platsannonser
nyheter
61 kontor i 31 länder
MCI
öppnar kontor i Hamburg.
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
RSS
rss_icon
Länkar
Skåne blir snödestination året runt

I slutet av 2012 ska det gå att åka längdskidor, snowboard, pulka och slalom i Skåne, även om det inte finns snö utomhus. Detta därför att det byggs en inomhusanläggning för skid- och snöaktiviteter på det gamla regementsområdet i Hässleholm. Bakom projektet står Fredric Öhman med familj som driver hotell, restauranger och konferensanläggningar i Skåne, Blekinge och Småland.

Winterarenan blir en multisnöarena med 1,5 km skidspår, en liten slalombacke, pulkabacke och freeride-möjligheter för snowboardåkare. Förutom den stora anläggningen i Dubai och en betydligt mindre hall i Finland saknar Winterarenan motsvarigheter i världen. Konstruktionen blir klimatneutral genom att kylanläggningen drivs med fjärrvärme eller spillvärme från närliggande industrier. Investeringen beräknas bli 110 miljoner kronor när alla detaljer är klara.

Byggplanerna för Winterarenan offentliggjordes i samband med det strategiska arbetet för förbättrad produkt- och destinationsutveckling som Tourism in Skåne nyligen startat.

– Det är viktigt att skapa reseanledningar året runt för att utveckla besöksnäringen. I Nordöstra Skåne får vi nu två unika attraktioner i Winterarenan och Kristianstads Vattenrike. Avgörande för framgång i vår bransch är samarbete med allt från finansiering till bokning, transport, logi och upplevelser, säger Fredric Öhman, delägare och initiativtagare till Winterarenan.

Winterarenan har redan inlett ett samarbete med Svenska Skidförbundet. Andra tänkbara samarbetspartners är den stora vintersportaktören Skistar vars ägare också utvecklar besöksnäringen på Bjärehalvön. Andra viktiga samarbetspartners blir alla kommuner i Skåne Nordost, Tourism in Skåne, stugbyar, campingplatser med flera.

– En färsk remiss vi gjort bland företag och kommuner i besöksnäringen visar entydigt att mer samarbete och samverkan i Skåne är det viktigaste förbättringsområdet för att skapa bättre produkter och destinationer. Nu gäller det att gå från ord till handling, att bjuda till och ge varandra tid, resurser och draghjälp, säger Pia Jönsson Rajgård, vd för Tourism in Skåne.

 

Tourism in Skåne publicerar idag även slutsatser och exempel på kommuners och företags förslag till hur produkter och destinationer i Skåne ska utvecklas på bästa sätt. Rapporten kan laddas ned direkt via följande länk: http://www.skane.se/Public/Naringsliv/Dokument/rappoprt1_tourisminskane.pdf. Strategiska initiativ för utveckling av besöksnäringen finns på http://skane.com/strategi.