platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

Lounge Summit i Göteborg presenterar
Spännande program med nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
Ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
nya kunskaper
Meeting Design Week
den 10 och 11 april i Helsingfors.
Omvärldsanalys
Nytt från Las Vegas:
Hotellrobotar, interaktiva golfbanor och världens första robotbartender
RSS
rss_icon
Länkar
Lapplandsturismen får 25 miljoner

Vid fördelningen av EU-medel för övre Norrland beviljades projektet "Attraktionskraft Swedish Lapland" totalt 25,2 miljoner kronor för de kommande tre åren.

EU:s strukturfonder skjuter till hälften av pengarna och länsstyrelsen i Norrbotten, Norrbottens läns landsting samt Skellefteå kommun står för den andra hälften av finansieringen.

– Målet för nästkommande tio år är att fördubbla omsättningen inom turism och mötesindustri, säger säger Jan-Erik Jaensson, vd för Swedish Lapland Tourism. För oss innebär det en ökning med 3,3 miljarder kronor, vilket i sin tur kommer att skapa ungefär 2 000 nya arbetstillfällen i Swedish Lapland. Mycket större satsningar på utlandsmarknaden kommer att göras, eftersom efterfrågan på exotism och äkthet ökar, säger Jan-Erik Jeansson.

Swedish Lapland Tourism är en organisation byggd på cirka 500 medlemmar i turistnäringen i Norrbottens län samt Skellefteå kommun.