platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
600 deltagare
Stor kongress
inom mark- och exploatering till Borås 2020.
hotellnytt
Petter Stordalen
tar Comfort Hotel till Lund.
Sveriges bästa talare
Stora Talarpriset 2019
går till Charbél Gabro.
nytt jobb
Pointpeople växer
och satsar ännu mer på fjällvärlden.
hotellnytt
Medvind för Forenom
- Västra Hamnens första aparthotel öppnar som planerat.
GDS-Index
Göteborg toppar världsranking
i hållbarhet för fjärde året i rad.
105 400 badkar
Scandics nya hållbarhetsinitiativ
har sparat 17 miljoner liter vatten.
150 personer kommer
Stadsbyggnadsdagarna
väljer Borås som kongressort 2020.
Town Square Park
Mega-projektet i Dubai
når milstolpe idag fredag.
Framtiden på G
Svenska Mässans gestaltningstävling är avgjord
- Såhär ser vinnande förslaget av fjärde tornet ut.
RSS
rss_icon
Länkar
Gävle har skapat en egen turismstrategi
För första gången i Gävles historia har ett stort antal representanter från näringsliv, föreningsliv och den offentliga sektorn samlats för att ”lägga turismkursen” för framtiden. Resultatet antogs i form av en turismstrategi av kommunfullmäktige på sitt senaste sammanträde. Sveriges nationella mål är att dubblera turismomsättningen från 250 till 500 miljarder kronor fram till år 2020 samt ha minst 35 exportmogna destinationer. Gävles mål kopplade till dessa är att:

 

• Gävle ska öka mer än snittet vad gäller turismomsättning. Merparten av denna ökning ska ske genom export, Gävle ska få betydligt fler utländska besökare.

• Gävle ska vara en av de exportmogna destinationerna.

Strategin innehåller inte bara visioner och mål utan också de viktigaste strategiska utvecklingsområden som Gävle behöver driva, som;

 

• Produktutveckling

• Paketering/samverkan

• Kvalitetssäkring

• Tillgänglighet

• Kommunikation/marknadsföring

• GIS

Arbetet med turismstrategin kommer att påbörjas under våren 2011.  En förutsättning för att Gävle ska nå målen är en bred förankring i turism och mötesindustri. Fem miljoner har anslagits till projektet.