platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
hållbarhet gäller alla
Sveriges flygindustri
uppmanar passagerare att flyga säkert, dricka ansvarsfullt.
16-17 juni 2020
Internationell kongress
om 3D-printing till Örebro.
flera nya avtal
Rekordår för Svenska Möten
ökar med nio procent jämfört med 2018.
Omvärldsanalys
Haag internationella kongresser
växte med 48 procent under 2019.
Evenemang skapar möten
​Lund växer som evenemangsstad
arrangörer kan få evenemangsstöd.
nytt jobb
Darren John
gör om Råbaren till TAKs Izakaya.
133 000 hotellnätter utvärderade
Egencia presenterar de 100 bästa affärshotellen 2020
enligt deras kunder. Sju svenska hotell är med.
nytt jobb
Aliki Krantz - hotelldirektören som hittat hem:
”På Park Inn by Radisson Stockholm Solna finns allt jag brinner för”
mässor skapar möten
Lounge Expo och GastroNord
arrangeras 31 mars – 2 april.
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
RSS
rss_icon
Länkar
Åres kongressarena uppfyller inte kraven
TV4 Sport Arena på Åre strand måste byggas om för miljontals kronor. Arenan uppfyller inte kraven från kongressmarknaden, uppger ÖP.

– Kongressmarknaden kan ge hundra miljoner kronor per år, säger Lars-Börje Eriksson, vd för, Åre Destination. Man måste ha klart för sig att Åre under vintern är en lönsam affär. Åre under sommaren är inte det.

– Arenan byggdes för sex år sedan men den har aldrig fungerat tillfredsställande, säger Lars-Börje ”Bulan” Eriksson.  Men det är först nu som delägarna Åre Destination fått muskler som orkar dra igång arbetet för att få ihop pengar till en ombyggnation.

Anläggningen klarar inte behoven som mötes och kongressmarknaden ställer. Arenan har visserligen rätt volym, den kan ta emot 1 500 sittande, men den kan ändå inte användas fullt ut. Enligt Lars-Börje Eriksson, vd på Åre Destination,  finns det två problem. Det ena är bokningssystemet och det andra är att  arenan behöver ljudisoleras så att man kan ha tre möten parallellt. Det krävs dessutom fler toaletter, garderober, grupprum och en reception för att anläggningen ska bli komplett.

En sådan satsning kostar pengar. Åres företagare kan inte stå för notan och inte heller kommunen och Holiday Club. Det krävs därför bli en liknande kraftsamling som när arenan och badet byggdes.

– Det måste bli ett samverkansprojekt där kommunen, Holiday Club, Tillväxtverket och länsstyrelsen bidrar, säger Lars-Börje Eriksson.

En ombyggnad är nödvändig för att Åre ska ta nästa steg i barmarksatsningen och kunna satsa på internationella och nationella kongresser. Kongresserna arrangeras oftast i maj och under höstmånaderna.

Ett kongressbolag har redan bildats, Åre Convention Bureau.

– På fem års sikt har vi möjlighet att öka omsättningen på möten och konferenser med hundra miljoner kronor om året.

Driftoperatören Holiday Club är också missnöjd över arenan men är inte villig att stå för notan om den byggs om.

– Vi har inte de pengarna. Det måste vara ett gemensamt projekt. En satsning skulle inte bara vara till gagn för Holiday Club utan för alla i byn, säger Patrik Viklund, marknadschef för Holiday Club.

Han påpekar att en ökning av mötesgäster skulle öka intäkterna för många företagare i byn.

– Om vi får fler kongresser och andra större möten skulle det kunna vända ett minusresultat till ett plusresultat för många. Alla vet nyttan men ingen vill satsa, säger Patrik Viklund.