice Hotels Scandinavia.

– Jag har tidigare jobbat tillsammans med Björn Johannessen och för mig är han en modern, målmedveten och offensiv mötessäljare, säger Mattias Nord. Det känns tryggt och spännande att sätta ett nytt uppdrag i händerna på Björn. Han har alla de kvaliteter som vi efterfrågar, och dessutom ett etablerat kontaktnät i både Sverige och Norge.

Bild: Jonas Jacobsson, Business Development Manager.