Warning: getimagesize(images/images_news/thomas_brühlxx.jpg): failed to open stream: Filen eller katalogen finns inte in /home/u/u0480172/meetingsinternational.se/www/header_news.php on line 51
Meetings International - Your First Meetings Management Magazine
platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
insiktsfulla kunskaper
54 procent
vet inte vad som bestämts på mötet.
Event skapar möten
​Junior-VM i bowling
till Helsingborg 2021.
200 deltagare
2000 möten för att sälja
den arktiska hösten.
hållbarhet
Comfort Hotel
välkomnar gäster till att checka in på miljöinitiativet Green Rehab.
Event skapar möten
Byggnadsvård lockar allt fler
- 600 experter till konventet i Mariestad.
hotellnytt
Eldig byggstart
för Clarion Hotel Draken.
forskningsfokus
Hållbara Livsmedelsdagar
i Halmstad.
Events skapar möten
VM i slalomskateboard
till Båstad.
nytt jobb
Rikard Wildhuss
ny vd på Bergshotellet i Järvsö.
nytt jobb
Ny Regionschef Sverige
och Baltikum för Radisson Hotel Group.
RSS
rss_icon
Länkar

Warning: getimagesize(images/images_news/thomas_brühlxx.jpg): failed to open stream: Filen eller katalogen finns inte in /home/u/u0480172/meetingsinternational.se/www/news.php on line 58
Turismen till Sverige fortsätter öka
Trots stark kronkurs och haltande världsekonomi fortsätter turismen till Sverige att växa rekordartat, visar siffror från Tillväxtverket/SCB. Under augusti och september ökade turismen från utlandet med hela 13 respektive 12 procent och totalt under året har turismen hittills vuxit med 5 procent, jämfört med motsvarande period i fjol. Även de senaste årens höst- och vintersäsonger visar ett ökat resande till Sverige.

Den svenska kronkursen har stärkts med omkring 10 procent det senaste året. Parallellt med oro i många av världens ekonomier, inte minst i euro-området och USA, hade man kunnat vänta sig minskat resande till Sverige. Men trots det kan VisitSweden presentera glädjande siffror från Tillväxtverket/SCB som visar på raka motsatsen. Turismen till Sverige ökar och en synnerligen stark tillväxt syntes under sensommaren och den tidiga hösten. De senaste årens ökande resande under höst- och vintersäsongen har också befäst Sverige som ett intressant resmål även utanför det man traditionellt menar med högsäsong.

– Med en stark kronkurs parallellt med ekonomisk oro i vår omvärld har 2010 varit ett elddop för svensk turism. Trots att yttre faktorer har spelat emot oss, så har vi klarat oss över förväntan. Sverige har uppmärksammats som ett intressant alternativ för européer, amerikaner och ryssar, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Strömmarna av turister till Sverige visar att Sverige är attraktivt under årets alla månader. VisitSwedens analyser visar att besökarna är intresserade av den typiskt svenska livsstilen, upplevelser i naturen från norr till söder och kulturutbudet i storstäderna.

– Vårt ansvar nu är att se till att förstärka varumärket Sverige. Vi har lyckats få hit många turister, men nu ska vi fortsätta se till att ännu fler får upp ögonen för upplevelser i Sverige. Orsaken till framgången är förbättrad tillgänglighet med flyg, båt, bil och tåg, mer effektiv marknadsföring och träffsäker internationell marknadsföring samt ett antal starka destinationer, säger Thomas Brühl.