nyheter
bra flygnytt
Finnair återinför flyg
från Sverige till Asien och USA.
hotellvärlden
Hilton Hotels vd:
Affärsresorna är tillbaka till 50 procent
covidsäkrat event
10-årsjubileum
för Australiens hälsovårdsvecka.
flygnytt
SAS öppnar ny linje
från Luleå till London.
hotellnytt
Lunds största hotell
väljer BWH Hotel Group.
24-26 augusti
Trender, framtidsspaningar och kunskap
– Formex bjuder på digitala aktiviteter i augusti.
digifysiska hybridmöten
Coeo tar in fyra miljoner i kapital
för att digitalisera mötesindustrin.
ny global rapport
Bristfällig krishantering
i många organisationer.
teknikdrivet bolag
Wihlborgs hyr ut till Regin
som öppnar innovationscenter på Ideon i Lund.
Upp Till €60,000 PER EVENT
Vienna Convention Bureau
startar en mötesfond på 40 miljoner kronor.
RSS
rss_icon
Länkar
Lars Sandberg blir vd på Scandic Grand Central

Den 1 februari blir Lars Sandberg hotelldirektör för Scandic Grand Central i centrala Stockholm som öppnar nästa höst. Det nya storhotellet får 400 rum, möteslokaler, restaurang, en stor bar/lounge och ligger i hörnet Vasagatan/Kungsgatan. Lars Sandberg kommer närmast från Yasuragi Hasseludden där han varit vd i fem år.

Lars Sandberg har en bakgrund inom hotellbranschen och har arbetat med olika hotell och hotellkoncept sedan år 2000, bland annat som vd för Tage Hotels med dåvarande Lydmar Hotel och Grythyttans Gästgivaregård, vd för First Hotel Reisen och direktör för Radisson SAS Plaza Hotel i Västerås. Dessförinnan var han under 1990-talet vd för Sturebadet.

 

Varför väljer du cityläge framför spa nära naturen?

– Det är en spännande utmaning att vara med från början och öppna ett storhotell i centrala Stockholm. Det blir en möjlighet att bryta ny mark och utveckla Scandics hotellportfölj.

 

Vad är det som lockar?

– Scandic befinner sig i en förändringsprocess vilket är spännande. Det gäller både den nya koncernchefen och ledningen men också de satsningar på nya hotell och koncept som Scandic jobbar med. Att man tar in personer från olika branscher borgar för att det kommer att ske förändringar och att man är öppen för nya impulser vilket jag ser som mycket positivt.

 

Vilka är dina största utmaningar?

– Det gäller att göra rätt från början. Gästernas omdömen är förstås A och O och alla delar måste stämma. En viktig sak som ofta tar tid är att trimma in bar- och restaurangverksamheten. Eftersom hotellet är helt nytt på en redan etablerad hotellgata måste stort fokus läggas på marknadsföring för att etablera varumärket och hitta nya målgrupper och gäster.

 

Vilka är de tre viktigaste detaljerna på ett hotell?

– Läget förstås! Och lobbyn, att den känns välkomnande i allt från belysning, receptionsdiskens placering till personalens bemötande. Här ska man känna sig välkommen och det är viktigt att det är lätt att orientera sig, det skapar trygghet hos gästen. Men hur trevligt hotellet och lobbyn än är så kan man inte komma ifrån att det allra viktigaste är att man är ärlig mot gästerna och att de värderingar man har genomsyrar allt.

 

Hur känns det att flytta från harmonin och lugnet på Hasseludden Yasuragi till Stockholms mest centrala läge?

– Jag lockas av kontraster och även jobbet på Hasseludden är fartfyllt. Det är faktiskt inte så mycket tofflor och morgonrock på jobbet där heller.