platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
nya kunskaper
Meeting Design Week
den 10 och 11 april i Helsingfors.
Omvärldsanalys
Nytt från Las Vegas:
Hotellrobotar, interaktiva golfbanor och världens första robotbartender
Kongress
Ungas utsatthet diskuteras
när Riksförbundet för fältarbetare träffas i Borås.
norskt bolag till sverige
Get Together öppnar i Stockholm
– 
ny aktör inom gruppresor och event.
Undersökning fastslår:
Åtta av 10 föredrar fysiska möten
framför digitala.
Scandinavian XPO
Airport City Stockholm
- en helt ny stad växer fram.
RSS
rss_icon
Länkar
Sundsvall får 6,8 miljoner av EU

Strukturfondspartnerskapethar sagt ja till att ge pengar från EU:s Regionala fond till projektet Stenstaden Visitor Centre, i Sundsvall. Därmed ökar förutsättningarna för att Stadshuset i Sundsvall bli en ev de viktigaste besökspunkterna för information om attraktioner och evenemang i Mittsverige.

Sundsvalls vackra stadshus har ett bra läge mitt i Stenstaden. Ett levande stadshus gynnar såväl stadskärna som sundsvallsbor och turismens utvecling.

Sundsvall är en relativt stor stad i Norrland och fungerar som ett av regionens nav. Stenstaden Visitor Centre kommer därför att vara viktigt för marknadsföringen av hela Mittsveriges utbud av attraktioner och evenemang.

En förstudie som genomförts på uppdrag av Länsstyrelsen och Sundvalls kommun har pekat ut Stadshuset som den självklara utgångspunkten för ett besök i regionen.

Totalt har det treåriga projektet en budget på ca 13,6 miljoner kronor och finansieras till hälften - 6,8 miljoner kr, av EU:s regionala fond och med 2,4 miljoner kronor från Länsstyrelsen. Sundsvalls kommun, som är projektägare, står för 4,4 miljoner.

 

Målet är att efter tre år ha ökat:

• antalet besök i Mittsverige med 5 procent

• antalet årsarbeten inom besöksnäringen med 60 personer

• omsättningen inom besöksnäringen med 50 miljoner kronor

samt att ha etablerat Stenstaden, Sundsvall och Mittsverige som nationellt turistmål.