platsannonser
nyheter
kunskapsöverföring
Internationell mätkongress till Borås
Mötet förväntas locka 200 deltagare.
event skapar möten
Premiär för Göteborgs egna och unika bubbelevent
champagne, cava, crémant och prosecco i fokus.
Hållbarhet
BRA skriver flyghistoria igen:
idag landade världens mest klimateffektiva flygning på Bromma flygplats.
nytt jobb
Martin Åkesson
Ny vd på Radisson Blu Hotel, Malmö
nytt jobb
Magnus Prössel
ny Head Chef på Radisson Blu Malmö.
innovationer prisas
De vann Svenska Mötespriset 2019
Årets Mötesplats – Thoresta Herrgård, Bro.
Sverige med i världstoppen
Nya ICCA-statistiken välkomnar Färöarna in på listan
Sverige på fin 14:e plats.
utvecklingsinitiativ
Tillsammans tar nu Stockholms Clarion Hotel
upp kampen mot droger.
nytt jobb
Marie Louise Alderlid
ny Account Manager på Radisson Hotel Group.
nya uppdrag
Meetx vinner ramavtal med KTH,
Chalmers och Folkhälsomyndigheten – och expanderar.
RSS
rss_icon
Länkar
Gotland +12,8 procent 2010

Gotlands län har den största procentuella ökningeN av antalet turister av Sveriges län sett till helåret 2010. +12,8 procent när årsinkvarteringsstatistik presenterades. På andra plats ligger Uppsala län med + 8,2 procent och riket visar en ökning på +3 procent. I januarimånad 2011 har det sedan fortsatt med +82 procent.

– Det här är ett kvitto att vi är på rätt väg, säger tf turistchef Mats Jansson. Den gotländska turismen har investerat tufft, både i anläggningar och marknadsföring de senaste åren. Antalet gäster har ökat rejält genom hela den lågkonjunktur som vi gått igenom. Det är vi ensamma om i Sverige.

Även de utländska besökarna ökar på Gotland. Här ligger ökningen på 19,8 procent och andelen utländska gästnätter uppgår nu till över 10 procent.

– Vi ser effekterna av de satsningar vi gemensam har gjort under de senast åren, berättar Mats. Vi har bra ökningar från Tyskland och Finland. Det gäller att fortsätta dessa satsningar och kan vi jobba vidare med utveckling, information och värdskap på Gotland så vet vi att det finns ett stort intresse från internationella gäster att besöka oss.

När Tillväxtverket och SCB idag presenterar gästnattsstatistik för olika typer av boendenläggningar 2010 visar siffrorna att 927 735 övernattningar gjordes på gotländska hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och uthyrda stugor och lägenheter.

Går man strikt på SCBs statistik för hotell, (som i sig är ett väldigt trubbigt mätinstrument) så handlar det i januari månad 2011 om 4274 gästnätter,  vilket är 50 procent affärsresenärer,  tio procent konferengäster,  15 procent grupper och  25 procents fritidsresenärer. Trots att konferenssiffran är ganska låg, vet man på Gotlands convention bureau att man i SCB-statistiken som ”konferens” tar med enbart med de som konfererar på hotellen. Alltså syns inte kongressdeltagarna i denna siffra. Enligt gotlands tf turistchefs, Mats Janssons bedömning kan man hänföra  40 procent procent till avdelningen möten och evenemang (1/3*50)+10+15 =40 procent.

 

Hur mycket betyder möten och events för Gotland utanför de tre sommarmånaderna?

– Traditionellt sett har Gotland varit en sommardestination för privatturismen. Numera är Gotland attraktivt året om, inte minst tack vare ökade möjligheter til kongresser och därmed också fler hotell, hotellrum och fler möteslokaler i övrigt för möten av alla slag och storlekar. Investeringsviljan inom näringen har definitivt förstärkts sedan man tog beslutet om kongresshallen. Sedan Wisby Strands öppnande 2007 har det tillkommit cirka 300 hotellrum i Visby och flera är på gång. Dessutom har Gotlandsflyg utökat med ytterligare en året-runt destination – Göteborg.

I början var antalet företagsmöten störst på kongresshallen men 2009/2010 har antalet kongresser = organisationsmöten ökat markant. Kongresserna är viktiga för Gotland även utifrån rekryterings- och inflyttningsperspektiv. Gotland Convention Bureau kom till 2004 och en av våra viktigaste uppgifter har varit att bredda bilden av Gotland.

 

Jag måste också säga att det i mina ögon är mycket positivt att de tre sommarmånaderna faktiskt "bara" står för 50 procent av årets besökare. Hur såg det ut före Wisbystrand? Finns det någon gammal statistik att titta på? Hur många procent av årets besökare kom då under sommarmånaderna? 70-80%?

– Möten är en del av besökssiffran, Wisby Strands besökare inte minst. Dock är det egentligen är inte mängden som är riktigt relevant. Det är hur mycket mer mötesdeltagare spenderar på plats än en ”vanlig” besökare.