Stockholm Globe Arenas, Sponsrings & Eventföreningen och Stockholm Event Network (ett nätverk inom Stockholm Visitors Board) går samman och arrangerar ett årligt forum för alla aktörer inom evenemang, sponsring och arenor. Det första forumet genomförs den 30-31 augusti i Annexet, Ericsson Globe i Stockholm.
Talarlistan består av internationella och svenska talare. Det övergripande temat är oväntade allianser. Ämnen som belyses är bland andra: CSR, HR och sponsring i spännande kombination, teknikutvecklingens betydelse för besökarupplevelsen, vad kan kulturen lära sig av idrotten och tvärtom, hur kan evenemang driva integration och samhällsutveckling, de mest framgångsrika och nytänkande sponsringsprojekten, Cybergames – vad är det och hur ser framtiden ut?
– Vi vill inspirera olika branscher att lära sig av varandra för att skapa nya format och samarbeten. Gärna i branschöverskridande allianser som kan ge oväntade och bättre upplevelser, säger Maria Guggenberger, vd för Sponsrings & Eventföreningen.
Samarbetet är tänkt att skapa en plattform för evenemangs- och sponsringsföretag och ska inspirera, utveckla och skapa nya affärsmöjligheter för de aktörer som jobbar professionellt inom området.
– Vi har saknat den här typen av forum där branschen, näringslivet och politiker kan träffas för att nätverka och inspireras till utveckling av evenemangsindustrin, säger Ninna Engberg, vd Stockholm Globe Arenas.
– Att vara partner i ett forum där branschens aktörer kan mötas och samtidigt stärka Stockholm som evenemangsstad ligger i linje med Stockholms vision om att vara en evenemangsstad i världsklass, säger Peter Lindqvist, vd Stockholm Visitors Board.
www.branschforum.com