platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
och vinnaren är...
Tre kommuner
tävlar om att bli Sveriges DigitaliseringsKommun.
året-runt-destination
Skytteholm Hotell & Konferens expanderar
– bygger Nordiskt Spa och padelbanor.
nytt uppdrag
Andrea Jovell
på ny post i turismorganisationen SNDMO.
20 våningar högt
Sara kulturhus
– trä, hållbarhet och Spider-Man.
fint pris utdelat
Karin Franssons Mentorpris 2021
tilldelas Jenny Roshage-Theander, Näsby Slott.fint pris utdelat
Flygnytt
Emirates
vill anställa 3 500 nya medarbetare.
ny infrastruktur
Utvecklingsprojekt i Halmstad
får 200 000 kronor.
omvärldsanalys
Var flexibel, kreativ
och hitta nya sätt att underlätta för nätverken säger ABPCO:s undersökning.
flygnytt
Finnair störst på direktflyg till Asien
och USA från Arlanda: Erbjuder nu även direkttrafik till Los Angeles och New York.
hotellnytt
Scandic
fortsätter att utbilda morgondagens ledare.
RSS
rss_icon
Länkar
Lars Sandberg blir vd på Scandic Grand Central

Den 1 februari blir Lars Sandberg hotelldirektör för Scandic Grand Central i centrala Stockholm som öppnar nästa höst. Det nya storhotellet får 400 rum, möteslokaler, restaurang, en stor bar/lounge och ligger i hörnet Vasagatan/Kungsgatan. Lars Sandberg kommer närmast från Yasuragi Hasseludden där han varit vd i fem år.

Lars Sandberg har en bakgrund inom hotellbranschen och har arbetat med olika hotell och hotellkoncept sedan år 2000, bland annat som vd för Tage Hotels med dåvarande Lydmar Hotel och Grythyttans Gästgivaregård, vd för First Hotel Reisen och direktör för Radisson SAS Plaza Hotel i Västerås. Dessförinnan var han under 1990-talet vd för Sturebadet.

 

Varför väljer du cityläge framför spa nära naturen?

– Det är en spännande utmaning att vara med från början och öppna ett storhotell i centrala Stockholm. Det blir en möjlighet att bryta ny mark och utveckla Scandics hotellportfölj.

 

Vad är det som lockar?

– Scandic befinner sig i en förändringsprocess vilket är spännande. Det gäller både den nya koncernchefen och ledningen men också de satsningar på nya hotell och koncept som Scandic jobbar med. Att man tar in personer från olika branscher borgar för att det kommer att ske förändringar och att man är öppen för nya impulser vilket jag ser som mycket positivt.

 

Vilka är dina största utmaningar?

– Det gäller att göra rätt från början. Gästernas omdömen är förstås A och O och alla delar måste stämma. En viktig sak som ofta tar tid är att trimma in bar- och restaurangverksamheten. Eftersom hotellet är helt nytt på en redan etablerad hotellgata måste stort fokus läggas på marknadsföring för att etablera varumärket och hitta nya målgrupper och gäster.

 

Vilka är de tre viktigaste detaljerna på ett hotell?

– Läget förstås! Och lobbyn, att den känns välkomnande i allt från belysning, receptionsdiskens placering till personalens bemötande. Här ska man känna sig välkommen och det är viktigt att det är lätt att orientera sig, det skapar trygghet hos gästen. Men hur trevligt hotellet och lobbyn än är så kan man inte komma ifrån att det allra viktigaste är att man är ärlig mot gästerna och att de värderingar man har genomsyrar allt.

 

Hur känns det att flytta från harmonin och lugnet på Hasseludden Yasuragi till Stockholms mest centrala läge?

– Jag lockas av kontraster och även jobbet på Hasseludden är fartfyllt. Det är faktiskt inte så mycket tofflor och morgonrock på jobbet där heller.