nyheter
DEBATT
Dags att ge mässbranschen förutsättning
att fortsätta skapa värde för näringslivet.
ett steg i taget
Eskilstuna
ett steg närmare kongress- och kulturhus.
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
ett steg i taget
Asiens mötes- och eventindustri
förväntas återhämta sig snabbare än andra kontinenter.
Hemester
Aktörer på Ven samarbetar
för att göra ön säker att besöka i sommar.
Första öppna kongresshallen i Skandinavien
Harpa Concert Hall and Conference Center
i Reykjavík är redo för tiden efter Covid-19.
mat skapar möten
Första uttagningen inför Årets Kock 2020
– här är kockarna som går vidare till kvaltävlingen.
RSS
rss_icon
Länkar
Dags att ge mässbranschen förutsättning att fortsätta skapa värde för näringslivet

För att förhindra coronapandemins spridning har många länder infört kraftiga begränsningar av tillåtna folksamlingar. I Tyskland, Danmark och flera andra länder har myndigheterna dock börjat skilja mellan olika typer av mötesformat. Mässor likställs med köpcenter, vilket ger mässor som uppfyller säkerhetskraven möjlighet att arrangeras. För att inte bli omsprungna är det nu dags att vi börjar att diskutera det även i Sverige, självklart med människors hälsa och säkerhet som högsta prioritet.

Torsdagen den 12 mars förbjöds större allmänna sammankomster och offentliga tillställningar i Sverige. I definitionen av vad som ingår i förbudet för ’offentlig tillställning’ nämns bland annat idrottsevenemang, danstillställningar och mässor. Förbudet gäller både inomhus och utomhus. I stora delar av världen infördes liknande beslut. De inställda mässorna under årets två första kvartal betyder att den europeiska mässbranschen och dess samarbetspartners: som till exempel hotell, restauranger och transporter, tappar över 300 miljarder kronor i intäkter och att 257 000 heltidsjobb går förlorade. Enbart i Tyskland förväntas ekonomin förlora 30 miljarder kronor genom att mässor flyttas eller ställs in.

De mässor som genomförs under ett normalår på våra anläggningar tillför tillsammans 9 miljarder kronor i turistekonomiska effekter till de regioner där vi är verksamma. Ett enkelt räkneexempel visar att om relationen mellan förlorade intäkter respektive förlorade jobb i Sverige överensstämmer med övriga Europa så innebär en tappad turistekonomisk omsättning på nio miljarder kronor att 7 700 heltidsjobb går förlorade. När nu de mässor som skulle arrangeras i höst också börjar påverkas så fortsätter kostnaderna att stiga och allt fler arbetstillfällen försvinner. Naturligtvis tillhör också näringslivet inom många olika branscher de stora förlorarna där uteblivna mässor berövar dem viktiga mötesplatser för att få idéer, kontakter, kunskap och inte minst en handelsplats och accelerator för att göra affärer.

 

Det är skillnad på olika mötesformat

I det svenska förbudet görs idag ingen skillnad på de olika typer av aktiviteter som ingår i definitionen offentlig tillställning. Mässor likställs med festivaler och fotbollsmatcher. Häri ligger ett problem eftersom det finns avgörande skillnader, vilket påverkar risken för smittspridning. På en mässa kommer till exempel inte alla deltagare samtidigt, besökarna rör sig över stora områden och står inte heller tätt tillsammans riktade mot en scen. Arrangörens möjlighet att styra besökarflöden och närheten mellan besökare är ytterligare skillnader. Till sitt upplägg är en mässa betydligt mer likt ett köpcenter än en festival.

 

Mässbranschen börjar öppnas upp igen

Idag har allt fler länder insett skillnaderna mellan olika mötesformat och för att få fart på ekonomin agerat därefter. I Tyskland har man beslutat att inte längre likställa mässor med övriga stora folksamlingar vilket gör det möjligt för landets delstater att åter tillåta mässarrangemang. Först ut var Nordrhein-Westfalen som beslutade att man kommer tillåta mässor från och med 30 maj om de uppfyller ställda säkerhetskrav. I Danmark har det nyligen beslutats att likställa mässor med köpcenter, vilket öppnar för att starta upp mässor under säkra förhållanden igen. Allt fler regioner och länder diskuterar att följa Tysklands, och Danmarks exempel. Sverige riskerar att hamna på efterkälken.

 

Mässor kräver framförhållning

Att genomföra en mässa kräver framförhållning för alla inblandade och idag tvingas vi ställa in mässor som ligger 3-6 månader fram i tiden. Mässor med hundratals utställare i olika storleksordningar som i sin tur kräver svar eftersom de ur många aspekter är beroende av våra handelsplattformar. Vi kan inte chansa på att restriktionerna ska mildras. Vi behöver tydliga spelregler precis som omvärlden börjar få. Vi har i allra högsta grad respekt för läget världen befinner sig i, men det här handlar om logiken i olika restriktioner, avsaknaden av indikationer och hur det får långtgående negativa konsekvenser.

Vad vi vill

Alla som är verksamma inom mötesbranschen har full respekt för att individens och samhällets säkerhet går först, men vi måste också se framåt och tillsammans börja förbereda inför ett postcorona-samhälle. Ett samhälle där våra mässor hjälper branscher och företag att få fart på sin verksamhet igen genom att skapa nya intäktsströmmar. Vi vill ha:

 

1. Tydliga förutsättningar och riktlinjer

Att myndigheterna agerar i enlighet med ovan nämnda länder och omdefinierar mässor likt köpcenter. Naturligtvis med de anpassningar som behöver göras. Vi har stora möjligheter att skapa säkra möten mellan människor i våra stora lokaler, möten som uppfyller myndigheternas krav på social distansering. Tillsammans med mässornas internationella branschorganisation UFI har vi som arrangerar mässor tagit fram ett ramverk för detta.

 

2. Ett snabbt beslut

Vår bransch är lamslagen och nu behöver vi ett snabbt beslut avseende när myndigheterna bedömer det som rimligt att öppna upp för mässor igen. En tidsgräns som självfallet kan komma att förändras beroende på pandemins utveckling. Att avvakta med beslut tills efter sommaren innebär att höstens mässor påverkas och att de svenska mässorna riskerar att bli utkonkurrerade av sina nordiska och europeiska grannar.

 

Under tiden kommer vår bransch att göra allt för att följa myndigheternas rekommendationer och fortsätta förberedelserna för att skapa så säkra mötesplatser som det bara går. Men vi måste få börja agera och planera för framtiden igen. Låt oss få mer logik i restriktionerna och tillsammans få fart på ekonomin som den accelerator som mässbranschen är.

 

Bilden: från vänster Lotta Frenssen, vd Elmia AB, Christian Clemens, vd Stockholmsmässan, Carin Kindbom, vd och koncernchef Svenska Mässan Gothia Towers och Joachim Warnberg, vd Easyfairs Nordic.

 

 

Eskilstuna ett steg närmare kongress- och kulturhus

Frågan om ett kongress- och kulturhus har varit aktuellt under många år i Eskilstuna. Kommunfullmäktige beslutade i oktober förra året att kommunen skulle träffa en överenskommelse med en medaktör för att undersöka möjligheten att bygga ett kongress- och kulturhus med hotell på den mest fördelaktiga platsen för kommunen.

I morgon tisdag den 26 maj hålls en presskonferens klockan 12.00 i Fristadssalen, Eskilstuna stadshus. Då får vi veta mer! Tänk att Esilstuna kommer före Universitetsstaden Lund med att skapa ett kongresshus! Grattis Eskilstuna! Framtiden kommer er till mötes!

Sex miljoner investeras i nya XC-leder i Järvsö

Region Gävleborg har precis sagt ja till att medfinansiera Cykla Järvsö AB för att bygga hållbara cykelleder för Cross Country (XC) i Järvsö. 6 miljoner kronor satsas nu på att bygga varierande och roliga leder som kommer erbjuda cykling för alla. Järvsö har sedan tidigare en Downhill park och en Skills park av hög internationell standard. Det som har saknats i utbudet är bra Cross Country-leder. Tack vare Regionens stöd kommer man redan i sommar att börja gräva och den första leden beräknas vara klar i juli.

Cykla Järvsö AB planerar att bygga cirka 35 km XC cykling under en tid av två år. Målet är att bygga xc-leder som är roliga, hållbara och säkra. Lederna designas utifrån vilken svårighetsgrad de ska ha, den lättaste leden som benämns grön, blir bred, slät och flack. Blå led är nästa svårighetsgrad och blir lite mer en stig med större höjdskillnader. Röd led är tekniskt svårare, men även den en säker led. I sommar kommer det att börja byggas grön och blå led och redan befintliga leder kommer att få nya sträckningar. Avgörande för satsningen är att den är långsiktigt hållbar. En av grundstenarna är samarbetet med markägarna och deras skogsbruk, där man har hittat en bra modell för hur man ska planera lederna för att det ska fungera bra för båda parter.

Antalet människor som cyklar Cross Country har ökat stort i Sverige. Lederna som nu ska byggas kommer att stärka Järvsö som cykeldestination ytterligare. Det är sista pusselbiten som behövde falla på plats och ger förutsättningar för en fantastisk utveckling av besökande gäster på barmarksäsongen.

”Jag är väldigt glad för den hjälp vi har fått på vägen från Destination Järvsö AB och Ljusdals kommun och för att Region Gävleborg ser vilka positiva effekter investeringen kommer ge som fler arbetstillfällen, förbättrad folkhälsa, ökat antal besökare och ökad inflyttning,” säger Fredrik Jelk, vd Cykla Järvsö AB.

Här finns kanske norra Europas roligaste Downhill park, en skillspark av hög internationell standard, fantastisk natur, fina besöksmål, härligt utbud på boende och restauranger och nu med riktigt bra XC-leder på gång så är Järvsö en cykeldestination absolut värd att besöka.

 

PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19

Incon, som är ett partnerskap mellan några av världens ledande kongress- och eventorganisatörer och föreningsutvecklare, har skapat en Covid-19 resurssida, som ger tips och råd om hur du bättre skapar online- och virtuella evenemang och konferenser. De har 10 globala partners som har bidragit med sina senaste rekommendationer och bästa praxisråd för hur man skapar, hanterar och marknadsför evenemang eller konferenser under Covid-19. Det är en stressande tid att arbeta med evenemang, därför erbjuder Incon nu en guide för att hjälpa alla som arbetar med att organisera ett evenemang.

"Vi är glada över att tillsammans kunna erbjuda denna resurs och hoppas att vår expertis och vägledning ger lite lättnad och stöd till en bransch i kris," säger Patrizia Buongiorno, Incons Co-ordförande och vd på AIM Group International.

Webbsidan täcker ett brett spektrum av ämnen, som hur man flyttar en vetenskaplig kongress online. Hur man förutspår hur många deltagare det blir. Hur man skapar engagerande virtuella möten. Varför digital marknadsföring är så relevant. Hur varumärkesmarknadsföring har förändrats. Vad är de bästa teknologierna för marknadsmöten. Hur snabbt kan du anpassa din innehållsmarknadsföring till det nya landskapet. Hur genomför man sanitära åtgärder för evenemang, eller varför sponsorer bör investera i digitala evenemang. En rad artiklar kan konsulteras över ett antal teman, bland annat:

 

• Virtual and Onine management

• Social Distancing Events

• Marketing Online Events and Engaging Communities

• The Technologies of Meetings

• Communication and Leadership

 

Ta kontakt om du har en artikel eller annan resurs som du vill ha md i detta avsnitt om ytterligare resurser. Alla som letar efter stöd för att organisera ett online, virtuellt eller ansikte-till-ansikte-möte kan kolla in dessa tio Incon-partners på Incons webbplats. Incon har medarbetare och kontor på 170 hela destinationer runt om i världen.

”Sveriges största digitala nätverkslunch”

I samarbete med Max Burgers anordnar Jobbfestivalen och Yrkesdörren Sveriges största digitala nätverkslunch med nästan 100 deltagare den 25 maj. Under en timme möts nya och etablerade svenskar inom samma bransch för att bredda utrikesföddas nätverk på den svenska arbetsmarknaden.

Idag tar det sju-åtta år för utrikesfödda att etablera sig på arbetsmarknaden. Behovet av åtgärder för att öka mångfalden på arbetsmarknaden är fortsatt stort och corona-pandemin har gjort att stöd till de som står längst från arbetsmarknaden är viktigare än någonsin. Initiativet till den digitala satsningen togs efter att Jobbfestivalen, som skulle arrangerats i Stockholm under våren, flyttats till 2021 på grund av folkhälsomyndighetens riktlinjer kring folksamlingar.

Istället träffas nu utrikesfödda svenskar och etablerade svenskar i samma bransch under en digital lunch.

Genom att träffa ”Dörröppnare” kan nya svenskar bredda sitt nätverk samtidigt som deltagarna kan diskutera sin gemensamma bransch, den svenska arbetsmarknaden och få konkreta tips som kan underlätta i att etablera sig på arbetsmarknaden.

”Max Burgers har under många år framgångsrikt rekryterat och anställt människor som står långt från arbetsmarknaden”, säger Charlotte Welin Zetterlund, HR-chef på Max Burgers.

"Jag hoppas kunna dela med mig av det privilegium och de fördelar jag själv har på den svenska arbetsmarknaden", säger Anton Knopff, rekryterare på Spotify som är en av de ”Dörröppnare” som deltar i lunchen den 25:e maj.

”Att hjälpa till med att assistera och vägleda utrikesfödda in i arbetslivet är för mig en självklarhet. De behöver hjälp med att skaffa sig ett yrkesnätverk i sitt nya land och vi behöver dem i nätverket för att på ett maximalt sätt använda den kunskap de besitter, samtidigt som de blir en naturlig del i svenskt yrkesliv och dess utveckling" - säger Bosse "Zinny" Stagman, rockartist och strategisk upphandlare inom flyg- och läkemedelsindustrin som också deltar som "Dörröppnare".

"Nätverk är oerhört viktigt för att få in en fot på arbetsmarknaden eftersom åtta av tio arbetstillfällen förmedlas via kontakter. Genom att matcha utrikesfödda med dörröppnare på olika svenska företag snabbar vi på etableringen och ger företag möjligheten att bredda sitt nätverk till denna målgrupp, engagera sina medarbetare och ta ut sin mångfaldsplan i praktiken", säger Anna Urombi, företagsansvarig på Yrkesdörren.

Jobbfestivalen i Kungsträdgården, ett initiativ av Mats Wernheim och Christian Hultén, är en mötesplats för arbetssökande och företag med ett kontinuerligt rekryteringsbehov samt företag och organisationer som erbjuder verktyg/tjänster i syfte att öka mångfalden och minska risken för diskriminering. Ambitionen är att bidra till mer mångfald på arbetsmarknaden och skapa fler dynamiska arbetsplatser.

Yrkesdörren skapar möten mellan etablerade och utrikesfödda svenskar inom samma bransch för att bredda våra nätverk. Yrkesdörren är ett initiativ av Axfoundation, en icke vinstdrivande och fristående verksamhet grundad av Antonia Ax:son Johnson. Axfoundation arbetar konkret och praktiskt för ett hållbart samhälle, genom breda samarbeten med relevanta aktörer.

​Ställ inte in när det hettar till – flytta fram istället

I slutet av mars i år skulle den stora, nationella Finsamkonferensen 2020 ha genomförts i Halmstad. Konferensen arrangeras årligen av Nationella rådet och nästan 600 deltagare var anmälda. Lokal värd skulle Samordningsförbundet Halland vara. Programmet var satt och förväntningarna stora. Men så kom Coronapandemin. Allt ställdes på huvudet. Det här var en helt ny situation.

 

Vad gör du som arrangör i ett sådant här läge?

En del ställde in sina konferenser. Men många valde också att flytta fram istället. Nationella rådet bestämde sig för alternativet att flytta fram konferensen i Halmstad till 2021. Programmet som Samordningsförbundet Halland hade tagit fram var så pass bra att rådet resonerade som så att det hade varit synd om inte det genomfördes. Nu kan vi alltså se fram emot Finsamkonferensen 2021.

 

Hur går det egentligen till att få en konferens till Halmstad?

Vi frågade Samuel Grahn som är förbundschef på Samordningsförbundet Halland.

 

Hur gjorde du för att bli lokal värd?

"Vi ansökte om att få vara lokala värdar för den årliga och roterande Finsamkonferensen. Det gjorde vi i konkurrens med flera andra förbund. Processen är lång och började redan i december 2018. Vi tog hjälp av Linda Hellring på Halmstad Convention Bureau. Hon plockade fram underlag på olika praktiska lösningar på allt från boende, logistik till lokaler som kan ta emot 500-600 personer. Därefter paketerades informationen på ett jättesnyggt sätt som vi sedan kunde skicka in tillsammans med ansökan".

 

Vilken var den största utmaningen?

"Logistiskt sett blev det en utmaning. Själva konferensen skulle hållas på Hotel Tylösand som inte hade tillräcklig boendekapacitet. Vi fick sprida ut boendet på flera hotell, även i centrala Halmstad. Det löstes genom att chartrade bussar skulle gå från city ut till Tylösand".

 

Hur ser du på att Finsamkonferensen i Halmstad flyttades fram?

"Jag är självklart väldigt glad för detta eftersom vi hade lagt ner mycket tid och energi. Nu fick vi kvitto på att programmet och alla arrangemang kring konferensen ansågs vara så bra att Halmstad får ta på sig värdskapet för Finsamkonferensen 2021. Sedan vill jag säga att den hjälp vi har fått från Halmstad Convention Bureau har överträffat våra förväntningar. Vi är jättenöjda med vårt samarbete och den hjälp vi har fått".

 

Bilden: Samuel Grahn, förbundsordförande Samordningsförbundet Halland. Foto: Finsam

----------------------------------------------------------------------------------------------Vad är Nationella rådet?

Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Sveriges Kommuner och Landsting samt Socialstyrelsen bildade 2008 Nationella rådet för finansiell samordning. Rådet behandlar frågor om finansiell samordning (Finsam) som är av gemensamt intresse. Syftet med rådet är också att, i enlighet med regeringens intentioner, ge samverkan den legitimitet och förankring som är nödvändig. https://www.finsam.se/nationella-radet

 

Detta är Finsam

Den 1 januari 2004 trädde lagen om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser i kraft, i dagligt tal Finsam. Lagen gör det möjligt för Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, kommun och landsting/region att samverka finansiellt inom välfärds- och rehabiliteringsområdet. Tillsammans bildar de fyra parterna ett samordningsförbund och beslutar själva hur samarbetet ska utformas och bedriver samverkan utifrån lokala förutsättningar och behov. https://www.finsam.se/om-finsam

 

Vad gör Samordningsförbundet i Halland?

Samordningsförbundet i Halland finns för att underlätta för alla som jobbar med människor med behov av stöd från flera myndigheter. Uppdraget är att bidra till att så många hallänningar som möjligt kan försörja sig själva. De fyra målområdena består av samordnad rehabilitering, metodutveckling, kunskapsutveckling och inkluderande arbetsliv. Samordningsförbundet finansieras av Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Region Halland samt Hallands kommuner. https://sfhalland.se/

 

Ett annat exempel är Vatten Avlopp Kretslopp som är ett stort årligt branschmöte. 2019 års hölls det i Halmstad. Här bjuder arrangörerna på sina mest värdefulla tips för dig som ska arrangera en stor konferens eller kongress i Halmstad. https://www.halmstadcvb.se/cvb/mote/tre-tips-till-motesarrangorer