platsannonser
Eventkoordinator
till Tekniska Museet
nyheter
Idéer som bär frukt
GMIC Swedens pris för årets hållbarhetsinsats
tilldelas Göteborgsvarvet.
omvärldsanalys
XL International Workshop
25 ledande mötesorganisationer och mötesarenor träffas i Köpenhamn.
på nytt (tillfälligt) uppdrag
Göran von Arbin
blir hotellchef på nya Furuvik Havshotell.
Pris
Årets Ekoturismpris
till Mörrums Kronolaxfiske.
Omvärldsanalys
Uppsala ökar starkt
inom kongresser, konferenser och möten.
mat och möten
Koks på Färöarna
behåller Michelin-stjärnan.
politisk strid
Härnösands kommun överklagar
domen om hotellbygget.
Omvärldsanalys
Mattias Goldmann
till Sveriges Innovationsriksdag 2018.
Omvärldsanalys
Flygande start på 2018
för Svenska Möten.
möten skapar affärer
Traditionell japansk svärdritual
återinvigde Yasuragi.
RSS
rss_icon
Länkar
Åres kongressarena uppfyller inte kraven
TV4 Sport Arena på Åre strand måste byggas om för miljontals kronor. Arenan uppfyller inte kraven från kongressmarknaden, uppger ÖP.

– Kongressmarknaden kan ge hundra miljoner kronor per år, säger Lars-Börje Eriksson, vd för, Åre Destination. Man måste ha klart för sig att Åre under vintern är en lönsam affär. Åre under sommaren är inte det.

– Arenan byggdes för sex år sedan men den har aldrig fungerat tillfredsställande, säger Lars-Börje ”Bulan” Eriksson.  Men det är först nu som delägarna Åre Destination fått muskler som orkar dra igång arbetet för att få ihop pengar till en ombyggnation.

Anläggningen klarar inte behoven som mötes och kongressmarknaden ställer. Arenan har visserligen rätt volym, den kan ta emot 1 500 sittande, men den kan ändå inte användas fullt ut. Enligt Lars-Börje Eriksson, vd på Åre Destination,  finns det två problem. Det ena är bokningssystemet och det andra är att  arenan behöver ljudisoleras så att man kan ha tre möten parallellt. Det krävs dessutom fler toaletter, garderober, grupprum och en reception för att anläggningen ska bli komplett.

En sådan satsning kostar pengar. Åres företagare kan inte stå för notan och inte heller kommunen och Holiday Club. Det krävs därför bli en liknande kraftsamling som när arenan och badet byggdes.

– Det måste bli ett samverkansprojekt där kommunen, Holiday Club, Tillväxtverket och länsstyrelsen bidrar, säger Lars-Börje Eriksson.

En ombyggnad är nödvändig för att Åre ska ta nästa steg i barmarksatsningen och kunna satsa på internationella och nationella kongresser. Kongresserna arrangeras oftast i maj och under höstmånaderna.

Ett kongressbolag har redan bildats, Åre Convention Bureau.

– På fem års sikt har vi möjlighet att öka omsättningen på möten och konferenser med hundra miljoner kronor om året.

Driftoperatören Holiday Club är också missnöjd över arenan men är inte villig att stå för notan om den byggs om.

– Vi har inte de pengarna. Det måste vara ett gemensamt projekt. En satsning skulle inte bara vara till gagn för Holiday Club utan för alla i byn, säger Patrik Viklund, marknadschef för Holiday Club.

Han påpekar att en ökning av mötesgäster skulle öka intäkterna för många företagare i byn.

– Om vi får fler kongresser och andra större möten skulle det kunna vända ett minusresultat till ett plusresultat för många. Alla vet nyttan men ingen vill satsa, säger Patrik Viklund.