platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Nytt destinationsbolag ska ge svenska destinationer fördubblad turism

Utländska besökare strömmar till Sverige, men upplevelser som kan konkurrera internationellt börjar ta slut menar VisitSweden, Svensk Turism och Swedavia och bildar ett gemensamt bolag för utveckling av destinationer i Sverige, på direkt efterfrågan från svensk besöksnäring. Målet är 20 nya exportmogna destinationer år 2020.

I somras presenterades en vision för svensk besöksnäring med målet att fördubbla omsättningen i svensk turism till år 2020. Den största potentialen ligger i ett ökat inflöde av utländska resenärer, men i en hård internationell konkurrens krävs ett systematiskt arbete för att skapa fler destinationer i världsklass, menar de tre. Det nystartade bolaget har som mål att coacha svenska destinationer att bli internationellt konkurrenskraftiga.

– Det är ett stort och viktigt steg att vi nu bildar destinationsutvecklings-bolaget, säger Magnus Nilsson, styrelseordförande i Svensk Turism. Den modell för utveckling som har presenterats i den nationella strategin har mött mycket stort intresse och vi har redan en lång rad destinationer som vill vara med och bli exportmogna. Efterfrågan kommer från turismen och mötesindustrin och det är många som vill att detta ska lyckas.

Verksamheten ska vara självfinansierad och drivas med utgångspunkt i VisitSwedens kunskap om internationella besökares krav. Internationella besökare vill gärna ha god tillgänglighet och ett smörgåsbord av upplevelser och boendealternativ för att destinationen ska vara intressant som resealternativ och kunna mäta sig mot andra länder.

– Det har skett en stark ökning av internationella besökare de senaste sju åren, men det räcker inte, säger VisitSwedens vd Thomas Brühl. Ska vi kunna konkurrera och leverera fortsatt tillväxt krävs fler konkurrenskraftiga destinationer, med fler försäljningspaketerade upplevelser och hotell. Här kan destinationsutvecklingsbolaget bli ett avgörande stöd.

Swedavia som under många år varit delaktiga i att utveckla svenska destinationer blir en naturlig och engagerad partner i bolaget.

– Vi äger och driver 13 flygplatser i Sverige, men ingen flygplats i världen kan locka kunder på egna meriter, säger Swedavias vd Torborg Chetkovich. Det är destinationen som är målet. Samtidigt är vi en nyckelaktör för de destinationer som vill utvecklas, så ett aktivt samarbete från båda håll är helt avgörande.

Arbetet börjar direkt med några pilotdestinationer, däribland Destination Bohuslän inom ramen för Västsvenska Turistrådets verksamhet. Fler pilotprojekt kommer att väljas ut och många spännande intresseanmälningar har redan kommit in.

– Vi är mycket positiva till den nationella strategin och dess arbetsmodell, och ser fram emot att fortsätta utveckla exportmogna produkter i Bohuslän inom ramen för ett av pilotprojekten, säger Västsvenska Turistrådets vd Gunilla Mitchell.  Mer information om Nationell strategi för svensk besöksnäring: www.strategi2020.se