platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år

Nordbygg på Stockholmsmässan
en port in till den svenska marknaden.
RSS
rss_icon
Länkar
Clarion Hotel Sign vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team

​För att leva upp till morgondagens förväntningar av vad service i världsklass är presenterar nu Clarion Hotel Sign sin nya satsning; Guest Experience Team. Teamet är ihopsatt av väl valda profiler som med sin spetskompetens kommer att ta hotellet till en ny position på marknaden vad gäller gästservice och leda till en än mer passionerad hotellupplevelse.

"Jag får ofta frågan om vad skillnaden på service och service i världsklass är och för mig är svaret ganska självklart; möte och serviceleverans måste alltid kännas äkta och genuint", säger Joel Kral, Hotel Manager på Clarion Hotel Sign. Jag är så taggad på att se vad Guest Experience Teamet kommer att hitta på här framöver och jag ser fram emot att se positiva effekter av detta, avslutar han.

Clarion Hotel Signs Guest Experience Team består av nyckelpersoner från avdelningarna Guest Relations, Marketing & Communication och Welcome Office. Teamet kommer tillsammans arbeta för att skapa den ultimata serviceupplevelsen - både digitalt och fysisk - och säkerställa att hotellet ligger i framkant vad gäller att vara den mest pulserande mötesplatsen i Stockholm

"Denna satsning är unik i sitt slag då vi sätter samman en rad spetskompetenser från olika avdelningar som tillsammans kommer att skapa unika och skräddarsydda gästupplevelse - både innan under och efter sin vistelse hos oss", säger Henrik Berghult, vd på Clarion Hotel Sign.

Hotellets Guest Experience Team är redan på plats och är redo för galna och annorlunda upptåg, allt med fokus på att öka livskvalité för både gäster och medarbetare.

 

Bilden: Teamet som kommer att ta Clarion Hotel Sign till en ny nivå inom service performance är Nadia Fagerdin, Farhia Mohamed, Myy Wooremaa och Philip Hallberg samt Daniel Burton (saknas på bild).

Östersjöns och Mälarens överlevnad i fokus på Allt för sjön 2020

Årets upplaga av Allt för sjön 7-15 mars bjuder som vanligt på de senaste båtnyheterna och allt för den marina livsstilen – men i år kommer en hel del även att handla om hur vi ska värna om den miljö som ju är själva förutsättningen för att vi ska kunna njuta av allt detta. Vår marina närmiljö i Östersjön och Mälaren står i fokus för flera spännande utställningar, kampanjer och temadagar under Allt för sjön.

Titeln på utställningen ”Skit i sjön!” beskriver väldigt sakligt vad det handlar om­, nämligen all skit som människor har slängt, och fortfarande slänger, rakt ner i vattnet. Bland annat kommer elsparkcyklar, kundvagnar, bildäck, tv-apparater, elektronisk utrustning – och ett ton (!) ikastade och bärgade båtbatterier – att visas upp för att stämma till eftertanke. Ändå är detta bara en liten del av de över sju ton batterier som hittills med stor möda ”fiskats upp” från Mälarens botten av ideella krafter.

Det var fritidsdykaren Fredrik Johansson som för ett och ett halvt år sedan tog initiativet till miljöprojektet Rena Mälaren.

"När en vän till mig skaffade en båt som ligger vid Stadshuskajen filmade jag skrovet och såg då att botten var fullt av båtbatterier. Så jag bestämde mig för att ta reda på hur illa det här är, och på den vägen är det", säger Fredrik och tillägger:

"Jag är ju historieintresserad och brukar dyka efter gamla saker, men kände att jag inte med gott samvete kunde simma förbi allt skräp när jag ju ändå har förmågan att plocka upp en del av det."

I dag är mer än 50 personer engagerade i Rena Mälaren, och man dyker efter skräp nästan varje helg, och även vissa vardagskvällar, året runt. Hittills har man bland annat sökt av Norr Mälarstrand, Söder Mälarstrand, Skeppsholmen Beckholmen, Djurgården och större delen av Strandvägen.

"Samtidigt som jag plockar upp batterier och annat skräp kikar jag förstås efter gamla grejer. Men den stora tillfredsställelsen är att känna att man bidrar till en bättre miljö, det är numera mitt driv", säger Fredrik.

Vad är det mest spännande du har hittat?

"Jag har bland annat hittat tomma bankråns-pengapåsar och förra helgen en plånbok med 1200 kronor där jag försöker få tag på ägaren. Men mest spännande är nog ett armborst som skulle kunna vara medeltida, men kanske mer troligt är från 1800-talet då man sköt säl vid Långholmen. Och vi har hittat flera 1700-talsbåtar mellan Långholmen och Reimersholme".

I år är det 75 år sedan Tove Jansson skrev sina första Mumin-berättelser. Havet spelar en central roll både i Mumin-berättelserna och för Tove Janssons skapande i stort. Därför vill Moomin Characters fira jubileumsåret med en kampanj för att rena Östersjön. Målet med kampanjen #VÅRTHAV är att samla in 10 miljoner kronor till John Nurminens Stiftelses arbete för att skydda Östersjön och bevara dess värdefulla arv. På Allt för sjön kan du möta företrädare för, och lära mer om, #VÅRTHAV.

I utställningen ”Tillsammans för ett renare vatten” visar bland annat Baltic Sea Science Center och Initiativ Utö sitt arbete för ett renare Östersjön.

Varje dag under Allt för sjön bjuder på ett fullspäckat föreläsningsprogram på Marina Scenen, och två av dagarna är helt vikta åt frågor som rör Östersjön och miljön. Här är några exempel:

 

Måndag 9 mars: Östersjön

”Östersjön – vårt unika hav värt att värna”. Föreläsare: Anna Björn, enhetschef Baltic Sea Center, Skansen.

”Östersjön, hot och hopp”. Föreläsare: Folke Rydén, journalist och dokumentärfilmare.

 

Onsdag 11 mars: Ett hållbart båtliv

”Hur mår våra vatten”. Föreläsare: Axel Wenblad, ordförande WWF Sverige.

”Båtbyggarnas syn på framtiden”. Föreläsare: Peder Asplund (Agapi Boating AB), Konrad Bergström (X Shore), Magnus Rassy (Hallberg Rassy Båtvarv), Gustav Hasselskog (Candela Speed Boat AB), med flera.

 

Läs mer om allt som händer på Allt för Sjön här

 

Bilden: Fritidsdykaren Fredrik Johansson bärgar allsköns skit ur Mälaren. Foto: Björn Alvarsson.

 

Per Keller återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel

Per Keller kommer närmast från Yasuragi utanför Stockholm och har lång erfarenhet av att skapa upplevelser både för resort och city. Nu tillträder han som General Manager för nya Clarion Hotel Sundsvall som öppnar på Norrmalm i Sundsvall sommaren 2021.

"Clarion Hotel Sundsvall kommer att bli en unik hybrid av ett cityhotell och en destination i sig, vilket gör Per Keller till den utmärkta ledaren för det här hotellet. Med hans erfarenhet från flera prestigefyllda resorter, internationell kunskap och dessutom uppvuxen i Sundsvall känner jag att vi har funnit alla delar vi behöver i en och samma person. Sundsvall, jag vet att Per kommer skapa saker ni aldrig har sett förr. Varmt välkommen Per", säger Laila Neverdahl, Senior Vice President för Clarion Hotel.

Per Keller kommer närmast från rollen som General Manager för den japanska spa-resorten Yasuragi i Stockholm och har även haft samma roll på andra hotell inom Nordic Choice Hotels de senaste sju åren. Per har under åren varit en del av att bygga upp kända resorts som exempelvis Destination Kolmården och The Lodge i ledande positioner. Nu är han redo för att återvända hem och sätta igång arbetet Clarion Hotel Sundsvall.

"De senaste åren har jag mött väldigt många stolta människor. Människor som brinner för sin produkt, stad och sitt ursprung. I varje uppdrag har jag alltid fascinerats av den stoltheten och sett vad den gör i form av att skapa värde till verksamheten. Slutsatsen är enkel; människor, passion och stolthet bygger de bästa hotellen! Det ska vi nu skapa med Sundsvall och för Sundsvall. Jag ser så fram emot att återvända till min hemstad, hälsar en stolt Granlo-son", säger Per Keller, tillträdande General Manager för Clarion Hotel Sundsvall.

Per Keller tillträder som General Manager för Clarion Hotel Sundsvall den 1 augusti.

 

Amanda Lindblad ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund

Den 15 februari tillträdde Amanda Lindblad, 31 år, som ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund. Trots sina unga år har Amanda hunnit med mycket i sitt arbetsliv och står nu inför uppgiften att driva hotellet som ytterst ansvarig. Amanda Lindblad uttrycker sin glädje över den nya rollen:

"Mitt mål när jag anställdes 2017 var att bli hotellets direktör. En dröm som nu är sann endast två veckor efter att jag examinerats från Winn Hotel Groups interna affärsakademi Winn Business School för Talanger. Jag känner mig taggad och tacksam inför uppgiften".

På Winn Business School utvecklas koncernens medarbetare i ledarskap, försäljning och branschspecifik kunskap för att skapa trygghet på arbetsplatsen. En av utbildningarna som går benämns Talang, och är en utbildning riktad till de som har ambitionen och avsikten och vilja växa som person och möjlighet anta nya utmaningar.

"Jag blev nominerad till Winns Talangprogram 2019. Syftet med utbildningen är att utveckla framtida direktörer och andra ledande befattningar inom Winn Hotel Group. Nu två veckor efter examen står jag här som direktör, sanslöst! Jag vill fortsätta att utveckla mig själv som person och framförallt som en synlig och engagerad ledare till vårt härliga team", säger en glad Amanda Lindblad, ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.

För två år sedan, nyligen hemflyttad från London, sökte Amanda tjänsten som receptionschef på hotellet. Helt oerfaren som ledare var dock inte Amanda. Meritlistan är lång och innehåller flertalet år utomlands i olika ledande positioner. Amanda Lindblad är en tjej med mycket driv och gillar att vara med där det händer, och det händer mycket positivt på hotellet i Lund.

"Jag älskar att jobba för Winn Hotel Group som äger hotellet. Här får man vara med och utveckla produkt och medarbetare. Det är ett företag som förstår att det är insidan som räknas. Här är det avgörande med rätt personlighet, rätt värderingar och att visa framfötterna, resten får man lära sig genom internutbildningar och genom mentorskap", säger Amanda Lindblad.

Med sin erfarenhet från hotell i både Australien, Frankrike och England, har hon en bredd som tilltalar Winn Hotel Groups koncernchef Anders Junger.

"Det är en glädje att få vara med och utveckla en person som Amanda. Hon besitter egenskaper vi värderar högt inom Winn Hotel Group, glädje och engagemang. Hon har dessutom en stark och härlig personlighet och är grymt affärsmässig. Alla rätt i vår bok", säger Anders Junger. "Dessutom händer det mycket i Lund framöver med det nybildade destinationsbolaget Visit Lund AB. Vi ser att vårt hotell med Amanda i spetsen kommer vara på tårna och kunna bidra till att öka attraktionsvärdet av Lund som evenemangstad", säger Anders Junger.

 

 

Winn Hotel Group AB är en hotellkoncern med huvudkontor i Gävle och är ett av få bolag i Sverige som specialiserat sig på hotell- och restaurangmanagement under olika varumärken. Det innebär att våra 13 hotell har olika utseenden, namn och företagsidentiteter. En del är designade cityhotell, medan andra är moderna möteshotell i unika miljöer. En del äger vi själva, andra driver vi i samarbete med hotellkedjor som Nordic Choice Hotels och Radisson Hotel Group. För mer information se winn.se

Bilden: Amanda Lindblad, ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.

 

IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020

Reed Travel Exhibitions har meddelat att det har skjutit upp det första genomförandet av IBTM Asia Pacific i Singapore till 13-14 april 2021.

"Beslutet har fattats efter de senaste råden från våra partners angående Coronavirus (COVID-19) och som ett resultat av djupgående diskussion med våra kunder och köpare från regionen och även globalt, vars välfärd är vår främsta prioritet", skriver Reeds i ett pressmeddelande denna morgon.

”Detta är inte ett beslut vi har tagit lätt; våra kunder, partners och team i Singapore har arbetat otroligt hårt med evenemanget och även om det är en besvikelse att skjuta upp är det viktigt att vi prioriterar hälsa och säkerhet för alla inblandade. Vi är oerhört tacksamma för förståelsen från våra kunder, partners och team och för det starka stöd vi har fått sedan vi tillkännagav detta nya tillägg till vår portfölj. Vi inser också att mässorna måste fortsätta. Med tanke på detta kommer vi under de kommande veckorna att skapa sätt att hålla vår community kopplad till stöd och samarbeta och att hålla vår värld i rörelse under denna svåra period", säger Shane Hannam, portföljdirektör, IBTM Events.

”Vi skickar våra hälsningar till alla våra kollegor, partners och kunder och önskar uppriktigt alla en snabb återgång till det normala livet snart. Vi är engagerade i Singapore som värdstad och ser fram emot att återvända till regionen mycket snart för att träffa så många kunder och partners som möjligt. ”

”Vi förstår och stöder IBTM Asia Pacifics beslut att omplanera sin show till 2021, och vi kommer att arbeta nära Reed Travel Exhibitions och våra partners för att tillhandahålla den hjälp de behöver under denna tid. IBTM är en värderad partner, och deras show i Asien och Stilla havet är fortfarande en viktig höjdpunkt i Singapores evenemangskalender. Vi ser fram emot att hälsa ett varmt välkomnande till alla deltagare och utställare 2021", säger Dr Edward Koh, vd, för kongresser, möten och incentiveresor, på Singapore Tourism Board.

Bättre resultat än väntat för Elmia

Elmias kärnverksamhet är fackmässorna. Elmia Subcontractor är norra Europas ledande underleverantörsmässa.

Elmia AB i Jönköping gjorde ett minus på lite drygt tre miljoner kronor år 2019. Trots den negativa siffran blev resultatet cirka 2,5 miljoner bättre än budget. Det kommunala mässbolaget omsatte 232 miljoner kronor och cirka 350 000 personer besökte under året mässor, event och kongresser på Elmia.

"Vi har varit väl medvetna om att vi skulle gå med förlust år 2019, eftersom Elmias nuvarande mässportfölj går i fyraårscykler, där de större mässorna återkommer i olika intervall. Det är naturligtvis inte önskvärt att behöva planera för ett negativt resultat, men vi ser positivt på att förlusten är betydligt lägre än beräknat, samtidigt som vi investerat i framåtriktad utveckling av verksamheten", säger Lotta Frenssen, vd för Elmia AB.

Året bjöd på flera etablerade mässor och även några nyheter. Skandinaviens största bil- och mc-show lockade traditionsenligt stora skaror till Elmia under påskhelgen. Cirka 77 000 besökare kom till Bilsport Performance & Custom Motor Show, som arrangeras tillsammans med Förlags AB Albinsson & Sjöberg.

Att Elmia är ett uppskattat val för kongresser och konferenser märks genom att den positiva trenden håller i sig. Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna höll för första gången sitt årliga Riksidrottsmöte i Småland med nära 600 deltagare på Elmia. Röntgenveckan, kongress för de som arbetar inom medicinisk röntgen, samlade nära 4 800 deltagare i september. Hela 1 300 deltog i den stora bankett som dukades upp i en av Elmias mässhallar, en festmiddag som levererades av Elmias samarbetspartner FC Gruppen.

Elmia Husvagn Husbil, Nordens största mötesplats för det mobila livet, förvandlade traditionsenligt Elmias utomhusområde till en gigantisk camping för 10 000 personer. Totalt kom nästan 36 000 besökare till mässan för att ta del av nyheter och köpa allt från campingtillbehör till husbilar under några intensiva dagar i början av september.

Över 300 utställare från 21 länder mötte drygt 20 000 besökare i skogarna söder om Jönköping i början av juni. Elmias skogsmässor är internationellt kända som marknadsplats för branschens ledande leverantörer och ett samlande nav för kunskap och erfarenhet om hållbart skogsbruk, digitaliseringen av skogsbruket och skogsvårdsfrågor.

"Skog och skogsvård är i allra högsta grad på agendan på högsta politiska nivå på global basis i kölvattnet efter skogsbränder och andra skador som drabbat eko-systemet. Det är viktiga frågor som vi arbetar vidare med inför Elmia Wood 2021", säger Lotta Frenssen.

Inte stor, men viktig när det gäller säkerhet både för de som arbetar och färdas på vägar och gator, är mässan På Väg, som på kort tid vuxit till den självklara mötesplatsen för branschens viktiga aktörer med seminarier om aktuella frågor, produkter och lösningar för bättre säkerhet i trafiken.

Den väntande konjunkturnedgången för industrin påverkade inte norra Europas största underleverantörsmässa Elmia Subcontractor, som summerade fyra lyckade novemberdagar med nätverkande, affärsutveckling, innovationer i världsklass, samt fullsatta föredrag och debatter med framtidsfokus.

FC Gruppen gjorde 2019 entré som ny restauratör för Elmias alla mässor och evenemang. Med sitt framgångsrecept på närproducerade råvaror av god kvalitet ökade omsättningen på mat och dryck markant och många nöjda ord har hörts från både utställare och besökare.

Med syfte att lära av varandra, oavsett bransch eller mässa, och för att lyfta och uppmärksamma det effektfulla arbete utställarna gör lanserade Elmia tillsammans med mässutbildningsföretaget Fairlink utmärkelsen Elmia Spark Award. Premiärvinnarna av de tre kategorierna årets publikmagnet, årets nytänkare och årets hållbarhetstänk blev i respektive klass Schunk, Weland och Sydved.

Med ett relativt sett lugnt mässår har mycket fokus för Elmia legat på strategisk planering och satsningar på utveckling för framtiden.

"2020 är återigen ett år där vi förväntar oss en högre omsättning och ett positivt resultat. Utveckling är viktigt och inspirerande. Utveckling kräver långsiktighet och kontinuitet, därför innefattar också årets budget fortsatta investeringar för att förstärka mässportföljen", säger Lotta Frenssen.

-------------------------------------------------------------------------------------------Elmia 2019 i siffror

• Cirka 30 mässor, egna samt gästmässor, kongresser och större event arrangerades under året. Dessutom var Elmia värd för ett stort antal konferenser.

• Runt 77­ 000 besökare kom till Bilsport Performance & Custom Motor Show.

• Närmare 18 500 personer besökte jaktmässan Elmia Game Fair.

• Elmia Husvagn Husbil hade nästan 36 000 besökare. 10 000 personer campade på mässområdet.

• Totalt registrerades cirka 350 000 besök vid Elmias arrangemang 2019. Siffran inkluderar inte utställare och konferensdeltagare.

• Omsättningen blev 232 miljoner kronor och resultatet - 3,3 miljoner kronor.

 

Elmia AB är ett av Nordens ledande mässföretag och arrangerar årligen olika mässor inom en rad affärsområden, inklusive konferenser, kongresser och event.

Som mötesplats har Elmia en offensiv position - mitt bland människor och företag som antingen har eller söker nya idéer, produkter och tjänster.