platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
Hållbarhet
American Express Meetings & Events
undertecknar Net Zero Carbon Events-löfte.
Spännande möte
Sveriges Elevkårers Kongress22
i Norrköping.
flygnytt
Eurowings utökar i Sverige
ökar utbudet på Landvetter med ny direktlinje till Berlin.
Höjer kvalitetskraven
Alvar blir namnet
på hela Skellefteås näringslivsdag.
14 januari - 21 maj 2023
Malmö värd
för uppmärksammad Banksy-utställning.
Utvidgat samarbete
Svenska Möten
ingår ett fördjupat partnerskap med IACC.
+300 deltagare
Rekordintresse
för gruvmöte i Stockholm.
+1000 deltagare
Norden
ska bli världens mest hållbara och cirkulära region.
föreningar skapar möten
Delat ordförandeskap,
en framgångssaga för Scouterna.
hotellnytt
Steam Hotel tar nästa steg
– förvärvar Actionbad.
RSS
rss_icon
Länkar
Kan storytelling skapa destinationsutveckling?

Med finansiering från Nordic Innovation Center ska forskare från Sverige, Finland, Danmark, Norge och Island under två år driva forskningsprojektet Storytelling och destinationsutveckling, uppger Webfinanser. De ska studera hur nordiska destinationer kan få draghjälp och bygga upp sin turistnäring genom att använda historier och storytelling.

Forskningsprojektet leds av Lena Mossberg, professor i marknadsföring på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, som också var den som initierade projektet. Hon har flera års erfarenhet av forskning kring upplevelseindustrin och storytelling och är bland annat författare till boken Storytelling – marknadsföring i upplevelseindustrin. Medförfattare är konstnären Erik Nissen Johansen.

– Projektet inkluderar fem olika fall, ett i varje nordiskt land. Den svenska fallstudien är Skaldjursresan som handlar om hur några orter i norra Bohuslän kan bygga ett starkt varumärke kring skaldjur och öka turismen även under lågsäsong, säger Lena Mossberg.