nyheter
DEBATT
Dags att ge mässbranschen förutsättning
att fortsätta skapa värde för näringslivet.
ett steg i taget
Eskilstuna
ett steg närmare kongress- och kulturhus.
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
ett steg i taget
Asiens mötes- och eventindustri
förväntas återhämta sig snabbare än andra kontinenter.
Hemester
Aktörer på Ven samarbetar
för att göra ön säker att besöka i sommar.
Första öppna kongresshallen i Skandinavien
Harpa Concert Hall and Conference Center
i Reykjavík är redo för tiden efter Covid-19.
mat skapar möten
Första uttagningen inför Årets Kock 2020
– här är kockarna som går vidare till kvaltävlingen.
RSS
rss_icon
Länkar
Norge satsar stort på miljön och vill göra det enklare för besökare
Norge satsar stort på miljön och vill göra det enklare för besökare att resa grönt och lättare hitta miljövänliga alternativ bland hotell. Därför lanserar Visitnorway den 7 januari 2011 en navigation på den officiella hemsidan under namnet ”Grönt resande”.

”Grönt resande” är en sökfunktion som gör det möjligt för användaren att snabbt se vilka hotell som är miljöcertifierade i Norge. Med varumärket ”Power by nature” förknippas redan Norge med natur och miljö och den nya satsningen är en del av projektet ”Bærekraftig reiseliv 2015”, som ska bidra till ökad bärkraft för den norska turismen.

– Det är inte så många andra länder som har en liknande sökfunktion när det gäller miljömärkning. Med ”Grönt resande” vill vi gärna vara ett föregångsland, säger Per-Arne Tuftin, vd för Visitnorway och hänvisar till aktuella undersökningar som visar att miljöfrågorna blir allt viktigare för personers val av resmål.

De huvudsakliga certifieringarna som finns med i ”Grönt resande” är Nordiska svanen, Stiftelsen Miljøfyrtårn, ISO 14001 och Ekoturism Norge. De miljöcertifierade företagen i sökfunktionen pryds alla med en logotyp - i form av en grästuva - på visitnorways hemsida. En symbol lätt att känna igen och ge en större kunskap kring de existerande märkningarna som används inom norsk turistnäring.

– Det är av största vikt för oss att i än högre grad lyfta fram Norge som en miljövänlig destination, betonar Per-Arne Tuftin.

Hela 60 procent av anställda inom den norska reseindustrin anser dessutom att miljöcertifieringen ger en ökad känsla av kvalitet för kunderna.

Mer information: visitnorway.com/Gront-Resande/

Foto: CH/Innovation Norway