platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
60 000 bokade möten
Sverige – det enda
nordiska landet som saknas på IBTM World.
hotellnytt
Nya ägare av Villa Gladtjärn,
tidigare Barken Konferens.
Hållbarhet
American Express Meetings & Events
undertecknar Net Zero Carbon Events-löfte.
Spännande möte
Sveriges Elevkårers Kongress22
i Norrköping.
flygnytt
Eurowings utökar i Sverige
ökar utbudet på Landvetter med ny direktlinje till Berlin.
Höjer kvalitetskraven
Alvar blir namnet
på hela Skellefteås näringslivsdag.
14 januari - 21 maj 2023
Malmö värd
för uppmärksammad Banksy-utställning.
Utvidgat samarbete
Svenska Möten
ingår ett fördjupat partnerskap med IACC.
+300 deltagare
Rekordintresse
för gruvmöte i Stockholm.
+1000 deltagare
Norden
ska bli världens mest hållbara och cirkulära region.
RSS
rss_icon
Länkar
Sundsvall får 6,8 miljoner av EU

Strukturfondspartnerskapethar sagt ja till att ge pengar från EU:s Regionala fond till projektet Stenstaden Visitor Centre, i Sundsvall. Därmed ökar förutsättningarna för att Stadshuset i Sundsvall bli en ev de viktigaste besökspunkterna för information om attraktioner och evenemang i Mittsverige.

Sundsvalls vackra stadshus har ett bra läge mitt i Stenstaden. Ett levande stadshus gynnar såväl stadskärna som sundsvallsbor och turismens utvecling.

Sundsvall är en relativt stor stad i Norrland och fungerar som ett av regionens nav. Stenstaden Visitor Centre kommer därför att vara viktigt för marknadsföringen av hela Mittsveriges utbud av attraktioner och evenemang.

En förstudie som genomförts på uppdrag av Länsstyrelsen och Sundvalls kommun har pekat ut Stadshuset som den självklara utgångspunkten för ett besök i regionen.

Totalt har det treåriga projektet en budget på ca 13,6 miljoner kronor och finansieras till hälften - 6,8 miljoner kr, av EU:s regionala fond och med 2,4 miljoner kronor från Länsstyrelsen. Sundsvalls kommun, som är projektägare, står för 4,4 miljoner.

 

Målet är att efter tre år ha ökat:

• antalet besök i Mittsverige med 5 procent

• antalet årsarbeten inom besöksnäringen med 60 personer

• omsättningen inom besöksnäringen med 50 miljoner kronor

samt att ha etablerat Stenstaden, Sundsvall och Mittsverige som nationellt turistmål.