platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
tuffa tider
Svenska Mässans förlust 278 miljoner för 2020.
omsättningen sjönk med 60 procent.
största resemässan
Matka Nordic Travel Fair
flyttas till januari 2022.
22-24 september
Den internationella vävmässan
i Halmstad flyttas fram till 2022.
9-11 november 2021
IMEX i nytt digitalt samarbete med Smyle
hela nya programmet kommer i april.
opinion
A statement by AnnaMaria Ruffini, SITE Global Past President
about the current pandemic and the role of the industry associations.
framgångsrika möten
Riksidrottsmötet 2019
vinnare av Destination Jönköpings event- och mötespris.
ny affärsstrategi
Workman Event ny partner till Stockholmsmässan
för mattentreprenad och eventproduktion.
11 500 kvadratmeter
Svenska Hus och kontorsaktören Helio
inleder ett samarbete kring K6 i Malmö.
forskning skapar möten
Framtidens affärsmöten:
fler sinnen involverade, mer trovärdiga och autentiska upplevelser.
Malmö Arena och Baltiska Hallen
Malmö får innebandy-VM
7-15 december 2024.
RSS
rss_icon
Länkar
Räkrekordet slaget på Gothia Towers

152 349. Så lyder det nya rekordet i antal sålda King Size räksmörgåsar på hotell Gothia Towers restauranger i Göteborg. År 2010 gjorde kockarna på Gothia Towers i snitt nästan 17,5 räksmörgåsar i timmen, dygnet runt, året om!

Precis som samhället i stort följer räkmackan svängningar i ekonomin. Under lågkonjunkturen 2009 gick försäljningen ner, men under 2010 tog försäljningen fart igen.

– Sen år 2002 har det blivit försäljningsrekord varje år för räksmörgåsen med undantag för just år 2009. Skönt att det svängt igen, säger Mats Rofors, affärsområdeschef på Gothia Towers Restauranger.

Dock passerades en drömgräns under 2009. Klockan 17.04, den 5 maj såldes den miljonte räksmörgåsen sen försäljningsstarten.

Gothia Towers räksmörgås King Size introducerades då Hotel Gothia öppnade år 1984 och har funnits på menyn sedan dess.

– King Size är ett mycket starkt varumärke och har blivit ett slags signum i våra barer och restauranger, säger Mats Rofors.

Varför tror du King Size säljer så bra?

– Jag tror det är ganska enkelt. Det är en produkt som innehåller förstklassiga råvaror som serveras i en attraktiv miljö och på ett smakfullt sätt, säger Mats Rofors.