platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
14 000 besökare
IBTM World 2019
utsågs till bästa internationella mässa.
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.
RSS
rss_icon
Länkar
Lapplandsturismen får 25 miljoner

Vid fördelningen av EU-medel för övre Norrland beviljades projektet "Attraktionskraft Swedish Lapland" totalt 25,2 miljoner kronor för de kommande tre åren.

EU:s strukturfonder skjuter till hälften av pengarna och länsstyrelsen i Norrbotten, Norrbottens läns landsting samt Skellefteå kommun står för den andra hälften av finansieringen.

– Målet för nästkommande tio år är att fördubbla omsättningen inom turism och mötesindustri, säger säger Jan-Erik Jaensson, vd för Swedish Lapland Tourism. För oss innebär det en ökning med 3,3 miljarder kronor, vilket i sin tur kommer att skapa ungefär 2 000 nya arbetstillfällen i Swedish Lapland. Mycket större satsningar på utlandsmarknaden kommer att göras, eftersom efterfrågan på exotism och äkthet ökar, säger Jan-Erik Jeansson.

Swedish Lapland Tourism är en organisation byggd på cirka 500 medlemmar i turistnäringen i Norrbottens län samt Skellefteå kommun.