nyheter
hotellnytt
Direktörsswop för Comfort Hotel
inkluderar Skandinaviens första nollenergihotell.
säkerhet & Hygien
​Svenska Möten
CovidClean™ certifierar mötesanläggningar.
Tillväxtverket satsar
Digital satsning på Västerås
som mötes- och evenemangsdestination.
digitalisera mera
Visit Stockholm och Tillväxtverket
satsar 8,3 miljoner på besöksnäring.
idéer som skapar möten
Karlstad: Nära 10 miljoner
fördelas till föreningar och organisationer 2021
NY detaljplan krävs
Lunds kongresshus ett steg närmare förverkligandet
Beslut om inriktning för mötesanläggningen, men vidare utredning krävs.
sammanslagning
Bokningsbolaget och Compro Möten & Event går samman
Nya Mice Bokningsbolaget AB ska möta morgondagens efterfrågan inom mötesindustrin.
automatisk bokningsbekräftelse
Nordic Choice Hotels utökar möjligheterna till digitala mötesbokningar
Succésatsning på online-bokning av mötesrum expanderas till 71 nordiska hotell.
ökad konkurrenskraft
Stor omställningsinsats för skånska mötesanläggningar
EU-medel ska ge bättre motståndskraft mot omvärldsförändringar.
Sport
10-årsjubileum för vintersim i Skellefteå
Arrangörerna har trots pandemin aldrig tidigare upplevt ett så stort nationellt intresse för tävlingen.
RSS
rss_icon
Länkar
Sundsvall får 6,8 miljoner av EU

Strukturfondspartnerskapethar sagt ja till att ge pengar från EU:s Regionala fond till projektet Stenstaden Visitor Centre, i Sundsvall. Därmed ökar förutsättningarna för att Stadshuset i Sundsvall bli en ev de viktigaste besökspunkterna för information om attraktioner och evenemang i Mittsverige.

Sundsvalls vackra stadshus har ett bra läge mitt i Stenstaden. Ett levande stadshus gynnar såväl stadskärna som sundsvallsbor och turismens utvecling.

Sundsvall är en relativt stor stad i Norrland och fungerar som ett av regionens nav. Stenstaden Visitor Centre kommer därför att vara viktigt för marknadsföringen av hela Mittsveriges utbud av attraktioner och evenemang.

En förstudie som genomförts på uppdrag av Länsstyrelsen och Sundvalls kommun har pekat ut Stadshuset som den självklara utgångspunkten för ett besök i regionen.

Totalt har det treåriga projektet en budget på ca 13,6 miljoner kronor och finansieras till hälften - 6,8 miljoner kr, av EU:s regionala fond och med 2,4 miljoner kronor från Länsstyrelsen. Sundsvalls kommun, som är projektägare, står för 4,4 miljoner.

 

Målet är att efter tre år ha ökat:

• antalet besök i Mittsverige med 5 procent

• antalet årsarbeten inom besöksnäringen med 60 personer

• omsättningen inom besöksnäringen med 50 miljoner kronor

samt att ha etablerat Stenstaden, Sundsvall och Mittsverige som nationellt turistmål.