platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
flera nya avtal
Rekordår för Svenska Möten
ökar med nio procent jämfört med 2018.
Omvärldsanalys
Haag internationella kongresser
växte med 48 procent under 2019.
Evenemang skapar möten
​Lund växer som evenemangsstad
arrangörer kan få evenemangsstöd.
nytt jobb
Darren John
gör om Råbaren till TAKs Izakaya.
133 000 hotellnätter utvärderade
Egencia presenterar de 100 bästa affärshotellen 2020
enligt deras kunder. Sju svenska hotell är med.
nytt jobb
Aliki Krantz - hotelldirektören som hittat hem:
”På Park Inn by Radisson Stockholm Solna finns allt jag brinner för”
mässor skapar möten
Lounge Expo och GastroNord
arrangeras 31 mars – 2 april.
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
RSS
rss_icon
Länkar
Resebyråförsäljningen ökade med åtta procent

Försäljningen av resetjänster via de svenska resebyråerna steg med åtta procent under 2010. Under årets sista kvartal ökade dock försäljningen något långsammare eller med bara fyra procent.

Merparten av ökningen står privatresenärerna för, säger Tomas G Olsson, vd för Svenska Resebyråföreningen. En viss avmattning har emellertid skett under årets sista kvartal, vilket inte minst syntes i resebyråernas försäljning av charterresor som sjönk med 20 procent (+6 procent för hela året). Försäljningen av affärsresor visade en försiktigare utveckling i början av året, medan en tydligare återhämtning skett under årets sista kvartal. Enligt de uppgifter som Resebyråföreningen samlar in kan man dra den slutsatsen att privatresorna ökat med 12 procent och affärsresorna med sex procent under 2010.

Under andra halvåret har de egna arrangemangen (Grupp- och Konferens), som främst riktar sig till företagen, minskat jämfört med motsvarande period i fjol, fortsätter Tomas G Olsson. Detta kan delvis förklaras med att Sveriges ordförandeskap för EU bidrog till att hålla en hög konferensaktivitet under andra halvåret 2009.

Resebyråförsäljningen 2010 uppgick till 30,5 miljarder kronor. Under 2008, som kan betecknas som ett toppår för resebranschen, var motsvarande siffra 32,5 miljarder kronor.

 

Foto: Tomas G. Olsson, vd, Svenska Resebyråföreningen.

---------------------------------------------------------------------------------------

Svenska Resebyråföreningen (SRF) bildades 1937 och företräder i dag drygt 85 procent av landets resebyråer räknat i omsättning samt närmare hälften av de svenska researrangörerna (med undantag av de stora charter-arrangörerna). SRF har 180 medlemsföretag och representerar närmare 400 försäljnings-ställen. Medlemsföretagen sysselsätter runt 4 500 personer och hade en affärsvolym på drygt 35 mdr kr år 2008.