nyheter
50 000 besökare räcker inte
Naturum Falsterbo hotas
– kan bli del av ett spahotell.
bakslag för det personliga mötet
IBTM World 2020-ställs in
men blir virtuell.
utvecklande möten
Bo Frank, Växjö kommun,
är omvald till styrelsen i nätverket Energy Cities.
skapar ny plattform
Dubai Tourism bildar specialkommittee för Business Events
öppnar hela mötesindustrin den 1 oktober.
2000 deltagande företag
Stort intresse
för taiwanesisk plattform om covid-19.
400 spelare kommer
Uppsala
arrangerar nya veteran-SM i innebandy 2021.
Leap for Life
Hallands nya innovationscentrum:
för informationsdriven vård.
digital innovation
Royal Park Studios
inviger unik studio för livestreaming och produktion.
Nätverk
Egencia hjälper Travel Managers
med nya utbildningar i hantering av affärsresor.
alltfler fysiska möten
SEE Hållbarhetsvecka
viktigare än någonsin – i år med rekordmånga digitala event.
RSS
rss_icon
Länkar
Räkrekordet slaget på Gothia Towers

152 349. Så lyder det nya rekordet i antal sålda King Size räksmörgåsar på hotell Gothia Towers restauranger i Göteborg. År 2010 gjorde kockarna på Gothia Towers i snitt nästan 17,5 räksmörgåsar i timmen, dygnet runt, året om!

Precis som samhället i stort följer räkmackan svängningar i ekonomin. Under lågkonjunkturen 2009 gick försäljningen ner, men under 2010 tog försäljningen fart igen.

– Sen år 2002 har det blivit försäljningsrekord varje år för räksmörgåsen med undantag för just år 2009. Skönt att det svängt igen, säger Mats Rofors, affärsområdeschef på Gothia Towers Restauranger.

Dock passerades en drömgräns under 2009. Klockan 17.04, den 5 maj såldes den miljonte räksmörgåsen sen försäljningsstarten.

Gothia Towers räksmörgås King Size introducerades då Hotel Gothia öppnade år 1984 och har funnits på menyn sedan dess.

– King Size är ett mycket starkt varumärke och har blivit ett slags signum i våra barer och restauranger, säger Mats Rofors.

Varför tror du King Size säljer så bra?

– Jag tror det är ganska enkelt. Det är en produkt som innehåller förstklassiga råvaror som serveras i en attraktiv miljö och på ett smakfullt sätt, säger Mats Rofors.