platsannonser
Eventkoordinator
till Tekniska Museet
nyheter
awarded
Årets Ekoturismpris
till Mörrums Kronolaxfiske.
Omvärldsanalys
Uppsala ökar starkt
inom kongresser, konferenser och möten.
mat och möten
KOKS i Torshavn, Färöarna,
behåller Michelin-stjärnan.
politisk strid
Härnösands kommun överklagar
domen om hotellbygget.
Omvärldsanalys
Mattias Goldmann
till Sveriges Innovationsriksdag 2018.
Omvärldsanalys
Flygande start på 2018
för Svenska Möten.
möten skapar affärer
Traditionell japansk svärdritual
återinvigde Yasuragi.
På nytt uppdrag
Vanessa Butani
ny Director of Sustainable Business på Scandic Hotels.
möten är affärer
Fortsatt ökning
för kommersiella gästnätter i Borås.
möten delar kunskap
Sverige värd
för global jämställdhetskonferens 15–17 april.
RSS
rss_icon
Länkar
Brittiska regeringen skapar marknadsfond på över 100 miljoner pund

En fond för att skapa 50 000 nya jobb inom brittisk turism och stärka ekonomin är på rätt spår mot målet 100 miljoner pund.

Den brittiska turismindustrin har reagerat mycket positivt på regeringens planer att skapa en marknadsfond på över 100 miljoner pund för att öka turismen i samband med bröllopet mellan prins William och Kate Middleton, drottningens Diamantjubileum och Olympiaden i London. Kampanjen syftar till att få ytterligare en miljon turister till Storbritannien per år, att försöka få dem att spendera två miljarder pund under sin vistelse och skapa 50 000 nya jobb runt om i landet.

Företag som British Airways, DFDS, lastminute.com. P&O och Radisson Edwardian har lovat både kontanta och andra medel för att matcha den brittiska turismindustrin Visit Britains bidrag på 50 miljoner pund.

– Under 2012 är världens ögon som aldrig förr riktade mot Storbritannien. Vi har ett kungligt bröllop, Drottningens diamantjubileum, OS och de Paralympiska spelen (handikapp-OS) ger oss en möjlighet som vi aldrig får igen…att puffa för Storbritannien som en perfekt turistdestination, att skapa 50 000 nya jobb och få turisterna att spendera ytterligare två miljarder pund här är en chans som inte återkommer, sa premiärminister David Cameron vid en mottagning på Downing Street 10.

– I fjol utmanade vi de brittiska företagen att tillsammans med oss sy ihop den bästa turistmarknadskampanjen någonsin i Storbritannien – något som gör oss till ett land som måste upplevas för besökare från nya tillväxtmarknader i Asien och Latinamerika, liksom nyckelmarknader som Europa och USA. Gensvaret har varit storartat med löften om kontanter och andra medel från företag som innebär att vi är på god väg mot vårt mål.