platsannonser
nyheter
hotellnytt
Radisson Blu Metropol
rekryterar världens första Director of Crazy.
hotellnytt
Nordic Choice Hotels rebellkedja
Comfort Hotel tar mark på hotellscenen i Stockholm.
hotellnytt
Ulrika Andersson
blir ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.

Internationell kongress till Borås
iConference får cirka 450 deltagare.
280 möten och events under 2018
Halmstads Teater
satsar på nationella och internationella möten.
kunskapsöverföring
Internationell mätkongress till Borås
Mötet förväntas locka 200 deltagare.
event skapar möten
Premiär för Göteborgs egna och unika bubbelevent
champagne, cava, crémant och prosecco i fokus.
Hållbarhet
BRA skriver flyghistoria igen:
idag landade världens mest klimateffektiva flygning på Bromma flygplats.
nytt jobb
Martin Åkesson
Ny vd på Radisson Blu Hotel, Malmö
nytt jobb
Magnus Prössel
ny Head Chef på Radisson Blu Malmö.
RSS
rss_icon
Länkar
Kan storytelling skapa destinationsutveckling?

Med finansiering från Nordic Innovation Center ska forskare från Sverige, Finland, Danmark, Norge och Island under två år driva forskningsprojektet Storytelling och destinationsutveckling, uppger Webfinanser. De ska studera hur nordiska destinationer kan få draghjälp och bygga upp sin turistnäring genom att använda historier och storytelling.

Forskningsprojektet leds av Lena Mossberg, professor i marknadsföring på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, som också var den som initierade projektet. Hon har flera års erfarenhet av forskning kring upplevelseindustrin och storytelling och är bland annat författare till boken Storytelling – marknadsföring i upplevelseindustrin. Medförfattare är konstnären Erik Nissen Johansen.

– Projektet inkluderar fem olika fall, ett i varje nordiskt land. Den svenska fallstudien är Skaldjursresan som handlar om hur några orter i norra Bohuslän kan bygga ett starkt varumärke kring skaldjur och öka turismen även under lågsäsong, säger Lena Mossberg.