nyheter
sverige ligger klart efter
RAI Amsterdam
öppnas igen utan att begränsa antalet besökare.
tyskland ligger före
Köln är redo för nya affärsevent
mässor är oöverträffade som affärsmöten.
covid-19
Emirates återbetalar över 500 miljoner dollar
fortfarande 500 000 som inte fått sina pengar.
Säkerhet i första rummet
Ras Al Khaimah
blir den första staden i världen som certifieras som säker av Bureau Veritas.
samverkan och dialog
Elmiadalen gav 515 941 kronor
till Världens Barn.
evenemang skapar möten
Uppsala
välkomnar SM på cykel.
Tyska events ligger före
Ny kongressfond
stärker Berlins evenemangsindustri.
Europa öppnar
Starkt 2019 på Austria Center Vienna
- höstsäsongen avgör om 2020 skapar en tvärnit.
Årsrapport
Fler idrottsevent
längre kongresser och 184 miljoner kr till Uppsala 2019.
i krisens kreativa spår
​Hjulen kommer att börja snurra igen
3-4 februari 2021 kommer Fastfood Expo till Kistamässan.
RSS
rss_icon
Länkar
Gävle har skapat en egen turismstrategi
För första gången i Gävles historia har ett stort antal representanter från näringsliv, föreningsliv och den offentliga sektorn samlats för att ”lägga turismkursen” för framtiden. Resultatet antogs i form av en turismstrategi av kommunfullmäktige på sitt senaste sammanträde. Sveriges nationella mål är att dubblera turismomsättningen från 250 till 500 miljarder kronor fram till år 2020 samt ha minst 35 exportmogna destinationer. Gävles mål kopplade till dessa är att:

 

• Gävle ska öka mer än snittet vad gäller turismomsättning. Merparten av denna ökning ska ske genom export, Gävle ska få betydligt fler utländska besökare.

• Gävle ska vara en av de exportmogna destinationerna.

Strategin innehåller inte bara visioner och mål utan också de viktigaste strategiska utvecklingsområden som Gävle behöver driva, som;

 

• Produktutveckling

• Paketering/samverkan

• Kvalitetssäkring

• Tillgänglighet

• Kommunikation/marknadsföring

• GIS

Arbetet med turismstrategin kommer att påbörjas under våren 2011.  En förutsättning för att Gävle ska nå målen är en bred förankring i turism och mötesindustri. Fem miljoner har anslagits till projektet.