nyheter
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
nytt jobb
Johan Michelson
ny vd för BWH Hotel Group i Skandinavien.
sverige ligger klart efter
RAI Amsterdam
öppnas igen utan att begränsa antalet besökare.
tyskland ligger före
Köln är redo för nya affärsevent
mässor är oöverträffade som affärsmöten.
covid-19
Emirates återbetalar över 500 miljoner dollar
fortfarande 500 000 som inte fått sina pengar.
Säkerhet i första rummet
Ras Al Khaimah
blir den första staden i världen som certifieras som säker av Bureau Veritas.
samverkan och dialog
Elmiadalen gav 515 941 kronor
till Världens Barn.
evenemang skapar möten
Uppsala
välkomnar SM på cykel.
Tyska events ligger före
Ny kongressfond
stärker Berlins evenemangsindustri.
Europa öppnar
Starkt 2019 på Austria Center Vienna
- höstsäsongen avgör om 2020 skapar en tvärnit.
RSS
rss_icon
Länkar
Lapplandsturismen får 25 miljoner

Vid fördelningen av EU-medel för övre Norrland beviljades projektet "Attraktionskraft Swedish Lapland" totalt 25,2 miljoner kronor för de kommande tre åren.

EU:s strukturfonder skjuter till hälften av pengarna och länsstyrelsen i Norrbotten, Norrbottens läns landsting samt Skellefteå kommun står för den andra hälften av finansieringen.

– Målet för nästkommande tio år är att fördubbla omsättningen inom turism och mötesindustri, säger säger Jan-Erik Jaensson, vd för Swedish Lapland Tourism. För oss innebär det en ökning med 3,3 miljarder kronor, vilket i sin tur kommer att skapa ungefär 2 000 nya arbetstillfällen i Swedish Lapland. Mycket större satsningar på utlandsmarknaden kommer att göras, eftersom efterfrågan på exotism och äkthet ökar, säger Jan-Erik Jeansson.

Swedish Lapland Tourism är en organisation byggd på cirka 500 medlemmar i turistnäringen i Norrbottens län samt Skellefteå kommun.