platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
tuffa tider
Svenska Mässans förlust 278 miljoner för 2020.
omsättningen sjönk med 60 procent.
största resemässan
Matka Nordic Travel Fair
flyttas till januari 2022.
22-24 september
Den internationella vävmässan
i Halmstad flyttas fram till 2022.
9-11 november 2021
IMEX i nytt digitalt samarbete med Smyle
hela nya programmet kommer i april.
opinion
A statement by AnnaMaria Ruffini, SITE Global Past President
about the current pandemic and the role of the industry associations.
framgångsrika möten
Riksidrottsmötet 2019
vinnare av Destination Jönköpings event- och mötespris.
ny affärsstrategi
Workman Event ny partner till Stockholmsmässan
för mattentreprenad och eventproduktion.
11 500 kvadratmeter
Svenska Hus och kontorsaktören Helio
inleder ett samarbete kring K6 i Malmö.
forskning skapar möten
Framtidens affärsmöten:
fler sinnen involverade, mer trovärdiga och autentiska upplevelser.
Malmö Arena och Baltiska Hallen
Malmö får innebandy-VM
7-15 december 2024.
RSS
rss_icon
Länkar
Destinationsutveckling av Skåne ska ge sex miljarder mer

Idag, den 15 november 2010, presenterar Tourism in Skåne den första av fyra strategiska rapporter om hur Skåne ska bli en av Sveriges två mest besökta destinationer. Målet är att öka intäkterna från besöksnäringen i Skåne till 24 miljarder kronor per år, en ökning med över sex miljarder (34 procent). Det är en tillväxt som är betydligt högre än de flesta andra näringar i Skåne.

Tourism in Skåne bjuder i och med denna satsning också in 3 500 företag och 33 kommuner att delta i strategi- och utvecklingsarbetet.

– Konkurrensen inom besöksnäringen är mycket hård. För att lyckas i den här branschen krävs samarbete och samverkan. Ingen aktör kan ensamt lyckas med detta. Tillsammans kan vi skapa en mycket positiv utveckling och skapa tusentals nya jobb, säger Pia Jönsson-Rajgård, vd för Tourism in Skåne.

Vattenriket i Kristianstad, "coola Malmö", "Drömresan", Skånes 75 golfbanor och 150 offentliga trädgårdar är några av de goda exempel som lyfts fram som attraktioner med stor tillväxtpotential.

Rapporten innehåller även en kartläggning av utvecklingsprojekt inom besöksnäringen i alla Skånes kommuner samt en intervju med bygg- och fastighetsentreprenören Mats Paulsson. Paulsson ger sin syn på hur Peab-koncernen utvecklar besöksnäringen genom samarbete med offentlig sektor och korsmarknadsföring mellan Bjärehalvön och Åre/Sälen.

Företagarna och kommunerna i Skåne har några veckor på sig komplettera rapporten med idéer, prioriteringar och ytterligare initiativ för destinations- och produktutveckling. Under första halvåret nästa år kommer ytterligare två rapporter från Tourism in Skåne som behandlar tillgänglighet och gemensam bokningsplattform samt marknadsföringen av Skåne som destination. De tre rapporterna summeras i en strategi- och handlingsplan.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fakta

Tourism in Skåne är Skånes marknadsföringsbolag med uppdrag att locka fler besökare till Skåne. Ägare är Business Region Skåne där Region Skåne äger 85% och Kommunförbundet Skåne 15%. Tourism in Skåne samverkar och synkroniserar det strategiska arbetet med Svensk Turism AB som nyligen utvecklat en nationell strategi för besöksnäringen.

 

Länkar (öppnas i nya fönster)

Ladda hem hela rapporten om Produkt och Destinationsutveckling i Skåne

Läs mer på skane.com/strategi

 

Bilden: Pia Jönsson-Rajgård, vd för Tourism in Skåne.