platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Kan storytelling skapa destinationsutveckling?

Med finansiering från Nordic Innovation Center ska forskare från Sverige, Finland, Danmark, Norge och Island under två år driva forskningsprojektet Storytelling och destinationsutveckling, uppger Webfinanser. De ska studera hur nordiska destinationer kan få draghjälp och bygga upp sin turistnäring genom att använda historier och storytelling.

Forskningsprojektet leds av Lena Mossberg, professor i marknadsföring på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, som också var den som initierade projektet. Hon har flera års erfarenhet av forskning kring upplevelseindustrin och storytelling och är bland annat författare till boken Storytelling – marknadsföring i upplevelseindustrin. Medförfattare är konstnären Erik Nissen Johansen.

– Projektet inkluderar fem olika fall, ett i varje nordiskt land. Den svenska fallstudien är Skaldjursresan som handlar om hur några orter i norra Bohuslän kan bygga ett starkt varumärke kring skaldjur och öka turismen även under lågsäsong, säger Lena Mossberg.