platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
ny affärsstrategi
Workman Event ny partner till Stockholmsmässan
för mattentreprenad och eventproduktion.
11 500 kvadratmeter
Svenska Hus och kontorsaktören Helio
inleder ett samarbete kring K6 i Malmö.
forskning skapar möten
Framtidens affärsmöten:
fler sinnen involverade, mer trovärdiga och autentiska upplevelser.
Malmö Arena och Baltiska Hallen
Malmö får innebandy-VM
7-15 december 2024.
Minus 24 procent
2020 ett mörkt år
för Västerås besöksnäring.
efter ett år i styrelsen
Martin Roos
ny ordförande i Svensk Liv.e
hotellnytt
Villa Dagmar öppnar i maj
- en doft av Italien i Stockholms trendigaste stadsdel
nytt jobb
Pointpeople växer och blir fler
rekryterar Elisabeth Schmidt som coach.
ny kunskap
Ny rapport:
Så kan besöksindustrin ställa om i spåren av pandemin
Wow feeling
Framtidens trygghet i fokus
när Helsingborgs stad samarbetar med amerikanska MIT Senseable City Lab.
RSS
rss_icon
Länkar
Eskilstuna startar convention bureau

Ur Eskilstuna-Kuriren den 2 juli 2009:

”Turismen är viktig för Eskilstuna. Den skapar jobb och drar in mycket pengar till människor, företag och kommun. Idag omsätter turismen 570 miljoner kronor och under de senaste åren har vi haft en bättre utveckling än riksgenomsnittet, om än från en låg nivå jämfört med andra ’turiststäder’. Vår utmaning är att nu gå från en ganska normal nivå till en hög nivå – vilket bland annat handlar om värdskap och engagemang.

Det du tar upp angående dåligt bemötande handlar om just värdskap, och visar att vi måste bli bättre på det. Därför har vi sedan tidigare planerat att tillsammans med kommun genomföra utbildningar och informationsaktiviteter inom värdskap i höst/vinter för företag som tar hand om besökare och framtida gäster i staden.

Det andra nyckelordet, engagemang, handlar om att vi alla i Eskilstuna måste känna stolthet och delaktighet. För som du skrev i din insändare – det som ger mest klirr i kassan är besök, möten och övernattningar från affärsturister. Ett exempel på engagemang är att ett 20-tal företag inom besöksnäringen nu startar Eskilstuna Convention Bureau – för att gemensamt få fler kongresser och möten till Eskilstuna. Och bli ännu bättre på att ta emot och ta hand om våra besökare. Ett arbete där vi hoppas få hjälp av stolta Eskilstunabor och företagare som bidrar till att sälja in Eskilstuna som mötesstad.”

Patrik Andersson, turistchef, Eskilstuna Marknadsföring AB