platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
14 000 besökare
IBTM World 2019
utsågs till bästa internationella mässa.
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.
RSS
rss_icon
Länkar
'Perfekt med ett statligt eventbolag'

Det skall villigt och glatt erkännas. Jag röstade på moderaterna och har en bakgrund som aktiv i partiet. Jag är stolt och glad över partiets framgångar och känner mig trygg i att Alliansregeringen är fantastiskt bra för Sverige.

Detta sagt för att ingen av läsarna skall behöva värdera det jag skriver utifrån en okänd faktor.

Då är det så på detta viset - Anders Borg må vara en av världens bästa finansministrar men han har inte förstått de grundläggande ekonomiska parametrarna runt stora idrottsevent. Inte hans kulturminister heller.

Det är nämligen så här - den som tjänar mest pengar alla kategorier är alltid staten. 2:a kommer de deltagande idrottsmännen, 3:a: TV, 4:a: hotell, restaurang och reseindustri, 5:a: arrangörskommunen, 6:a: huvudsponsor.

På ca tionde plats kommer arrangören som i minst 50 procent av fallen drabbas av förluster och börjar med X tiotal miljoner back..

Eventen genererar nämligen enorma tillkommande intäkter i form av moms, energiskatter, alkoholskatter, källskatter utöver att de marknadsför Sverige.

 

Utdrag ur Dan Perssons blogg på Idrottens Affärer.

Läs hela blogginlägget här: www.idrottensaffarer.se/blogg/dan-persson

 

Bild: Dan Persson