platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
forskning skapar möten
Forskare
har en viktig och mångfacetterad roll i inkubatorer.
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
Fourth Industrial Revolution
MCI ställer om
till den digitala tidsåldern.
forskningsresultat
Innovationsnätverket ”Future Meeting Space”:
har ett digitalt evenemang den 22 februari.
flygnytt
Emirates utökar sin verksamhet till USA
efter ökad efterfrågan.
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
RSS
rss_icon
Länkar
Norge satsar stort på miljön och vill göra det enklare för besökare
Norge satsar stort på miljön och vill göra det enklare för besökare att resa grönt och lättare hitta miljövänliga alternativ bland hotell. Därför lanserar Visitnorway den 7 januari 2011 en navigation på den officiella hemsidan under namnet ”Grönt resande”.

”Grönt resande” är en sökfunktion som gör det möjligt för användaren att snabbt se vilka hotell som är miljöcertifierade i Norge. Med varumärket ”Power by nature” förknippas redan Norge med natur och miljö och den nya satsningen är en del av projektet ”Bærekraftig reiseliv 2015”, som ska bidra till ökad bärkraft för den norska turismen.

– Det är inte så många andra länder som har en liknande sökfunktion när det gäller miljömärkning. Med ”Grönt resande” vill vi gärna vara ett föregångsland, säger Per-Arne Tuftin, vd för Visitnorway och hänvisar till aktuella undersökningar som visar att miljöfrågorna blir allt viktigare för personers val av resmål.

De huvudsakliga certifieringarna som finns med i ”Grönt resande” är Nordiska svanen, Stiftelsen Miljøfyrtårn, ISO 14001 och Ekoturism Norge. De miljöcertifierade företagen i sökfunktionen pryds alla med en logotyp - i form av en grästuva - på visitnorways hemsida. En symbol lätt att känna igen och ge en större kunskap kring de existerande märkningarna som används inom norsk turistnäring.

– Det är av största vikt för oss att i än högre grad lyfta fram Norge som en miljövänlig destination, betonar Per-Arne Tuftin.

Hela 60 procent av anställda inom den norska reseindustrin anser dessutom att miljöcertifieringen ger en ökad känsla av kvalitet för kunderna.

Mer information: visitnorway.com/Gront-Resande/

Foto: CH/Innovation Norway