platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år

Nordbygg på Stockholmsmässan
en port in till den svenska marknaden.
RSS
rss_icon
Länkar
Skåne startar Sveriges största resebutik

Skåne samlar över 20 000 produkter, 3 500 företag och 33 kommuner i en plattform så att de blir boknings- och betalbara online. Satsningen bygger på frivillig samverkan och är den största i sitt slag i Sverige.

– Människor som planerar sina resor förväntar sig idag att göra det online, säger Pia Jönsson Rajgård, vd för Tourism in Skåne. I nuläget är det relativt tomt på hyllorna med produkter och det finns ingen riktig butik för dem som är sugna på destinationen Skåne. Vi ska snabbt komma ikapp och möta de förväntningarna.

Den nya bokningsplattformen är ett initiativ som tas för att förverkliga det strategiska målet att öka intäkterna i besöksnäringen från 18 miljarder kronor till 24 miljarder kronor om året 2014. Strategin bakom bokningsplattformen och praktiska exempel presenteras i delrapporten ”Tillgänglighet och tjänsteinnovation”, som Tourism in Skåne publicerar den 17 februari.

Skåne är inte först i Sverige med en digital bokningsplattform, men initiativet är det hittills största. Destination Gotland arbetar på liknande sätt. Fjällreseföretaget Skistar arbetar också framgångsrikt med en liknande bokningsplattform.

– Organisatoriskt är detta ett stort viktigt steg för Skåne med våra 33 kommuner och 3 500 företag inom turism och möten. Dagens resenärer förväntar sig att kunna hyra ett rum, boka en cykel och betala en entré till ett evenemang vid samma bokningstillfälle, säger Pia Jönsson Rajgård.

Tanken är att till exempel att den enskilda kanotuthyraren inte ska behöva annonsera och sen prata i telefon eller maila med varje intresserad kund. Den som vill hyra kanoten ska inte behöva ringa, åka dit eller hitta en särskild hemsida för just kanotturen inför sin resa till Skåne. Kanoterbjudandet ska finnas på samma plats som allt det andra till den tänkta Skåneresan.

Planen är att alla kommuners turistorganisationer och de företag som finns på www.skane.com ska finnas boknings- och betalbara före sommaren. Efter sommaren öppnas plattformen även för evenemang, golfbanor, hotell, STFs vandrarhem, cykeluthyrare, taxi, museer, bed & breakfast och så vidare i en stor bredd.

Investeringen är på totalt cirka 12.5 miljoner kronor. I det ingår ny teknik för cirka en miljon kronor. Resterande investering är Näringsliv Skånes arbete att tillsammans med övriga samarbetspartners och EU bistå besöksnäringen med affärsutveckling, exportmognad, produkt- och destinationsutveckling i olika former.

 

Bilden: Vittskövle slott i Kristianstads kommun söder om Åhus vid Hanöbukten. skånes största borgbyggnad med över 100 rum.