platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
mat och möten
Unik middagsupplevelse i 3D
kommer till At Six i Stockholm
möten är affärer
Zoo och Bakken tar upp kampen
med Tivoli för att locka större publik.
möten är affärer
Jehovas Vittnen
återvänder till Sundsvall.
förädla och förflytta kunskap
Hela Europas
outdoor-industri till Skåne.
hotellnytt
Clarion Hotel Örebro
åter i topp på TripAdvisors prestigefyllda lista.
svenska möten
Nu digitaliseras
mötesbokningar.
hotellnytt
Hotel Hellstens Glashus
firar 1-års jubileum.
flygnytt
Skellefteå Airport
får chartertrafik till Thailand.
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
RSS
rss_icon
Länkar
Malmö vill ha fler stora möten
Malmö vill utvecklas som mötesdestination. Därför har mötesindustrin och Malmö stad förenat sina krafter i ett gemensamt destinationsbolag som tillsammans med Malmö Convention Bureau arbetar med att få fler stora möten och kongresser till staden.

För drygt ett år sedan inledde Malmös mötesindustri och Malmö stad en gemensam satsning för att stärka Malmös attraktionskraft som mötesstad. Destinationssamverkan i Malmö AB (DSiM) ägs till 70 procent av mötes- och eventindustrins företrädare och till 30 procent av Malmö stad. Ett sjuttiotal verksamheter är engagerade i Destinationssamverkan och medlemmarna är hotell, arenor och kongresslokaler, kongressarrangörer, fastighetsägare, och eventbolag, men även företag som arbetar med musik, kultur och handel.

– Det är oerhört positivt att en så bred samling aktörer har gått samman för att attrahera fler stora möten till staden. Mötesindustrin är ett av Malmös profilområden. Med Malmös läge, områdets infrastruktur och en starkt expansiv besöksnäring, har vi alla förutsättningar att bli en ledande mötesdestination i norra Europa, säger Lars Carmén, turismdirektör i Malmö.

Marie-Louise Alderlid är vd för DSiM och tillsammans med Malmö Convention Bureau arbetar hon med att få fler stora möten och kongresser till Malmö. Med en gemensam kunddatabas, aktivitetsplan och strategisk kundbearbetning, har man lagt en bra grund för ett utvecklat samarbete.

– Konkurrensen mellan mötesdestinationerna i Sverige är hård. Arenor och anläggningar byggs och nya convention bureaues etableras. För att lyckas krävs att vi arbetar strategiskt och i samverkan, inte bara inom staden, utan även med andra aktörer. Även om satsningen utåt sett inte har synts så mycket än, så kommer vårt samarbete på sikt att innebära många vinster för medlemmarna, säger Marie-Louise Alderlid, vd för DSiM.

Under året som gått har Malmö Convention Bureau deltagit på mässor, workshops, varit aktiva i nätverk och lagt stor vikt vid att hitta nya möten genom ambassadörer på bland annat Lunds Universitet, Skånes Universitetssjukhus och Malmö Högskola. 2010 förmedlade Malmö Convention Bureau fler än 13 000 mötesdeltagare till staden som i sin tur genererar över 21 000 gästnätter till hotellen i Malmö.

Det nya året har inletts i rasande fart med en betydande ökning av förfrågningar på större möten till Malmö. Kongresser är komplexa arrangemang som i regel kräver lång framförhållning och planering. I nuläget hanterar Malmö Convention Bureau ett stort antal potentiella möten och kongresser till Malmö som planeras från i år och fram till 2016.

Bilden: Från vänster Sofie Tervaniemi, Susanna Kordic, Marie-Louise Alderlid samt längst fram Karin Björnsson. Fotograf: Jörgen Lindström.