Warning: getimagesize(images/images_news/björn_wiggexx.jpg): failed to open stream: Filen eller katalogen finns inte in /home/u/u0480172/meetingsinternational.se/www/header_news.php on line 51
Meetings International - Your First Meetings Management Magazine
platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
Gastrolution of Skåne
Skånska mat- och dryckesevenemang
ska nå internationell världsklass.
mat och möten
Parabere Forum Malmö 2018
en av fem finalister på The World Restaurants Awards i kategorin ”Event of the Year”.
kunskapsöverföring
Sveriges största mötesarrangörer
till Umeå för Mötets Dag.
Bli en bättre ledare
Bok om ledarskap
hjälper dig att se mellanrummen som möjligheter.
omvärldsanalys
Svenska startups sökes
till gratisplatser på framtidsmässa.
omvärldsanalys
Kompetensutveckla
ditt företag på Industrimässorna.
hotellnytt
Quality Hotel The Box
tar hem priset som New Hotel of the Year.
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
RSS
rss_icon
Länkar

Warning: getimagesize(images/images_news/björn_wiggexx.jpg): failed to open stream: Filen eller katalogen finns inte in /home/u/u0480172/meetingsinternational.se/www/news.php on line 58
Resias Grupp & Konferens + 37 procent
Resiakoncernen, med 60 resebyråer runt om i landet från Malmö i söder till Boden i norr, kan se tillbaka på ett bra 2010 så här långt och samtidigt blicka framåt med tillförsikt.

– Vi har gått framåt på alla våra tre affärsområden, Affärsresor, Grupp & Konferens och Privatresor. Totalt ökade försäljningen med 18 procent under årets första tio månader jämfört med motsvarande period föregående år, säger Bo Jakobsson, försäljnings- och marknadsdirektör på Resia.

En snabbt återväxande marknad är förstås en anledning till att försäljningen nu har ökat rejält.

– Men vi tar också marknadsandelar. Starkast är Grupp & Konferens, som har haft en ökad försäljning på hela 37 procent under de första tio månaderna, säger Bo Jakobsson.

Även affärsområdena Affärsresor och Privatresor har gått framåt försäljningsmässigt. När det gäller Affärsresor är framgången ett resultat av en omfattande och ofta lokal kundbearbetning.

– Vi fick också en positiv effekt av att vi för tredje gången på fyra år utsågs till Sveriges bästa affärsresebyrå och fick utmärkelsen Business Travel Award 2010 i mars i år.

– Jag ser inget skäl till avmattning och vi kan gå in i 2011 med en väldigt stor tillförsikt. Dessutom är 100 procent av ökningen organisk, säger Bo Jakobsson.

 

Björn Wigge är produktchef för affärsområde Grupp & Konferens:

– Hela 2010 har varit ett bra år för oss och många företag som avvaktade halvårsresultatet bokar nu, efter positiva besked, konferenser igen. Man tittar också åter på konferensorter som ligger lite längre bort från huvudkontoret. Vi ser att Resia allt oftare får förtroendet, av både företag och organisationer, att ta hand om större arrangemang med 500-1000 deltagare. Det gläder oss då det är ett område vi satsar rejält på. Det ser riktigt bra ut inför 2011.

– Resia fortsätter att stärka sin position och tar marknadsandelar. Under de tre första kvartalen ökade branschens försäljning med sju procent, motsvarande siffror för Resia var 19 procent. Branschens bredaste utbud, alla resor på samma ställe, lokala försäljningskontor och branschens bästa personal har visat sig vara ett starkt erbjudande i både bättre och sämre konjunkturer, säger Bo Jakobsson.

 

Foto: Björn Wigge är produktchef för affärsområde Grupp & Konferens.