platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
nytt jobb
Ny hotelldirektör
på Radisson Blu Metropol i Helsingborg siktar högt.
Mat & Möten
Sigtunakockar tävlar i världsfinalen
av Copper Skillet i Toronto 11 april 2019.
hotellindustrin
Så bidrar hotellen till ett attraktivare Göteborg
Göteborg & Co är en sammanhållande länk.
innovativt drag
Nordic Choice Hotels
digitala utvecklingsbolag eBerry startar globalt utbytesprogram.
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

Lounge Summit i Göteborg presenterar
Spännande program med nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
Ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
RSS
rss_icon
Länkar
Resebyråförsäljningen ökade med åtta procent

Försäljningen av resetjänster via de svenska resebyråerna steg med åtta procent under 2010. Under årets sista kvartal ökade dock försäljningen något långsammare eller med bara fyra procent.

Merparten av ökningen står privatresenärerna för, säger Tomas G Olsson, vd för Svenska Resebyråföreningen. En viss avmattning har emellertid skett under årets sista kvartal, vilket inte minst syntes i resebyråernas försäljning av charterresor som sjönk med 20 procent (+6 procent för hela året). Försäljningen av affärsresor visade en försiktigare utveckling i början av året, medan en tydligare återhämtning skett under årets sista kvartal. Enligt de uppgifter som Resebyråföreningen samlar in kan man dra den slutsatsen att privatresorna ökat med 12 procent och affärsresorna med sex procent under 2010.

Under andra halvåret har de egna arrangemangen (Grupp- och Konferens), som främst riktar sig till företagen, minskat jämfört med motsvarande period i fjol, fortsätter Tomas G Olsson. Detta kan delvis förklaras med att Sveriges ordförandeskap för EU bidrog till att hålla en hög konferensaktivitet under andra halvåret 2009.

Resebyråförsäljningen 2010 uppgick till 30,5 miljarder kronor. Under 2008, som kan betecknas som ett toppår för resebranschen, var motsvarande siffra 32,5 miljarder kronor.

 

Foto: Tomas G. Olsson, vd, Svenska Resebyråföreningen.

---------------------------------------------------------------------------------------

Svenska Resebyråföreningen (SRF) bildades 1937 och företräder i dag drygt 85 procent av landets resebyråer räknat i omsättning samt närmare hälften av de svenska researrangörerna (med undantag av de stora charter-arrangörerna). SRF har 180 medlemsföretag och representerar närmare 400 försäljnings-ställen. Medlemsföretagen sysselsätter runt 4 500 personer och hade en affärsvolym på drygt 35 mdr kr år 2008.