platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Lars Sandberg blir vd på Scandic Grand Central

Den 1 februari blir Lars Sandberg hotelldirektör för Scandic Grand Central i centrala Stockholm som öppnar nästa höst. Det nya storhotellet får 400 rum, möteslokaler, restaurang, en stor bar/lounge och ligger i hörnet Vasagatan/Kungsgatan. Lars Sandberg kommer närmast från Yasuragi Hasseludden där han varit vd i fem år.

Lars Sandberg har en bakgrund inom hotellbranschen och har arbetat med olika hotell och hotellkoncept sedan år 2000, bland annat som vd för Tage Hotels med dåvarande Lydmar Hotel och Grythyttans Gästgivaregård, vd för First Hotel Reisen och direktör för Radisson SAS Plaza Hotel i Västerås. Dessförinnan var han under 1990-talet vd för Sturebadet.

 

Varför väljer du cityläge framför spa nära naturen?

– Det är en spännande utmaning att vara med från början och öppna ett storhotell i centrala Stockholm. Det blir en möjlighet att bryta ny mark och utveckla Scandics hotellportfölj.

 

Vad är det som lockar?

– Scandic befinner sig i en förändringsprocess vilket är spännande. Det gäller både den nya koncernchefen och ledningen men också de satsningar på nya hotell och koncept som Scandic jobbar med. Att man tar in personer från olika branscher borgar för att det kommer att ske förändringar och att man är öppen för nya impulser vilket jag ser som mycket positivt.

 

Vilka är dina största utmaningar?

– Det gäller att göra rätt från början. Gästernas omdömen är förstås A och O och alla delar måste stämma. En viktig sak som ofta tar tid är att trimma in bar- och restaurangverksamheten. Eftersom hotellet är helt nytt på en redan etablerad hotellgata måste stort fokus läggas på marknadsföring för att etablera varumärket och hitta nya målgrupper och gäster.

 

Vilka är de tre viktigaste detaljerna på ett hotell?

– Läget förstås! Och lobbyn, att den känns välkomnande i allt från belysning, receptionsdiskens placering till personalens bemötande. Här ska man känna sig välkommen och det är viktigt att det är lätt att orientera sig, det skapar trygghet hos gästen. Men hur trevligt hotellet och lobbyn än är så kan man inte komma ifrån att det allra viktigaste är att man är ärlig mot gästerna och att de värderingar man har genomsyrar allt.

 

Hur känns det att flytta från harmonin och lugnet på Hasseludden Yasuragi till Stockholms mest centrala läge?

– Jag lockas av kontraster och även jobbet på Hasseludden är fartfyllt. Det är faktiskt inte så mycket tofflor och morgonrock på jobbet där heller.