platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
30 intervjuer
IAPCO och AIPC
släpper forskningsrapport om hybridevents.
30 nov - 2 dec 2021
Mötesindustrin återförenades
på IBTM World Barcelona 2021.
8-12 februari 2022
Stockholm Furniture & Light Fair lanserar nytt seminariekoncept
- prisbelönta designstudion Formafantasma är en av veckans keynote speakers.
Resa i Sverige
Svenskarnas intresse
för att fortsätta upptäcka Sverige är stort - 8 av 10 vill se mer.
22-25 september 2022
Tara Moshizi, Johan Kollén och Sandra Lewinsson
nya rekryteringar till Bokmässan i Göteborg.
Conventum, Örebro
Årets Biodlarkonferens
- Apiscandia 11-13 februari 2022.
startskott
Rasta
etablerar sig på Höga kusten.
23-24 mars 2022
Tommy Myllymäki
ny president för Bocuse d’Or Sweden.
fint pris
Sofia B Olsson
restaurang Vrå på Clarion Hotel Post i Göteborg får Tore Wretmans guldmedalj.
nytt jobb
Emma Keenan
ny vd och hotelldirektör för Comfort Hotel Västerås.
RSS
rss_icon
Länkar
'Perfekt med ett statligt eventbolag'

Det skall villigt och glatt erkännas. Jag röstade på moderaterna och har en bakgrund som aktiv i partiet. Jag är stolt och glad över partiets framgångar och känner mig trygg i att Alliansregeringen är fantastiskt bra för Sverige.

Detta sagt för att ingen av läsarna skall behöva värdera det jag skriver utifrån en okänd faktor.

Då är det så på detta viset - Anders Borg må vara en av världens bästa finansministrar men han har inte förstått de grundläggande ekonomiska parametrarna runt stora idrottsevent. Inte hans kulturminister heller.

Det är nämligen så här - den som tjänar mest pengar alla kategorier är alltid staten. 2:a kommer de deltagande idrottsmännen, 3:a: TV, 4:a: hotell, restaurang och reseindustri, 5:a: arrangörskommunen, 6:a: huvudsponsor.

På ca tionde plats kommer arrangören som i minst 50 procent av fallen drabbas av förluster och börjar med X tiotal miljoner back..

Eventen genererar nämligen enorma tillkommande intäkter i form av moms, energiskatter, alkoholskatter, källskatter utöver att de marknadsför Sverige.

 

Utdrag ur Dan Perssons blogg på Idrottens Affärer.

Läs hela blogginlägget här: www.idrottensaffarer.se/blogg/dan-persson

 

Bild: Dan Persson