nyheter
flygnytt
Peab lägger ner driften
Ängelholm Helsingborg Airport tills vidare.
Omställning
Så blir Bokmässan 2020
ställs om till en digital bildningshubb.
framtiden kommer närmare
Eskilstuna kongresshus
står klart 2026.
stor utbyggnad på G
Chalmers Konferens & Restauranger
tar över Universeums restaurang- och eventverksamhet.
DEBATT
Dags att ge mässbranschen förutsättning
att fortsätta skapa värde för näringslivet.
Handelskammarens pris
Philippe Longchamps
är Sveriges bästa lärare 2020.
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
RSS
rss_icon
Länkar
Internationell outdoorkongress arrangeras i Åre
Scandinavian Outdoor Summit samlar den internationella frilufts- och sportbranschen i Åre, Jämtland den 31 mars – 1 april 2011. Med fokus på framtiden, hållbar marknadskommunikation och e-handel siktar arrangörerna Peak Innovation och Scandinavian Outdoor Group (SOG) på att skapa Europas största och mest visionära mötesplats för outdoorbranschen.

Scandinavian Outdoor Summit är det första internationella mötet i sitt slag och riktar sig till outdoor- och sportföretag, investerare, återförsäljare, forskare och innovatörer. Arrangörerna räknar med cirka 300 deltagare från hela världen som under två dagar i Åre får möjligheten att diskutera framtiden för det alltmer expansiva outdoorområdet.

– Vi kraftsamlar nu inom branschen. Skandinavien har redan idag en stark ställning i outdoorbranschen, men i takt med att nya marknader som Asien och USA öppnas upp mer och mer måste vi jobba ännu hårdare tillsammans för att ligga i framkant, säger Jonas Hellentin, marknads- och kommunikationsansvarig på SOG samt ansvarig för Summiten.

Ämnen som kommer beröras under mötesdagarna är distribution, hållbarhet, varumärkesuppbyggnad, trender, produktutveckling, e-handel och ägande. Valet av Åre som mötesplats passar bra då det är något av en tummelplast för många företag som arbetar med utrustning för ett aktivt liv. Från Peak Performance och Klättermusen till dagens uppstickarmärken som SKHOOP och Elevenate.

– Att vi valde Åre är ingen tillfällighet. Åre växer som en central plats för skandinaviskt outdoorindustri, säger Jonas Hellentin.

– Vi vill bygga upp outdoorbranschens ”Davos”. Friluftsliv-Outdoor är en tillväxtbransch, enbart svenska folket spenderar 96 miljarder per år på friluftsliv, säger Tomas Ekström, Peak Innovation och fortsätter:

– Målsättningen är att företagen ska komma hit och utveckla sina produkter i forskningsmiljö samtidigt som de kan testa nya prylar direkt utanför dörren. Genom värdskapet för Scandinavian Outdoor Summit förstärker Jämtland nu sin position inom outdoorgrenen.

Idag presenteras Scandinavian Outdoor Summit under en presskonferens på världens största sport- och outdoormässa; ISPO-mässan i München.

 

Foto: Maria-Luisa Janniciello och Jonas Hellentin, marknads- och kommunikationsansvarig på SOG samt ansvarig för Summiten.

www.outdoorsummit.se