nyheter
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
destinationsutveckling
Fyrplatsen Pater Noster
får en ny operatör. Målet är att ta plats på den internationella kartan.
Press stop
ACTE, Corporate Travel Executives
har gått i konkurs.
the nude edition
Stockholm Furniture & Light Fair
lanserar ett solidariskt och hållbart mässkoncept för 2021.
Sänker begränsningarna
Malaysia tillåter nu möten
för upp till 250 deltagare.
innovation & utveckling
Royal Park Hospitality & Education Hub Sthlm
presenterar fler onlineutbildningar i samarbete med Hyper Island och Highlights.
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
nytt jobb
Johan Michelson
ny vd för BWH Hotel Group i Skandinavien.
innovation & utveckling
ICC Sydney
lanserar industriledande hybridevenemangslösningar.
RSS
rss_icon
Länkar
Räkrekordet slaget på Gothia Towers

152 349. Så lyder det nya rekordet i antal sålda King Size räksmörgåsar på hotell Gothia Towers restauranger i Göteborg. År 2010 gjorde kockarna på Gothia Towers i snitt nästan 17,5 räksmörgåsar i timmen, dygnet runt, året om!

Precis som samhället i stort följer räkmackan svängningar i ekonomin. Under lågkonjunkturen 2009 gick försäljningen ner, men under 2010 tog försäljningen fart igen.

– Sen år 2002 har det blivit försäljningsrekord varje år för räksmörgåsen med undantag för just år 2009. Skönt att det svängt igen, säger Mats Rofors, affärsområdeschef på Gothia Towers Restauranger.

Dock passerades en drömgräns under 2009. Klockan 17.04, den 5 maj såldes den miljonte räksmörgåsen sen försäljningsstarten.

Gothia Towers räksmörgås King Size introducerades då Hotel Gothia öppnade år 1984 och har funnits på menyn sedan dess.

– King Size är ett mycket starkt varumärke och har blivit ett slags signum i våra barer och restauranger, säger Mats Rofors.

Varför tror du King Size säljer så bra?

– Jag tror det är ganska enkelt. Det är en produkt som innehåller förstklassiga råvaror som serveras i en attraktiv miljö och på ett smakfullt sätt, säger Mats Rofors.