platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
HOTELLNYTT
Scandic
öppnar centrala Helsingfors största konferenshotell.
flygnytt
Flybe
blir Virgin Connect.
sju gånger pengarna
​Malmöfestivalens turister
genererar 153 miljoner kronor till staden i turistekonomi.
FLygnytt
Finnair i nytt samarbete
med Fiji Airways.
18-19 november 2020
Ny heltäckande hi-techmötesplats
lanseras i Kista.
18-20 oktober
Borås
har RFSL-kongressen 2019
möten utvecklar sin stad
Uppsala Convention Bureau får utökade resurser
Kommunen vill värva fler möten och evenemang.
mat och möten
Sigtunahöjden
sätter återigen Sverige på kartan i internationell kocktävling.

500 hotell kan tvingas stänga
på grund av Thomas Cooks konkurs.
17-18 oktober i Malmö
Honungs”champagne”
och närproducerat kan ge utländska besökare unika matminnen.
RSS
rss_icon
Länkar
Eskilstuna startar convention bureau

Ur Eskilstuna-Kuriren den 2 juli 2009:

”Turismen är viktig för Eskilstuna. Den skapar jobb och drar in mycket pengar till människor, företag och kommun. Idag omsätter turismen 570 miljoner kronor och under de senaste åren har vi haft en bättre utveckling än riksgenomsnittet, om än från en låg nivå jämfört med andra ’turiststäder’. Vår utmaning är att nu gå från en ganska normal nivå till en hög nivå – vilket bland annat handlar om värdskap och engagemang.

Det du tar upp angående dåligt bemötande handlar om just värdskap, och visar att vi måste bli bättre på det. Därför har vi sedan tidigare planerat att tillsammans med kommun genomföra utbildningar och informationsaktiviteter inom värdskap i höst/vinter för företag som tar hand om besökare och framtida gäster i staden.

Det andra nyckelordet, engagemang, handlar om att vi alla i Eskilstuna måste känna stolthet och delaktighet. För som du skrev i din insändare – det som ger mest klirr i kassan är besök, möten och övernattningar från affärsturister. Ett exempel på engagemang är att ett 20-tal företag inom besöksnäringen nu startar Eskilstuna Convention Bureau – för att gemensamt få fler kongresser och möten till Eskilstuna. Och bli ännu bättre på att ta emot och ta hand om våra besökare. Ett arbete där vi hoppas få hjälp av stolta Eskilstunabor och företagare som bidrar till att sälja in Eskilstuna som mötesstad.”

Patrik Andersson, turistchef, Eskilstuna Marknadsföring AB