platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
flygnytt
Flybe
blir Virgin Connect.
sju gånger pengarna
​Malmöfestivalens turister
genererar 153 miljoner kronor till staden i turistekonomi.
FLygnytt
Finnair i nytt samarbete
med Fiji Airways.
18-19 november 2020
Ny heltäckande hi-techmötesplats
lanseras i Kista.
18-20 oktober
Borås
har RFSL-kongressen 2019
möten utvecklar sin stad
Uppsala Convention Bureau får utökade resurser
Kommunen vill värva fler möten och evenemang.
mat och möten
Sigtunahöjden
sätter återigen Sverige på kartan i internationell kocktävling.

500 hotell kan tvingas stänga
på grund av Thomas Cooks konkurs.
17-18 oktober i Malmö
Honungs”champagne”
och närproducerat kan ge utländska besökare unika matminnen.
Fredag den 15 november
Talarfestivalen
återigen i Malmö, nu på Turning Torso.
RSS
rss_icon
Länkar
Flybe blir Virgin Connect

Flybes nya ägaren har meddelat att flygbolaget kommer att byta namn till Virgin Connect 2020, detta enligt BBT (Buying Business Travel).

Connect Airways, är ett konsortium av investerare bestående av Virgin Atlantic, Stobart Group och Cyrus Capital, som köpte Flybe tidigare i år för 2,8 miljoner pund.

Företaget sa att Flybes klassiskt lilamålade plan kommer att målas om i Virginrött när flygbolaget övergår till sitt nya varumärke.

Framåtbokningar påverkas inte av ändringen enligt Connect Airways.

”Vi är enormt glada över denna milstolpe i vårt flygbolags 40-åriga historia. Vi kommer att förbli tro mot vårt arv och anledning att vara, vilket erbjuder väsentlig regional anslutning till lokala samhällen", säger Connect Airways vd Mark Anderson.

Anderson sa att Virgin Connect skulle arbeta för att bli ”Europas mest älskade och framgångsrika regionala flygbolag”. Han tillade att transportören ska inkludera den upplevelse som kunderna ”naturligtvis förväntar sig” från andra Virgin-relaterade märken.

Passagerare kan fortsätta boka flyg via Flybe-webben för tillfället.

 

​Malmöfestivalens turister genererar 153 miljoner kronor till staden i turistekonomi

Malmöfestivalen ökar Malmös attraktionskraft, får högt betyg bland besökarna samt att intäkterna från besökarnas vistelse genererar 153 miljoner kronor till stadens näringsliv. Detta och mer visar den turistekonomiska undersökningen som gjorts under årets festival.

Malmöfestivalens åtta dagar av gratis upplevelser lockar årligen ca 1,3 miljoner besök. Men vilka är det som besöker festivalen förutom Malmöbor, var reser de ifrån och vilken ekonomisk inverkan har deras besök? I en undersökning genomförd av Research One har 628 turister besvarat frågor för att ge en bild av Malmöfestivalens turistekonomiska värde under 2019.

Välfyllda gator och torg med festivalbesökare i alla åldrar är ett kännetecken för Malmöfestivalen. Att Malmöborna tar mest plats under dessa åtta dagar upplevs som självklart men så mycket som 40% är besökare från kranskommuner, andra svenska städer eller från andra länder. Undersökningen visar att hela 62% av de tillfrågade turisterna befinner sig i Malmö speciellt för att ta del av festivalens varierade utbud. Dessa turister passar då även på att shoppa, åka runt till Malmös sevärdheter och ta in på hotell. De besökare som specifikt besöker Malmö till följd av Malmöfestivalen spenderade tillsammans 153 miljoner kronor. Ställer man detta i relation till Malmöfestivalens kostnader på cirka 21,5 miljoner kronor i skattemedel genererar festivalens besökare sju gånger så mycket som festivalen kostar Malmö stad.

Research Ones undersökning visar Malmöfestivalens attraktionskraft och betydelse för Malmö, samtidigt som Malmö stad kan sätta siffror på vad festivalen genererar. Dessa siffror ställer festivalens skattefinansierade kostnader i relation till det ekonomiska värdet som ges tillbaka till stadens butiker, restauranger och hotell som bedriver sin verksamhet i staden.

– Det är enastående att Malmöfestivalen med sin 35-åriga tradition fortfarande är en sådan stark besöksmagnet. Malmö är den stad bland landets storstäder som ökar sin turistnäring mest. Ett viktigt skäl till att många vill besöka staden är att här händer mycket som drar. Kommunens satsning på evenemang av olika slag är central i den utvecklingen", säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för teknik och service.

Bilden: Fullt med folk på Södergatan under Malmöfestivalen

 

Fakta och siffror från undersökningen

• 628 turister över 18 år har intervjuats på plats under Malmöfestivalen 2019

• 153 miljoner kronor genereras till Malmös näringsliv under Malmöfestivalen genom festivalens besökare och deras spenderingar.

• 62% av de tillfrågade turisterna uppger att Malmöfestivalen är huvudorsaken till deras besök i Malmö

• Maten och musiken anses vara det som lockar mest med Malmöfestivalen

• Bland de internationella turisterna kom majoriteten från Danmark, Tyskland och Storbritannien

• Genomsnittlig spendering i Malmö per turist och dygn: 527 kr

• Genomsnittlig spendering i Malmö per dygn för övernattande turist: 1 177 kr

Finnair i nytt samarbete med Fiji Airways

Finnair fortsätter att expandera och inleder ett nytt codeshare-samarbete med Fiji Airways mellan Helsingfors och Nadi i Fiji. Flighterna kommer att ske via tre inkörsportar i Asien. Tack vare det nya samarbetet erbjuds Finnairs kunder en ny exotisk destination i södra Stilla havet.

Det nya samarbetet innebär att Finnairs AY-kod läggs till på Fiji Airways flighter mellan Nadi (NAN) och Hong Kong (HKG), Singapore (SIN) samt Narita (NRT). Fiji Airways FJ-kod adderas på Finnairs flighter till Helsingfors via Singapore. För Fiji Airways kunder betyder detta att Finland och resten av Europa blir mer lättillgängligt. De nya codeshare-flighterna kan nu bokas på Finnairs hemsida för resor från och med 27 oktober 2019.

Finnairs koder kommer även att läggas till på Fiji Airways flighter mellan Nadi och San Fransisco (SFO) samt Los Angeles (LAX), efter att tillstånd från myndigheten är beviljade. Med detta tillskott i nätverket är det möjligt för Finnairs kunder att göra en jorden-runt-resa med endast Finnairkoder.

"Vi är väldigt glada över samarbetet med Fiji Airways och att kunna erbjuda våra kunder denna exotiska destination vid södra delen av Stilla havet. Samarbetet är unikt eftersom det för första gången öppnar upp för jorden-runt-resor med Finnairs kod hela vägen. Detta tack vare en kombination av hubbar i Asien och på den amerikanska västkusten. Vi vill även välkomna Fiji Airways kunder med öppna armar och hoppas att de ser framemot att upptäcka Finland och vackra Norden", säger Robert Lönnblad, Skandinavienchef på Finnair

"Vi mottager med glädje vår oneworld-partner Finnair till vår familj av codeshare-samarbeten. Genom partnerskapet kan vi addera den fantastiska staden Helsingfors till vårt nätverk och göra Fiji och hela Söderhavet mer tillgängligt för Finnairs kunder. Vi ser framemot att jobba tillsammans med Finnair och introducera dess kunder till Fiji, en av världens mest välkomnande och autentiska kulturer", säger Andre Viljoen, Managing Director och CEO på Fiji Airways.

Ny heltäckande hi-techmötesplats lanseras i Kista.

I Stockholm Kista, Sveriges nav för hi-techutveckling och Europas ledande ICT-kluster, lanseras megaeventet Stockholm Tech Live. En framtidsmötesplats som riktar sig till alla som driver tillväxt och utveckling med hjälp av hi-tech och ny teknik.

Mötesplatsen som arrangeras den 18-19 november 2020 på Kistmässan knyter an till innovationsrevolutionen som förvandlar både affärslivet och samhället i grunden. Stockholm Tech Live är en motor för samhälls- och affärsutveckling genom ny teknik. Här visas lösningarna, innovationerna och tekniken som driver den största omställningen vi står inför i modern tid. Kort sagt: här blir besökarna redo att möta framtiden.

Eventet består av sju mässor under ett tak. Connecting the world är mottot för de sju mässorna som alla har egen inriktning och fokus: AI & Big Data, Cyber Security & Cloud, Block Chain, Startup Scaleup, IoT Tech, Smart City och 5G. De sju mässorna banar väg inför framtiden genom att ansluta människor och teknik som möjliggöra nya samarbeten och utveckling.

Flera ledande organisationer samarbetar runt arrangemanget bland andra Kista Science City.

"Kista och Stockholm är i dag världsledande miljöer för innovation i allmänhet och digitalisering i synnerhet. Stockholm Tech Live är en efterlängtad mötesplats som bidrar till möten mellan branscher, teknologier och människor vilket är helt nödvändigt inför vår framtida utveckling. Det är med nya lösningar och teknologier vi löser de stora framtida utmaningarna", säger, Johan Ödmark, vd på Kista Science City.

Arrangör för Stockholm Tech Live är Live Expo, ett nordiskt mäss- och eventbolag som fokuserar på mässor och konferenser inom innovation och teknik. Susanne Hallencreutz är vd på Live Expo:

"Satsningen på Stockholm Tech Live är en av våra viktigaste. Stockholm och Kista är navet för innovationsutveckling och det har aldrig varit mera rätt i tiden att göra den här satsningen. Vi märker ett stort behov av att ta till sig ny teknik för att förstå hur vi ska bemöta och hantera framtiden", säger Susanne Hallencreutz.

Stockholm Tech Live har också årets främsta konferens på området, där besökarna får veta vad de kan förvänta sig och hur de ska ta dig an den digitala transformationen, hur de kan effektivisera och ta till sig nya utvecklingsmodeller. Totalt blir det sju seminarieområden med över 100 programpunkter och ledande talare från hela världen.

Utöver konferensen och de sju mässornas stora utbud av högkvalitativa leverantörer erbjuder Stockholm Tech Live en hel palett av kontaktskapande initiativ. Axplock:

 

• Workshops och rundabordssamtal där besökare, tillsammans med utställare och partners, kan bearbeta och kasta nytt ljus över frågeställningar.

• Hackatons, företag och organisationer kopplas samman med innovatörer som under mässans gång löser olika utmaningar.

• Startup Pavilion, bolag och personer med nyskapande idéer möter investerare och intressenter.

• Smart City Lounge, urban innovation samsas med digital omvandling.

• Talent MeetUp, företag och organisationer får träffa talanger och framtida medarbetare.

• Matchmaking som skapar nätverk och möten som leder till nya insikter.

Borås har RFSL-kongressen 2019

Den 18-20 oktober arrangerar RFSL sin kongress i Borås. Omkring 160 personer från hela landet förväntas ansluta till mötet som är förbundets högst beslutande organ.

Under tre dagar har delegaterna möjlighet att bland annat ta del av workshops, debatter, stadsvandringar, erfarenhetsutbyte och såklart: samtal kring och val av ny förbundsstyrelse.

"Det känns mycket fint att vi i RFSL Sjuhärad får möjlighet att vara värdar för kongressen i år. Det finns mycket att diskutera i en spretig rörelse som denna och att få träffa fler aktivister från andra delar av landet är så värdefullt", säger Stina Nilss, ordförande i RFSL Sjuhärad.

"Vi är stolta att RFSL väljer Borås som stad för årets kongress och att våra lokala organisationer vill bjuda hit sina kollegor från hela landet. Det i kombination med Borås stads förutsättningar för kongresser gör att Borås sätter sig på den nationella kongresskartan", säger Anna Lilja på Borås Convention Bureau.

RFSL, Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners och queeras rättigheter, är en ideell organisation som grundades 1950. RFSL:s målsättning är att samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter ska gälla för hbtq-personer som för alla andra i samhället. RFSL arbetar lokalt, nationellt och internationellt och är en ständigt växande organisation med cirka 7000 medlemmar och 36 avdelningar spridda över Sverige.

Läs mer om RFSL och kongressen på rfsl.se/om-oss/kongress

Uppsala Convention Bureau får utökade resurser

KUNSKAPSstaden Uppsala är redan idag en av de mötestätaste städerna i Sverige. Nu vill Uppsala kommun stärka positionen ytterligare. 2020 satsas ytterligare 1,5 miljoner kronor på att skapa fler möten och evenemang till Uppsala. Budgeten behandlades av kommunstyrelsen på onsdagen och ett slutgiltigt beslut tas av kommunfullmäktige den 4–5 november.

Uppsala är den enda staden i Sverige som ökat antalet möten konsekvent de senaste fyra åren. Som internationell mötesstad är Uppsala trea i Sverige efter Stockholm och Göteborg.

"Den här framgången vill vi nu förstärka och se till att vi fortsätter att utvecklas som evenemangsstad och värvar ännu fler möten och evenemang till Uppsala, säger Erik Pelling (S), styrelseordförande i Destination Uppsala.

Det är Destination Uppsala och avdelningen för näringsliv och destination som har i uppdrag att värva möten- och evenemang till Uppsala genom Uppsala Convention Bureau (UCB). De senaste årens framgångar har lett till att UCB behöver utöka sina resurser för att kunna fortsätta att värva ännu fler möten och evenemang.

"När företag, organisationer och föreningar väljer att ha sina evenemang och möten i Uppsala får fler chansen att upptäcka vår stad. Fler bor på våra hotell, äter på våra restauranger och handlar i våra butiker. Det är bra för det lokala näringslivet och skapar fler jobb för Uppsalaborna. För att Destination Uppsala ska kunna fortsätta det här arbetet skjuter vi nu till mer resurser", säger Erik Pelling.

Men viktigast är förstås att möten och evenemang utvecklar stadens alla resurser inte minst kunskapsmässigt. Uppsala universitet är ett av landets största och är en av de absolut viktigaste nycklarna till en fortsatt utveckling av mötesstaden Uppsala.

De möten som Uppsala Convention Bureau värvar till Uppsala bidrar till i genomsnitt 12 400 gästnätter per år och värdet för besöksnäringen av dessa möten beräknas till 21,3 miljoner kronor per år. Målet är att UCB:s arbete ska generera ytterligare 3 100 gästnätter per år och en ökning av värdet för besöksnäringen med ytterligare 5,3 miljoner kronor per år.

Förslaget till beslut innebär ökade resurser med 1,5 miljoner kronor för 2020 och ytterligare 2 miljoner kronor för 2021. Därefter sker en utvärdering.

 

Bilden: Destination Uppsala har i uppdrag att värva möten- och evenemang till Uppsala genom funktionen Uppsala Convention Bureau (UCB). Foto: Robert Boman.