platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter

Lounge Summit 4 april i Göteborg.
Nu är programmet presenterat, nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
- ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
nya kunskaper
Meeting Design Week
den 10 och 11 april i Helsingfors.
Omvärldsanalys
Nytt från Las Vegas:
Hotellrobotar, interaktiva golfbanor och världens första robotbartender
Kongress
Ungas utsatthet diskuteras
när Riksförbundet för fältarbetare träffas i Borås.
norskt bolag till sverige
Get Together öppnar i Stockholm
– 
ny aktör inom gruppresor och event.
RSS
rss_icon
Länkar
Lounge Summit 4 april i Göteborg. Nu är programmet presenterat.

är det snart dags för det tredje Lounge Summit som flyttat från Stockholm till Göteborg och till Svenska Mässan. Martin Theorin är programansvarig och har fått ihop ett spännande program med nästan 30 talare.

 

Ur programmet:

Så växer hotellnäringen i Sverige!

Visita bjuder in till ett frukostmöte med Thomas Jakobsson, t.f. avdelningschef för Branschekonomi på Visita som berättar om trender inom besöksnäringen och hur dessa påverkar utvecklingen ur ett ekonomiskt perspektiv. Som avslutning blickar Thomas framåt mot 2020 och lägger en prognos för näringens utveckling de kommande åren. Clara Nilsson, Kommunikationsansvarig för Visita Västra, kommer också att vara med och berätta om aktuella och prioriterade frågor för Visita samt kommande aktiviteter i regionen.

Key Note: Malcolm Larri introducerar Key Note speaker Alan Orlob, Vice President of Global Safety and Security, for Marriott International som pratar under rubriken "Protecting Soft Targets in an Uncertain World".

 

Säkerhet i ett nationellt, regionalt och en stads perspektiv. Hur förbereder ni er?
 Inlägg och paneldebatt med offentliga och hotellaktörer om säkerhet på hotell med bland andra:

• Åke Söderberg, Samhällsskydd och Beredskap, Stadsledningskontoret Göteborg Stad

• Peter Claeson, Safety & Security Manager Scandic Hotels

• Hans Kanold, Gofast Hospitality Solutions

• Alan Orlob, Vice President of Global Safety and Security for Marriott International.

 

Marriott har 6500 hotell i 120 länder. Alan ansvarar för säkerhetsarbetet i hela koncernen. Han har bland annat en bakgrund i U.S Army, har varit konsult till U.S State Department Antiterrorism Assistance Team, blev 2013 utsedd till” Most Influential People in Security” av en ledande branschtidning och han var själv i Mumbai när terroristattackerna mot deras hotell hade tagit plats.

 

Moderatorer är Malcolm Larri, Founder Brave Personal Development/Leadership Consultant – Hammar & Hanborg samt Micke Darmell, föreäsare och författare inom möteskultur och en sund digital arbetsmiljö och privatliv, gr8 meetings.

 

Resterande dagen genomförs som två tidsmässigt parallella spår. Spår 1 leds av Malcolm Larri och har på sitt program:

 

Säljkanaler & utmaningar: Var ska vi finnas/synas?
Hur kommer det bli? Vilka nya möjligheter uppstår?

• Annemarie Gubanski, Taktikon AB leder passet med inbjudna talare och gäster.
• Christian Lundén, Director of Future Business, Nordic Choice Hotels.

• Leif Jägerbrand, Chairman of the Board/Founder Atomize

• Anna Israelsson, AvailPro

• Neil Chatterjee, Director of Market Management, Expedia Group

 

Ledarskap.
"Hustle & Serve - The art of Leadership & Creating Powerful Workplace Cultures"
Hur leder man bäst? Hur får man medarbetarna att följa dig som ledare? Hur kommunicerar man bäst?

Malcolm Larri, Brave Personal Development.

 

HR/Ledarskap. Ungt ledarskap & leda unga medarbetare, hur gör man?

• Lena Bjurner, HR & Hållbarhetschef Scandic Hotels

• Helen Arvidsson, Gr8Meetings  (Årets Hotelldirektör Scandic 2017) 
Lönsamma investeringar i framtidens hotell.
 Hållbarhet?  Hur ser de ut? Hur ser vår bransch ut om bara fem år? Fortsätter utvecklingen i samma tak?

• Catarina Molén-Runnäs, CPO Nordic Choice Hotels

• Martin Creydt, Senior Vice President Pandox

• Stefan Tjäder, Arkitekt Krook & Tjäder

 

Spår 2 leds av Micke Darmell och har följande på programmet:

Hur får man medarbetarna att följa dig som ledare? Hur kommunicerar man bäst? Food & Beverage - Vilka är de senaste trenderna inom F&B?

• Mikael Björkqvist, Aveqia.

• Karl Grafström, PreOpening

• Elin Arons Beis, vd och grundare av Foodloop

 

Food & Beverage, varför och hur minimerar vi matsvinnet?

Vad händer på matsvinnsområdet, gör någon något? Vilka vinster finns?

• Caroline Strindmar, Hållbarhets- och Livsmedelsstrateg på Visita. Fler medverkande är på ingång.

 

Möten. Vad vill mötesköparen ha? Hur blir vi bättre på att sälja möten?

• Jan Borg, vd Nordic Bench

• Micke Darmell, Gr8meetings med flera.

 

Möten. Hur stort är värdet av möten? Hur kan man utveckla sitt arbetssätt med möten?

• Sylvia Nylin, vd Svenska Möten

• Kristina Christofferson, Hotelldirektör på Nääs Fabriker - Hotell & Restaurang.

• Ann-Christine Sandberg, Ordförande i SNCVB – Swedish Network of Convention Bureaus

 

Hållbarhet. Hur gör vi? Vad kan vi börja göra på en gång?

• Simon Strandvik, Greentime AB

• Sanna Norén, Manager Sustainable Operations Nordic Choice Hotels

• Caroline Strindmar, Hållbarhets- och livsmedelsstrateg på Visita.

 

Alla tider hittar ni här!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group - ska underlätta bokningen av paketlösningar

Nu blir det ännu enklare och smidigare för Nordic Choice Hotels gäster att boka paketlösningar. Hotellkoncernen har inlett ett samarbete med Nordic Travel och Visit Group som gör det möjligt att boka skräddarsydda paketlösningar på ett och samma ställe dygnet runt.

Efterfrågan på paketresor på större destinationer har ökat från privatpersoner. Det som framför allt efterfrågas är smidiga paketlösningar inom områdena familj, evenemang, sport, storstad samt äventyr- och friluftsliv.

"Nordic Choice Hotels växer på större destinationer där paketering är viktigt. Reseanledningar är den största drivkraften för boende under weekend perioder och regionens styrka blir därför hotellens reseanledningar. Genom paketerade lokala unika reseanledningar online skapar vi ökad weekend trafik. Tack vare samarbetet med Nordic Travel och Visit Group kan våra gäster och medlemmar nu hitta och boka hela reseupplevelsen via vår hemsida", säger Lisa Farrar, Chief Digital Officer på Nordic Choice Hotels.

Bokningslösningen går under namnet "Packtivity By Nordic Choice". Samarbetet innebär i praktiken att Visit Group levererar den tekniska lösningen som bygger på reservationsplattformen Citybreak, Nordic Travel hanterar butiken och Nordic Choice Hotels levererar själva boendet. Bokningssystemet kommer att vara väl integrerat med Nordic Choice Hotels egna bokningssystem och gästerna kan enkelt göra bokningen för hela vistelsen via Nordic Choice Hotels hemsida. Förutom att underlätta den digitala gästresan innebär samarbetet även en tidsbesparing för de enskilda hotellen som tidigare själva har agerat mellanhand och sytt ihop egna paketlösningar.

"Tillsammans med Nordic Choice Hotels vill vi hitta aktiviteter som är en anledning till att resa och skapa upplevelser anpassade till våra gäster. I anslutning till Nordic Choice Hotels hemsida ska vi servera gästerna det de efterfrågar och hela paketet ska vara bokat och klart innan gästen checkar in på hotellet", säger Mats Persson, CEO Nordic Travel.

"Det känns otroligt spännande att samarbeta med ett sådant stort och attraktivt varumärke som Nordic Choice Hotels är. Det är en win-win för såväl gästerna som för hotellen och våra externa partners då samarbetet är både kostnadseffektivt och tidsbesparande", säger Carl-Johan Holmén, COO, Visit Group.

Den nya bokningslösningen av paketerade resor kommer att vara i drift på Nordic Choice Hotels från början av april och kommer i ett första steg att rullas ut i Stockholm och Oslo. Till sommaren 2019 kommer även de större storstadsregionerna i Sverige och Norge att rullas ut och på sikt även Nordic Choice Hotels destinationer i Danmark, Finland och Baltikum.

 

Bilden: Stockholm är en av de städer där Nordic Choice Hotels gäster smidigt kan boka paketlösningar via hemsidan. Foto: Nordic Choice Hotels.

För andra året i rad tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla

fredag den 22 mars är det World Water Day, en dag som lyfter det faktum att rent vatten är en mänsklig rättighet. Idag saknar över 2.1 miljarder människor tillgång till rent vatten och detta måste förändras. Clarion Hotel Amaranten på Kungsholmen tar action och samlar in pengar under hela veckan för att kunna donera vattenreningstabletter till UNICEF Sveriges projekt för rent vatten.

"Förra året lyckades vi på en enda dag samla in pengar till 56 000 vattenreningstabletter som kunde rena upp till 280 000 liter vatten tack vare våra miljömedvetna gäster som valde att göra skillnad. Nu samlar vi in pengar i en hel vecka och ser fram emot årets resultat, det känns så bra i magen att vi tillsammans med våra gäster kan göra insatser som dessa, tillsammans bidrar vi till en bättre värld", säger Ulf Cato, vd, Clarion Hotel Amaranten

Det Clarion Hotel Amaranten gör under veckan är att erbjuda alla lunch- och middagsgäster på deras restaurang Kitchen & Table Kungsholmen att betala för kranvattnet. 25 SEK per kanna med kranvatten och pengarna går oavkortat till UNICEF Sverige och deras projekt för rent vatten. Idag tvingas miljontals människor att använda flodvatten, brunnar och dammar med förorenat vatten för att släcka sin törst, detta leder till att omkring 800 barn dör varje dag. World Water Day finns för att bekämpa och belysa denna problematiska situation.

"Jag tror att vi i Sverige många gånger glömmer vilken lyx och självklarhet det är för oss med rent vatten, personligen tycker jag därför att den här dagen är oerhört viktig att lyfta. Jag hoppas att fler hotell och restauranger hänger på oss i detta och gör små insatser under denna veckan, eller på själva World Water Day på fredag. För detta är ett ypperligt tillfälle att med väldigt små medel, göra stor skillnad. Vi bjuder alltid våra gäster på kranvatten och det gör vi även denna veckan men genom detta initiativ ger vi våra gäster möjligheten att välja att bidra eller ej", säger  Ulf Cato.

Projektet pågår på Kitchen & Table Kungsholmen under lunch och middag den 18-22/3.

Skanska bygger nollenergihotell i Solna för cirka 470 miljoner kronor

Skanska har tecknat avtal med Fabege om att bygga Skandinaviens första nollenergihotell i Arenastaden, Solna. Kontraktet är värt cirka 470 miljoner kronor, vilket kommer att inkluderas i Skanska Sveriges orderingång för det första kvartalet 2019.

Skanskas uppdrag är att uppföra cirka 22 400 kvadratmeter fördelat på 11 våningar. Hotellet blir en del av Nordic Choice Hotels kedja Comfort Hotel med 336 rum, 88 lägenheter för långtidsboende samt Nordic Choice Hotels svenska huvudkontor.

"Vi är mycket glada över förtroendet att få bygga det nya hotellet. Det är ett spännande projekt med mycket hög miljö- och energiprofil som ligger helt i linje med Skanskas mål om att nå klimatneutralitet 2045. Vi känner ett stort engagemang i att uppfylla de högt ställda kraven", säger Petter Ekevärn, distriktschef, Skanska Sverige.

Byggnaden är projekterad för en mycket låg energiförbrukning och ska certifieras enligt FEBY 18 Guld, en certifiering som används för energieffektiva byggnader, samt BREEAM nivå Excellent. BREEAM är en internationell standard som ställer hårda krav vad gäller inomhusklimat, giftfria material samt även krav på ventilation och ljusförhållanden.

"Vi ser verkligen fram emot att bygga detta första nollenergihotell tillsammans med Skanska. Här kommer kontor och hotell samverka för att optimera användningen av varje kvadratmeter på ett hållbart sätt kombinerat med en fasad med solceller och geoenergianläggning. Det är ett spännande projekt där vi kommer att förflytta gränserna för hur vi tidigare sett på hotellbyggnader, säger Klas Holmgren, chef projekt och förädling, Fabege.

Byggnadsarbetena inleds omgående och det nya hotellet ska stå klart under det första kvartalet 2021.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska omsatte cirka 67 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 500 anställda under 2018.

Strategi för bättre evenemang till Luleåborna

Med målet att Luleå ska bli ännu på att fånga upp idébärare, locka till sig flera stora evenemang och göra det enklare för arrangörer är nu kommunens evenemangsstrategi på gång.

Genom fokusgrupper och dialogmöten med kommunens förvaltningar, de kommunägda bolagen, externa aktörer och civilsamhället ska evenemangsstrategin tas fram.

"Vi vill att Luleå ska bli en ännu bättre evenemangsstad. Det ska bli lättare för både interna och externa aktörer att arrangera event. En tanke kan vara en evenemangslots som en kontakt in i kommunen", säger Marie Wallstén, avdelningschef Evenemang och konferens.

"En tydlig strategi minskar risken för att evenemang krockar, ser till att vi har arrangemang under hela året och ger en bra översikt av de eventlokaler som finns", säger Ove Forsberg, avdelningschef Kulturarv, skärgård och turism.

Målet är att strategin ska vara klar i maj/juni. Upphandlad processledare är Anders Granberg, som tidigare varit vd för the Node Pole och etableringschef för Luleå Näringsliv AB.

Bakom honom står styrgruppen bestående av Marie Wallstén, avdelningschef Evenemang och konferens, Ove Forsberg, avdelningschef Kulturarv, skärgård och turism, Jenny Hellman, vd Visit Luleå och Linda Björk, affärsutvecklare Visit Luleå.

Årets Mötespris går till Uddeholms AB

Det är för femte året i rad som Karlstad Convention Bureau delar ut Årets Mötespris. Priset tilldelas en person, ett företag eller en organisation som under året gjort betydande insatser för att utveckla Karlstad som mötesdestination och bidragit till att skapa mervärde för invånare, företag, föreningar och organisationer i regionen.

Karlstad Convention Bureau har beslutat att tilldela Uddeholms AB Årets Mötespris med motiveringen:

 

”Ett företag i yppersta världsklass som satt avtryck på hela länet i flera hundra år, använder sitt jubileum till att visa Värmland för världen genom alla de möjligheter som möten och evenemang erbjuder. Inomhus och utomhus, nöjen och affärer, medarbetare, omgivningen och kunder. Alla blev de involverade i ett smart, modernt och kommunikativt firande. Stort grattis till era 350 år och tack för alla år som ni satt Värmland på världskartan. Ni är självklara mottagare av Mötespriset 2019.”

"Först och främst, ett stort tack för utmärkelsen. Det värmer verkligen. Det här är en utmärkelse till hela Värmlands besöksnäring. Vi har haft hjälp av Hagfors kommun, Föreningslivet i Hagfors, Karlstad CCC, Project, Scandic, Zara Larsson, och många många fler. Tillsammans har vi fått det här priset. Tack!", säger Robert Gustavsson, Brand Manager, Uddeholms AB.

Priset delades ut i samband med 100° Karlstads galakväll på Karlstad CCC under fredagskvällen. Förutom äran får vinnaren 10’000 SEK som ska användas i syfte att stärka den egna organisationen inom möten. Tidigare vinnare är Karlstad Universitet, Värmlands Idrottsförbund med Riksidrottsmötet, Kirurgveckan och Tandhygienistdagarna.

 

Bilden: Pär Emanuelsson, vd, Uddeholms AB.

--------------------------------------------------------------------------------------------------Visit Karlstad AB har till uppdrag att samordna och utveckla Karlstads attraktionskraft som kongress- och konferensstad. En viktig uppgift är att driva Karlstad CCC, ett av Nordens största kongress- och kulturhus, som invigdes i januari 2011.Visit Karlstad AB bildades 2009 och ägs av det lokala näringslivet (51 procent) och Karlstads kommun (49 procent).