För första gången i Gävles historia har ett stort antal representanter från näringsliv, föreningsliv och den offentliga sektorn samlats för att ”lägga turismkursen” för framtiden. Resultatet antogs i form av en turismstrategi av kommunfullmäktige på sitt senaste sammanträde. Sveriges nationella mål är att dubblera turismomsättningen från 250 till 500 miljarder kronor fram till år 2020 samt ha minst 35 exportmogna destinationer. Gävles mål kopplade till dessa är att:
• Gävle ska öka mer än snittet vad gäller turismomsättning. Merparten av denna ökning ska ske genom export, Gävle ska få betydligt fler utländska besökare.
• Gävle ska vara en av de exportmogna destinationerna.
Strategin innehåller inte bara visioner och mål utan också de viktigaste strategiska utvecklingsområden som Gävle behöver driva, som;
• Produktutveckling
• Paketering/samverkan
• Kvalitetssäkring
• Tillgänglighet
• Kommunikation/marknadsföring
• GIS
Arbetet med turismstrategin kommer att påbörjas under våren 2011. En förutsättning för att Gävle ska nå målen är en bred förankring i turism och mötesindustri. Fem miljoner har anslagits till projektet.