platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
flera nya avtal
Rekordår för Svenska Möten
ökar med nio procent jämfört med 2018.
Omvärldsanalys
Haag internationella kongresser
växte med 48 procent under 2019.
Evenemang skapar möten
​Lund växer som evenemangsstad
arrangörer kan få evenemangsstöd.
nytt jobb
Darren John
gör om Råbaren till TAKs Izakaya.
133 000 hotellnätter utvärderade
Egencia presenterar de 100 bästa affärshotellen 2020
enligt deras kunder. Sju svenska hotell är med.
nytt jobb
Aliki Krantz - hotelldirektören som hittat hem:
”På Park Inn by Radisson Stockholm Solna finns allt jag brinner för”
mässor skapar möten
Lounge Expo och GastroNord
arrangeras 31 mars – 2 april.
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
RSS
rss_icon
Länkar
Tiina Mykkänen blir Destination Uppsalas nya vd

Destination Uppsala har under hösten sökt en ny vd, då bolagets nuvarande vd Jojo Lindström slutar sitt uppdrag till sommaren. Det är nu avgjort att Tiina Mykkänen blir den som tar vid och ska leda den fortsatta utvecklingen av denna för Uppsala så viktiga verksamhet.

Efter samråd med övriga ägare beslutade Uppsala kommunfullmäktige förra året att ombilda Uppsala Tourism AB till ett samlat marknads- och destinationsbolag för Uppsala. Kommunens alla resurser för marknadsföring har sammanförts i det nya bolaget, som fått namnet Destination Uppsala AB.

Det nya bolaget ska vara en drivande aktör för att utveckla Uppsala som besöksmål och därmed öka antalet besökare i Uppsala och skapa ökad affärsnytta för den lokala turismen och mötesindustrin. Bolaget ska bland annat projektleda kommunens större evenemang och ansvara för projektet Varumärke Uppsala.

Tillsammans med en professionell rekryteringskonsult har styrelsen under hösten arbetat med att få fram lämpliga kandidater för uppgiften att driva det nya bolaget. Bland ett stort urval mycket kompetenta kandidater har styrelsen nu utsett Tiina Mykkänen till ny vd. Hon efterträder Jojo Lindström, som går i pension i vår.

Tiina Mykkänen, 46 år, kommer närmast från en tjänst som ansvarig för Tillväxt Gotland. Tillväxt Gotland bildades 2007 för att öka samverkan mellan den offentliga sektorn och det privata näringslivet och har sedan 2008 också haft ansvaret för varumärket Gotland. Dessförinnan arbetade Tiina Mykkänen fem år i Science Park Västerås som ansvarig för medlemsföretagens tillväxt- och internationaliseringsfrågor. Tiina är uppvuxen i Västerås och har en magisterexamen i ekonomi och marknadsföring.

Den 15 maj 2011 är preliminärt Tiinas första arbetsdag på Destination Uppsala och kort därefter tillträder hon som vd.