platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
hållbarhet gäller alla
Sveriges flygindustri
uppmanar passagerare att flyga säkert, dricka ansvarsfullt.
16-17 juni 2020
Internationell kongress
om 3D-printing till Örebro.
flera nya avtal
Rekordår för Svenska Möten
ökar med nio procent jämfört med 2018.
Omvärldsanalys
Haag internationella kongresser
växte med 48 procent under 2019.
Evenemang skapar möten
​Lund växer som evenemangsstad
arrangörer kan få evenemangsstöd.
nytt jobb
Darren John
gör om Råbaren till TAKs Izakaya.
133 000 hotellnätter utvärderade
Egencia presenterar de 100 bästa affärshotellen 2020
enligt deras kunder. Sju svenska hotell är med.
nytt jobb
Aliki Krantz - hotelldirektören som hittat hem:
”På Park Inn by Radisson Stockholm Solna finns allt jag brinner för”
mässor skapar möten
Lounge Expo och GastroNord
arrangeras 31 mars – 2 april.
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
RSS
rss_icon
Länkar
Sundsvall får 6,8 miljoner av EU

Strukturfondspartnerskapethar sagt ja till att ge pengar från EU:s Regionala fond till projektet Stenstaden Visitor Centre, i Sundsvall. Därmed ökar förutsättningarna för att Stadshuset i Sundsvall bli en ev de viktigaste besökspunkterna för information om attraktioner och evenemang i Mittsverige.

Sundsvalls vackra stadshus har ett bra läge mitt i Stenstaden. Ett levande stadshus gynnar såväl stadskärna som sundsvallsbor och turismens utvecling.

Sundsvall är en relativt stor stad i Norrland och fungerar som ett av regionens nav. Stenstaden Visitor Centre kommer därför att vara viktigt för marknadsföringen av hela Mittsveriges utbud av attraktioner och evenemang.

En förstudie som genomförts på uppdrag av Länsstyrelsen och Sundvalls kommun har pekat ut Stadshuset som den självklara utgångspunkten för ett besök i regionen.

Totalt har det treåriga projektet en budget på ca 13,6 miljoner kronor och finansieras till hälften - 6,8 miljoner kr, av EU:s regionala fond och med 2,4 miljoner kronor från Länsstyrelsen. Sundsvalls kommun, som är projektägare, står för 4,4 miljoner.

 

Målet är att efter tre år ha ökat:

• antalet besök i Mittsverige med 5 procent

• antalet årsarbeten inom besöksnäringen med 60 personer

• omsättningen inom besöksnäringen med 50 miljoner kronor

samt att ha etablerat Stenstaden, Sundsvall och Mittsverige som nationellt turistmål.