platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
nytt jobb
Per Keller
blir ny vd för Yasuragi.
på nytt jobb
Sunniva Fallan Röd
ny vd för Sturebadet.
Hållbarhet på riktigt
Quality Hotel bäst i Norden
på att bedriva sin verksamhet på ett etiskt, socialt och miljömässigt riktigt sätt.
nytt jobb
​Staffan Ingvarsson
blir ny vd för Stockholm Business Region.
nytt jobb
Ny hotelldirektör
på Radisson Blu Metropol i Helsingborg siktar högt.
Mat & Möten
Sigtunakockar tävlar i världsfinalen
av Copper Skillet i Toronto 11 april 2019.
hotellindustrin
Så bidrar hotellen till ett attraktivare Göteborg
Göteborg & Co är en sammanhållande länk.
innovativt drag
Nordic Choice Hotels
digitala utvecklingsbolag eBerry startar globalt utbytesprogram.
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.
RSS
rss_icon
Länkar
Skåne blir snödestination året runt

I slutet av 2012 ska det gå att åka längdskidor, snowboard, pulka och slalom i Skåne, även om det inte finns snö utomhus. Detta därför att det byggs en inomhusanläggning för skid- och snöaktiviteter på det gamla regementsområdet i Hässleholm. Bakom projektet står Fredric Öhman med familj som driver hotell, restauranger och konferensanläggningar i Skåne, Blekinge och Småland.

Winterarenan blir en multisnöarena med 1,5 km skidspår, en liten slalombacke, pulkabacke och freeride-möjligheter för snowboardåkare. Förutom den stora anläggningen i Dubai och en betydligt mindre hall i Finland saknar Winterarenan motsvarigheter i världen. Konstruktionen blir klimatneutral genom att kylanläggningen drivs med fjärrvärme eller spillvärme från närliggande industrier. Investeringen beräknas bli 110 miljoner kronor när alla detaljer är klara.

Byggplanerna för Winterarenan offentliggjordes i samband med det strategiska arbetet för förbättrad produkt- och destinationsutveckling som Tourism in Skåne nyligen startat.

– Det är viktigt att skapa reseanledningar året runt för att utveckla besöksnäringen. I Nordöstra Skåne får vi nu två unika attraktioner i Winterarenan och Kristianstads Vattenrike. Avgörande för framgång i vår bransch är samarbete med allt från finansiering till bokning, transport, logi och upplevelser, säger Fredric Öhman, delägare och initiativtagare till Winterarenan.

Winterarenan har redan inlett ett samarbete med Svenska Skidförbundet. Andra tänkbara samarbetspartners är den stora vintersportaktören Skistar vars ägare också utvecklar besöksnäringen på Bjärehalvön. Andra viktiga samarbetspartners blir alla kommuner i Skåne Nordost, Tourism in Skåne, stugbyar, campingplatser med flera.

– En färsk remiss vi gjort bland företag och kommuner i besöksnäringen visar entydigt att mer samarbete och samverkan i Skåne är det viktigaste förbättringsområdet för att skapa bättre produkter och destinationer. Nu gäller det att gå från ord till handling, att bjuda till och ge varandra tid, resurser och draghjälp, säger Pia Jönsson Rajgård, vd för Tourism in Skåne.

 

Tourism in Skåne publicerar idag även slutsatser och exempel på kommuners och företags förslag till hur produkter och destinationer i Skåne ska utvecklas på bästa sätt. Rapporten kan laddas ned direkt via följande länk: http://www.skane.se/Public/Naringsliv/Dokument/rappoprt1_tourisminskane.pdf. Strategiska initiativ för utveckling av besöksnäringen finns på http://skane.com/strategi.