platsannonser
Sigtunahöjden söker
Inhouse sales & booking.
nyheter
nytt jobb
Maria Tallén
ny hotelldirektör på Clarion Hotel Winn i Gävle
ny mässor skapar nya möten
Så skall Live Expo förändra mässbranschen.
Rivstartar med tre mässor i februari 2020.
Möten utvecklar språk
Språkforskare
från hela världen på kongress i Lund.
Fokus på det fysiska mötet
Easyfairs Nordic förstärker ledningsgruppen
med seniora profiler från Accenture och Sats.
många stjärnor på plats
Summer Design Week i Stockholm
bjuder in till designfest.
hotellnytt
Hotellikonen gör comeback
– Raffles Singapore öppnar igen.
Skapa kreativa möten
Elite Hotel satsar stort
på konferens i höga kusten.
forskning skapar möten
Tio miljoner
till forskning om hjärnans utveckling.
nya jobb
Easyfairs
stärker sin säljorganisation.
nytt jobb
Ny vd utsedd
för Meet in Reykjavík - Reykjavík Convention Bureau.
RSS
rss_icon
Länkar
Ny hotelldirektör på Clarion Hotel Winn i Gävle

Den första september blir det direktörsskifte på Stadens Hotell i Gävle. Den nya direktören heter Maria Tallén och lämnar närmast ett framgångsrikt hotell i Haninge där hon bland annat tillsammans med sitt team fått pris för Quality Hotel of the year 2018. Nu står hon ödmjuk inför sin nya uppgift – att vidareutveckla Clarion Hotel Winn i Gävle.

Maria Tallén tar över rodret på Gävlehotellet den första september när nuvarande hotelldirektören Mikael Junger lämnar över efter 24 år på plats.

"Jag känner mig enormt förväntansfull, glad och stolt över att få möjlighet att tillsammans med vårt grymma gäng i Gävle skapa nya Magic Moments för våra gäster och för oss själva. Att få förtroendet att ta över ett av Winns finaste hotell efter självaste Mikael Junger kunde jag aldrig drömma om när jag för 12 år sedan anställdes inom Winn Hotel Group", säger Maria Tallén.

Marias styrka är att leda sitt team till goda resultat, detta tillsammans med hennes bakgrund från försäljning och som driven och målinriktad direktör är erfarenheter som visat sig vara framgångsrika.

"Maria har visat att hon är en stark och omtyckt ledare med tydlig målbild. Vi är mycket glada att hon tackat ja till tjänsten som direktör på Clarion Winn i Gävle, ett mycket viktigt hotell för vår koncern", säger Sam Holmberg, Chief Operating Officer på Winn Hotel Group.

Ny tjänst och nytt hotell innebär också en ny stad, Gävle. För Maria Tallen är detta något hon ser mycket fram emot.

"Tillsammans ska vi fortsätta att utveckla hotellet för att även i framtiden vara en attraktiv, härlig arbetsplats, eftersökt samarbetspartner och det självklara valet av hotell i Gävle. Jag kommer lägligt in i bilden nu när vi fått nyrenoverade hotellrum och dessutom planerar vi att bygga ytterligare rum för att bemöta den ökade efterfrågan. Gävle är en sådan fantastiskt fin stad och dessutom hemort för vårt moderbolag Winn Hotel Group. Jag ser fram emot att lära känna näringslivet och bygga nätverk med nya kontakter", säger Maria Tallén.

Bilden: Maria Tallén, ny hotelldirektör Clarion Hotel Winn, Gävle.

 

 

Om Clarion Hotel Winn, Gävle

 

Hotellet har 202 moderna och väldesignade rum och sviter.

15 konferenslokaler för upp till 161 personer i biosittning

Populära Restaurang Absint, ett modernt brasserie.

Strategiskt beläget mitt i centrala Gävle med gångavstånd till centralstationen.

Goda parkeringsmöjligheter i garage.

Gym, pool och relax för hotellgäster

Co-working space med fullservice i lobbymiljö erbjuds för hotell- och restauranggäster.

 

Så skall Live Expo förändra mässbranschen

"Vi vill ta mässmediet till en ny nivå, in i en ny tidsålder", det säger Susanne Hallencreutz och Peter Wanderydz, vd respektive styrelseordförande i det nybildade mäss- och eventbolaget Nordic Live Expo. Bolaget rivstartar med tre nya mässor redan i februari 2020 och lanserar inom kort ytterligare två.

Några av Sveriges ledande personer i mässbranschen startar nu ett nytt mässbolag med sikte på att ta mässbranschen in i 4.0. Susanne Hallencreutz och Peter Wanderydz är båda kända i branschen med mångårig erfarenhet från ledande befattningar på bland andra Easyfairs, Kistamässan, Malmömässan, Åbymässan, Stockholmsmässan och Svenska Mässan. De startar Live Expo med nio anställda. Ytterligare två tjänster tillsätts de närmaste veckorna, då blir elvan komplett.

"Ett verkligt "dream team"", säger Peter, påtagligt nöjd. Vi har handplockat några av Sveriges ledande personer i mässbranschen. Vi vill ha den bästa kompetensen, det är också därför vi kan komma igång så snabbt. Tillsammans skall vi utveckla och förändra branschen."

Peter konstaterar att vi lever i en tidsålder av transformation, där "nästa stora grej" alltid finns runt hörnet.

"Det är vad som kommer härnäst som är vårt fokus, hos oss blir besökaren först med att få veta. Det som utmärker oss är att vi alltid arbetar med ny teknologi och en hög grad av digitalisering på våra mötesplatser och det gör vi inom alla branscher. Vi kommer öka upplevelsehöjden, tillgodose matchmaking, öka interaktionen med besökarna, helt enkelt leverera mer värde till besökare och utställare."

Live Expo arrangerar sina tre första mässor om lite drygt ett halvår, på Kistamässan i Stockholm: Caravan, om husbilar och mobilt boende, 13–16 februari. Samt de parallella mässorna Möten & Events och Event Production 19–20 februari. Ytterligare två mässor, helt nya för Sverige lanseras i slutet av september för att arrangeras hösten 2020.

Seminarierna på Live Expos mässor är "cutting edge", hellre färre och skarpa än många och slöa. Live Expo ger också besökarna hjälp och stöd för att möta förändringarna – oavsett om det gäller AI, robotisering, automatisering, etc. Susanne Hallencreutz vet att många, inte minst företagare, känner oro inför den snabba utvecklingen.

"I vissa fall talar samhället om digital ångest. Vi kommer reda ut frågeställningarna, ge anpassade lösningar, kunskap och verktyg. Allt för att besökarna tryggt och med fullt självförtroende ska kunna navigera dagens innovationsrevolution. Idag känner sig många tvungna att gå på en mässa. Så ska det inte vara, våra mässor är inte ”jag är tvungen att besöka” utan ”jag vill verkligen besöka”.

Live Expo är ett samarbetsbolag till Easyfairs med fokus på att etablera nya mässor och events.

"Vi kommer att använda Easyfairs samtliga moderna anläggningar i Sveriges tre största städer som bas, säger Peter Wanderydz.

Internationell språkkongress till Lund

I slutet av augusti kommer 300 internationella språkforskare till Lunds universitet för att träffas och utbyta kunskaper, erfarenheter och utveckla sina nätverk.

Hur lär vi oss nya språk? Är det skillnad på att lära sig ett modersmål och ett andra språk? Är vissa språk svårare än andra att lära sig? Vilken roll spelar motivation, språkbegåvning, och utbildning för inlärningen?

"Det här är frågor som är högaktuella i dagens globaliserade och flerspråkiga samhälle", säger Marianne Gullberg, professor i språkvetenskap och värd för det globala mötet.

Det är 20 år sedan som Lunds universitet var värd för den internationella kongressen som har temat hur vi tar till oss nya språk.

"Det finns idag helt andra metoder för att förstå språkinlärning än vad det gjorde förra gången vi var värdar, säger Marianne Gullberg. Till exempel kan vi idag genom hjärnavbildning undersöka varför vissa språkgrupper har svårare att lära ett språk än andra."

"Uppfattar hjärnan exempelvis inte skillnaden mellan Å och Ä, eller mellan långa och korta vokaler, blir det givetvis svårare att lära sig uttalet. Vi har även helt andra möjligheter att hantera stora mängder data, big data, vilket också betyder mycket för språkforskningen", säger hon.

Under kongressdagarna presenteras såväl ledande språkforskares rön som pågående avhandlingsarbeten. Bland huvudtalarna finns bland andra Minna Lehtonen från Oslo universitet som föreläser om vilka effekter tvåspråkighet har på hjärnan.

Det hålls också ett rundabordssamtal mellan ledande språkforskare med syfte att diskutera konsekvenser av de senaste årens migrationsvåg för forskning om språkinlärning och språkundervisning.

I samband med mötet bjuder även Lunds universitets tankesmedja för framtidsfrågor – LU Futura – in till ett så kallat Futurasamtal om språktester och medborgarskap.

"The 29th conference of the European Second Language Association, Euro SLA 29" pågår den 28-31 augusti.

 

 

 

Easyfairs Nordic förstärker ledningsgruppen med seniora profiler från Accenture och Sats

Joakim Percival tillträder en nyinrättad tjänst som COO för Easyfairs Nordic. Samtidigt anställs Henrik Johansson som ansvarig för Easyfairs eventverksamhet i Stockholm.

Joakim Percival kommer närmast från en roll som Managing Director inom Technology Strategy i Accenture Australia & NZ. Han flyttar nu hem från Sydney för att ta sig an den nya rollen som COO för det snabbt växande Easyfairs Nordic.

"Easyfairs är ett otroligt spännande bolag att få kliva in i. Det är ett entreprenörsdrivet företag med mycket hjärta och talang som nu går in i nästa fas av tillväxt där ett fortsatt fokus på det fysiska mötet kommer förädlas med hjälp av alla de möjligheter som digitala lösningar erbjuder", säger Joakim Percival om sin nya roll.

Till kontoret i Stockholm rekryteras Henrik Johansson som ansvarig. Henrik har lång erfarenhet från friskvårdsföretaget Sats Group, där han varit driftsansvarig för stockholmsregionen och under de senaste åren även jobbat med produkt- och affärsutvecklingsfrågor.

"Jag ser stor potential inom eventbranschen och tror att Easyfairs har alla möjligheter att ta en ledande position. Jag ser fram emot att få arbeta med mina oerhört kompetenta medarbetare för att utveckla vår affär", säger Henrik Johansson.

I Norden har Easyfairs kontor i Göteborg, Stockholm, Malmö och Helsingfors. I mässportföljen finns bland annat de mycket framgångsrika populärkulturella konceptet Comic Con, Sveriges viktigaste mötesplats för restaurangbranschen, Fastfood & Café, samt nya innovativa koncept som Retail Experience Live och Advanced Engineering för att nämna några. Easyfairs omsatte globalt 171 miljoner euro under verksamhetsåret 2018–2019.

"I Joakim och Henrik får vi duktiga ledare med internationell erfarenhet av vad som krävs för att bygga starka team och leverera exceptionellt kundvärde. Tillsammans kommer vi att fortsätta utveckla Easyfairs till ledande inom eventbranschen, säger Joachim Warnberg, CEO, Easyfairs Nordic.

I linje med företagets mission ”Visit the future” gör Easyfairs det möjligt för intressenter att besöka framtiden genom att skapa spännande mötesplatser som uppfyller deras behov och presenterar lösningar i det optimala formatet.

Koncernen arrangerar idag 220 mässor i 17 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Kina, Nederländerna, Norge, Portugal, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA). Easyfairs driver dessutom 10 mässanläggningar i Belgien, Nederländerna och Sverige (Antwerpen, Gent, Nekkerhal – Mechelen, Namur, Gorinchem, Hardenberg, Venray, Göteborg, Malmö och Stockholm).

Koncernen har drygt 750 anställda och omsatte under verksamhetsåret 2018-2019 drygt 171 miljoner euro.

 

Bilden från vänster: Henrik Johansson och Joakim Percival.

Summer Design Week i Stockholm bjuder in till designfest

19-25 augusti är det åter dags för Summer Design Week i Stockholm. Under veckan kommer Stockholm att fyllas med intressanta event för att hylla nordisk design. Stockholmare, nationella- och internationella besökare samlas för att besöka öppna showrooms, talks, utställningar och mingelkvällar.

Summer Design Week samlar designaktörer för att främja nordisk design och lyfta Stockholm som designstad. För att vidga designbegreppet är variationen av event stor, och inkluderar vitt skilda perspektiv av vad design kan vara. Veckan lyfter de hetaste trenderna inom design.

Med internationella design- och modestjärnor på plats hoppas vi kunna fylla en del av tomrummet efter den nedlagda modeveckan.

"Vi är väldigt nöjda med hur Summer Design Week expanderar, i år har vi dubbelt så många aktiviteter. Det ser toppen ut för framtiden", säger Lotta Ahlvar, operativ projektledare.

 

Några highlights under Summer Design Week:

 

• Zandra Rhodes på Auktionsverket

Brittiska modedesignern Zandra Rhodes är i Stockholm med en färgstark utställning på Auktionsverket där Zandra kommer auktionera ut sina konstverk, posters och några exklusivt handplockade plagg. Vi känner oss hedrade att Zandra Rhodes besöker Stockholm ännu en gång under sitt jubileumsår – hon firar i år 50 år i modebranschen.

 

Design Diplomacy

Design Diplomacy initierades av Helsinki Design Week för att främja relationer mellan länder och designers. Design Diplomacy, som tidigare ägt rum i Tokyo, Reykjavik, Berlin, Oslo, Madrid, Canberra och New York hålls både på Nederländernas ambassad och Finlands ambassad. Nederländernas ambassad gästas bland annat av formgivaren Rick Tegelaar från holländska Moooi och Finlands av Jennie Rosén, vd för branschorganisationen Swedish Fashion Council, och designern Tiia Vanhatapio.

 

• Designfrukost på Nationalmuseum

Nationalmuseum, Sveriges nationella arena för konst och design, bjuder in till både designfrukost, afterwork och specialguidade visningar av utställningen om danska Finn Juhl.

 

• Mateus möter Pierre Frey

Kreatören Costas Voyatzis, från Grekland tillika grundaren av det framgångsrika digitala magasinet Yatzer, kurerar ett möte mellan varumärkena Mateus och det franska textilföretaget Pierre Frey.

 

Designpriset Formex Nova

Den 20 augusti kommer designpriset Formex Nova att presenteras på en galatillställning på Operaterrassen. Utmärkelsen går till en ung formgivare verksam inom Norden och pristagaren utses av en expertjury. Priset är instiftat av inredningsmässan Formex för att främja god, nordisk design. Priset delas ut av kommunfullmäktiges ordförande Cecilia Brinck. Se de nomierade här Obs! Endast inbjudna.

Hotellikonen gör comeback – Raffles Singapore öppnar igen

Ett av världens mest ikoniska lyxhotell slår återigen upp portarna efter flera års omfattande renovationer. Nu väntar ett nytt spännande kapitel i Raffles Singapores rika historia och arv. Världens lyxresenärer gör sig redo för en ny era av klassisk lyx.

"Det finns få hotell i världen som blivit så synonyma med de hemstäder som Raffles Singapore. Hotellet är också ett av få stora 1800-talshotell som finns kvar i världen och restaureringen har därför fokuserat på att bevara byggnadens unika historiska charm. Nu hoppas vi att våra gäster ska fortsätta att skapa goda minnen här och återupptäcka vad som gör hotellet så speciellt – arkitekturen, arvet och den legendariska servicen", säger Christian Westbeld, General Manager på Raffles Singapore.

Det var i februari 2017 som Raffles Singapore inledde sin noggranna restaurering. Arbetet leddes av interiörarkitekten Alexandra Champalimaud, tillsammans med arkitekt- och designföretaget Aedas, restaureringsexperter från Studio Lapis samt belysningskonsulter från Tino Kwan. Tillsammans har de skapat nya läckra sviter och andra platser där besökarna kan träffas, bo, shoppa och äta.

Det återupplivade Raffles Singapore erbjuder en oöverträffad komfort och service med såväl påpassning från Raffles Butlers som förbättrade svitupplevelser i nio olika svitkategorier; State Room Suites, Courtyard Suites, Palm Court Suites, Personality Suites, Residence Suites, Promenade Suites, Studio Suites, Grand Hotel Suites och Presidential Suites. Det totala antalet sviter har också ökat från 103 till 115.

"Vi är mycket glada över att återigen öppna Raffles Singapore och på nytt bli en del av staden. Det var här allt började och vi fortsätter vara trogna hotellets och stadens rötter", säger Jeannette Ho, VP Brand & Strategic Relationships på Raffles Hotels & Resorts.

Även hotellets övriga faciliteter har fått sig ett ansiktslyft. Raffles Arcade har nyligen utrustats med en charmig Raffles Boutique där olika skräddarsydda varumärken finns att köpa. Sedan tidigare står det även klart att hotellet gör en stor kulinarisk satsning. Man introducerar ett helt nytt restaurangkoncept i samarbete med några av världens ledande kockar, medan hotellets berömda Long Bar, där drinken Singapore Sling uppfanns, har renoverats.

"Raffles Singapore är en av Accors starkast lysande stjärnor som genom åren skapat sig ett svårslaget rykte internationellt. Samtidigt är Singapore en stor och viktig destination internationell, inte minst bland våra nordiska affärs och privatresenärer. Därför är det väldigt spännande att hotellet nu öppnar igen", säger Jan Birkelund, Development & Operations för Accor i Norden.

Raffles Singapore öppnade 1887 och blev ett sekel senare erkänt av Singapores regering som ett nationellt monument. Den senaste restaureringen genomfördes åren 1989-1991.

Om Accor

Accor är världsledare inom resa och livsstil samt en digital innovatör som erbjuder unika upplevelser vid närmare 4 800 hotell, resorts och bostäder i över 100 länder. Med en oöverträffad portfölj av internationellt kända hotellvarumärken – som täcker alltifrån lyxhotell, populära mellanklass- och boutiquehotell samt ekonomiklasshotell – har Accor i mer än 50 år erbjudit en svårslagen service och expertis.

Accor verkar också för att främja hållbar utveckling och spelar en aktiv roll för att ge tillbaka till planeten och de lokalsamhällen där vi finns. Planet 21 – Acting Here strävar efter positiv gästfrihet, medan koncernens kapitalfond Accor Solidarity fokuserar på missgynnade grupper genom yrkesutbildningar och möjligheter till anställning inom hotellgruppens nätverk.