nyheter
skapar engagemang
Facilitatorhuset
utbildade 1600 deltagare på digitala möten.
skapar långsiktig samverkan
Stockholm utvecklar mötesindustrin
med 1,3 miljoner.
ökad säkerhet
Skånska Möten ingår avtal med StaySafe Hospitality
för att Covid-19 certifiera sina medlemsanläggningar.
H22 Helsingborg
Dockanparken och Djungellekan
tar form i Oceanhamnen.
startar 1 januari 2022
Institut för mänskliga rättigheter
placeras i Lund.
för hälsa och klimat
Matrundan Gränna
utvecklar konceptet till Mat runt Gränna.
Ny satsning
Halländsk matkultur
flyttar in på Stora torg i Halmstad.
bygger motståndskraft
IMEX Group investerar
med nio nya anställningar.
näringsförbudet kvarstår
Öppet brev till regeringen:
Rikta regelverket rätt!
kraftsamling
Lärosäten Väst
- ny allians för ökat samarbete i Västsverige.
RSS
rss_icon
Länkar
Internationell outdoorkongress arrangeras i Åre
Scandinavian Outdoor Summit samlar den internationella frilufts- och sportbranschen i Åre, Jämtland den 31 mars – 1 april 2011. Med fokus på framtiden, hållbar marknadskommunikation och e-handel siktar arrangörerna Peak Innovation och Scandinavian Outdoor Group (SOG) på att skapa Europas största och mest visionära mötesplats för outdoorbranschen.

Scandinavian Outdoor Summit är det första internationella mötet i sitt slag och riktar sig till outdoor- och sportföretag, investerare, återförsäljare, forskare och innovatörer. Arrangörerna räknar med cirka 300 deltagare från hela världen som under två dagar i Åre får möjligheten att diskutera framtiden för det alltmer expansiva outdoorområdet.

– Vi kraftsamlar nu inom branschen. Skandinavien har redan idag en stark ställning i outdoorbranschen, men i takt med att nya marknader som Asien och USA öppnas upp mer och mer måste vi jobba ännu hårdare tillsammans för att ligga i framkant, säger Jonas Hellentin, marknads- och kommunikationsansvarig på SOG samt ansvarig för Summiten.

Ämnen som kommer beröras under mötesdagarna är distribution, hållbarhet, varumärkesuppbyggnad, trender, produktutveckling, e-handel och ägande. Valet av Åre som mötesplats passar bra då det är något av en tummelplast för många företag som arbetar med utrustning för ett aktivt liv. Från Peak Performance och Klättermusen till dagens uppstickarmärken som SKHOOP och Elevenate.

– Att vi valde Åre är ingen tillfällighet. Åre växer som en central plats för skandinaviskt outdoorindustri, säger Jonas Hellentin.

– Vi vill bygga upp outdoorbranschens ”Davos”. Friluftsliv-Outdoor är en tillväxtbransch, enbart svenska folket spenderar 96 miljarder per år på friluftsliv, säger Tomas Ekström, Peak Innovation och fortsätter:

– Målsättningen är att företagen ska komma hit och utveckla sina produkter i forskningsmiljö samtidigt som de kan testa nya prylar direkt utanför dörren. Genom värdskapet för Scandinavian Outdoor Summit förstärker Jämtland nu sin position inom outdoorgrenen.

Idag presenteras Scandinavian Outdoor Summit under en presskonferens på världens största sport- och outdoormässa; ISPO-mässan i München.

 

Foto: Maria-Luisa Janniciello och Jonas Hellentin, marknads- och kommunikationsansvarig på SOG samt ansvarig för Summiten.

www.outdoorsummit.se