platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
nytt jobb
Ny hotelldirektör
på Radisson Blu Metropol i Helsingborg siktar högt.
Mat & Möten
Sigtunakockar tävlar i världsfinalen
av Copper Skillet i Toronto 11 april 2019.
hotellindustrin
Så bidrar hotellen till ett attraktivare Göteborg
Göteborg & Co är en sammanhållande länk.
innovativt drag
Nordic Choice Hotels
digitala utvecklingsbolag eBerry startar globalt utbytesprogram.
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

Lounge Summit i Göteborg presenterar
Spännande program med nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
Ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
RSS
rss_icon
Länkar
Lars Sandberg blir vd på Scandic Grand Central

Den 1 februari blir Lars Sandberg hotelldirektör för Scandic Grand Central i centrala Stockholm som öppnar nästa höst. Det nya storhotellet får 400 rum, möteslokaler, restaurang, en stor bar/lounge och ligger i hörnet Vasagatan/Kungsgatan. Lars Sandberg kommer närmast från Yasuragi Hasseludden där han varit vd i fem år.

Lars Sandberg har en bakgrund inom hotellbranschen och har arbetat med olika hotell och hotellkoncept sedan år 2000, bland annat som vd för Tage Hotels med dåvarande Lydmar Hotel och Grythyttans Gästgivaregård, vd för First Hotel Reisen och direktör för Radisson SAS Plaza Hotel i Västerås. Dessförinnan var han under 1990-talet vd för Sturebadet.

 

Varför väljer du cityläge framför spa nära naturen?

– Det är en spännande utmaning att vara med från början och öppna ett storhotell i centrala Stockholm. Det blir en möjlighet att bryta ny mark och utveckla Scandics hotellportfölj.

 

Vad är det som lockar?

– Scandic befinner sig i en förändringsprocess vilket är spännande. Det gäller både den nya koncernchefen och ledningen men också de satsningar på nya hotell och koncept som Scandic jobbar med. Att man tar in personer från olika branscher borgar för att det kommer att ske förändringar och att man är öppen för nya impulser vilket jag ser som mycket positivt.

 

Vilka är dina största utmaningar?

– Det gäller att göra rätt från början. Gästernas omdömen är förstås A och O och alla delar måste stämma. En viktig sak som ofta tar tid är att trimma in bar- och restaurangverksamheten. Eftersom hotellet är helt nytt på en redan etablerad hotellgata måste stort fokus läggas på marknadsföring för att etablera varumärket och hitta nya målgrupper och gäster.

 

Vilka är de tre viktigaste detaljerna på ett hotell?

– Läget förstås! Och lobbyn, att den känns välkomnande i allt från belysning, receptionsdiskens placering till personalens bemötande. Här ska man känna sig välkommen och det är viktigt att det är lätt att orientera sig, det skapar trygghet hos gästen. Men hur trevligt hotellet och lobbyn än är så kan man inte komma ifrån att det allra viktigaste är att man är ärlig mot gästerna och att de värderingar man har genomsyrar allt.

 

Hur känns det att flytta från harmonin och lugnet på Hasseludden Yasuragi till Stockholms mest centrala läge?

– Jag lockas av kontraster och även jobbet på Hasseludden är fartfyllt. Det är faktiskt inte så mycket tofflor och morgonrock på jobbet där heller.