Warning: getimagesize(images/images_news/björn_wiggexx.jpg): failed to open stream: Filen eller katalogen finns inte in /home/u/u0480172/meetingsinternational.se/www/header_news.php on line 51
Meetings International - Your First Meetings Management Magazine
nyheter
event skapar möten
Köpenhamn
blir värd för BMX-VM 2025.
sveriges demokrati 100 år
Svenska Mässan
undertecknar Deklarationen för en stark demokrati.
finalspelet kvar i Uppsala
Gjensidige USM handboll
förlänger med Uppsala till 2023.
visst går det att ha möten
Countryside Hotels
lanserar Countryside Meetings – möten i avskilda miljöer.
Miljonförluster
Stora ekonomiska konsekvenser
när Världscupen i Skidskytte flyttas från Östersund.
nytt jobb
Sånga-Säby
blickar framåt med ny vd.
Nordic Travel Clearing:
Tjänsteresandet ökar igen
- upp 94 procent sedan i mars.
Tvåa i Europa
​Helsingborg
är en av Europas mest innovativa städer enligt EU-kommissionen.
ikoniskt hotell
Arne Jacobsens
världsberömda designhotell firar 60 år.
50 000 besökare räcker inte
Naturum Falsterbo hotas
– kan bli del av ett spahotell.
RSS
rss_icon
Länkar

Warning: getimagesize(images/images_news/björn_wiggexx.jpg): failed to open stream: Filen eller katalogen finns inte in /home/u/u0480172/meetingsinternational.se/www/news.php on line 58
Resias Grupp & Konferens + 37 procent
Resiakoncernen, med 60 resebyråer runt om i landet från Malmö i söder till Boden i norr, kan se tillbaka på ett bra 2010 så här långt och samtidigt blicka framåt med tillförsikt.

– Vi har gått framåt på alla våra tre affärsområden, Affärsresor, Grupp & Konferens och Privatresor. Totalt ökade försäljningen med 18 procent under årets första tio månader jämfört med motsvarande period föregående år, säger Bo Jakobsson, försäljnings- och marknadsdirektör på Resia.

En snabbt återväxande marknad är förstås en anledning till att försäljningen nu har ökat rejält.

– Men vi tar också marknadsandelar. Starkast är Grupp & Konferens, som har haft en ökad försäljning på hela 37 procent under de första tio månaderna, säger Bo Jakobsson.

Även affärsområdena Affärsresor och Privatresor har gått framåt försäljningsmässigt. När det gäller Affärsresor är framgången ett resultat av en omfattande och ofta lokal kundbearbetning.

– Vi fick också en positiv effekt av att vi för tredje gången på fyra år utsågs till Sveriges bästa affärsresebyrå och fick utmärkelsen Business Travel Award 2010 i mars i år.

– Jag ser inget skäl till avmattning och vi kan gå in i 2011 med en väldigt stor tillförsikt. Dessutom är 100 procent av ökningen organisk, säger Bo Jakobsson.

 

Björn Wigge är produktchef för affärsområde Grupp & Konferens:

– Hela 2010 har varit ett bra år för oss och många företag som avvaktade halvårsresultatet bokar nu, efter positiva besked, konferenser igen. Man tittar också åter på konferensorter som ligger lite längre bort från huvudkontoret. Vi ser att Resia allt oftare får förtroendet, av både företag och organisationer, att ta hand om större arrangemang med 500-1000 deltagare. Det gläder oss då det är ett område vi satsar rejält på. Det ser riktigt bra ut inför 2011.

– Resia fortsätter att stärka sin position och tar marknadsandelar. Under de tre första kvartalen ökade branschens försäljning med sju procent, motsvarande siffror för Resia var 19 procent. Branschens bredaste utbud, alla resor på samma ställe, lokala försäljningskontor och branschens bästa personal har visat sig vara ett starkt erbjudande i både bättre och sämre konjunkturer, säger Bo Jakobsson.

 

Foto: Björn Wigge är produktchef för affärsområde Grupp & Konferens.