platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Malmö vill ha fler stora möten
Malmö vill utvecklas som mötesdestination. Därför har mötesindustrin och Malmö stad förenat sina krafter i ett gemensamt destinationsbolag som tillsammans med Malmö Convention Bureau arbetar med att få fler stora möten och kongresser till staden.

För drygt ett år sedan inledde Malmös mötesindustri och Malmö stad en gemensam satsning för att stärka Malmös attraktionskraft som mötesstad. Destinationssamverkan i Malmö AB (DSiM) ägs till 70 procent av mötes- och eventindustrins företrädare och till 30 procent av Malmö stad. Ett sjuttiotal verksamheter är engagerade i Destinationssamverkan och medlemmarna är hotell, arenor och kongresslokaler, kongressarrangörer, fastighetsägare, och eventbolag, men även företag som arbetar med musik, kultur och handel.

– Det är oerhört positivt att en så bred samling aktörer har gått samman för att attrahera fler stora möten till staden. Mötesindustrin är ett av Malmös profilområden. Med Malmös läge, områdets infrastruktur och en starkt expansiv besöksnäring, har vi alla förutsättningar att bli en ledande mötesdestination i norra Europa, säger Lars Carmén, turismdirektör i Malmö.

Marie-Louise Alderlid är vd för DSiM och tillsammans med Malmö Convention Bureau arbetar hon med att få fler stora möten och kongresser till Malmö. Med en gemensam kunddatabas, aktivitetsplan och strategisk kundbearbetning, har man lagt en bra grund för ett utvecklat samarbete.

– Konkurrensen mellan mötesdestinationerna i Sverige är hård. Arenor och anläggningar byggs och nya convention bureaues etableras. För att lyckas krävs att vi arbetar strategiskt och i samverkan, inte bara inom staden, utan även med andra aktörer. Även om satsningen utåt sett inte har synts så mycket än, så kommer vårt samarbete på sikt att innebära många vinster för medlemmarna, säger Marie-Louise Alderlid, vd för DSiM.

Under året som gått har Malmö Convention Bureau deltagit på mässor, workshops, varit aktiva i nätverk och lagt stor vikt vid att hitta nya möten genom ambassadörer på bland annat Lunds Universitet, Skånes Universitetssjukhus och Malmö Högskola. 2010 förmedlade Malmö Convention Bureau fler än 13 000 mötesdeltagare till staden som i sin tur genererar över 21 000 gästnätter till hotellen i Malmö.

Det nya året har inletts i rasande fart med en betydande ökning av förfrågningar på större möten till Malmö. Kongresser är komplexa arrangemang som i regel kräver lång framförhållning och planering. I nuläget hanterar Malmö Convention Bureau ett stort antal potentiella möten och kongresser till Malmö som planeras från i år och fram till 2016.

Bilden: Från vänster Sofie Tervaniemi, Susanna Kordic, Marie-Louise Alderlid samt längst fram Karin Björnsson. Fotograf: Jörgen Lindström.