platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
Räkrekordet slaget på Gothia Towers

152 349. Så lyder det nya rekordet i antal sålda King Size räksmörgåsar på hotell Gothia Towers restauranger i Göteborg. År 2010 gjorde kockarna på Gothia Towers i snitt nästan 17,5 räksmörgåsar i timmen, dygnet runt, året om!

Precis som samhället i stort följer räkmackan svängningar i ekonomin. Under lågkonjunkturen 2009 gick försäljningen ner, men under 2010 tog försäljningen fart igen.

– Sen år 2002 har det blivit försäljningsrekord varje år för räksmörgåsen med undantag för just år 2009. Skönt att det svängt igen, säger Mats Rofors, affärsområdeschef på Gothia Towers Restauranger.

Dock passerades en drömgräns under 2009. Klockan 17.04, den 5 maj såldes den miljonte räksmörgåsen sen försäljningsstarten.

Gothia Towers räksmörgås King Size introducerades då Hotel Gothia öppnade år 1984 och har funnits på menyn sedan dess.

– King Size är ett mycket starkt varumärke och har blivit ett slags signum i våra barer och restauranger, säger Mats Rofors.

Varför tror du King Size säljer så bra?

– Jag tror det är ganska enkelt. Det är en produkt som innehåller förstklassiga råvaror som serveras i en attraktiv miljö och på ett smakfullt sätt, säger Mats Rofors.