platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
Wow factor
Fotografiska
öppnar i New York.
nytt jobb
Stefan Sjöstrand
ny vd för Skistar.
hotellnytt
Frösö Park Hotel
planerar att bygga hostel i tidigare logement.
250 experter
Nationell konferens
Sverige mot Narkotika till Borås.
hållbart långsiktigt
​Nytt samarbetsavtal
mellan Östersunds kommun och Destination Östersund ska utveckla besöksnäringen.
Events skapar möten
Internationell coachutbildning
– en långtidseffekt av VM i bordtennis i Halmstad.
Hotellnytt
Elite Hotels
storsatsar på gym och spa.
innovationer
​Helsingborg
bygger AI-fabriken Smarter City Lab med stöd från Vinnova.
hotellnytt
Stor hotellsatsning av Winn Hotel Group
lyfter Södertälje centrum.
hotellnytt
Norrköping når nya höjder
med Winn Hotel Groups nya hotell.
RSS
rss_icon
Länkar
SAS vann pris för satsning på sociala medier

Scandinavian Airlines vann ’Simpliflying Awards of Excellence’ inom sociala medier för hur man bäst använder sociala medier när det handlar om kriskommunikation.

Den eftertraktade utmärkelsen lyfter fram SAS hårda arbete för att förse kunderna med omedelbar uppdaterad information via Facebook närdet isländska askmolnet skapade kris tidigare i år och i vars spår såg hundratusentals passagerare strandsatta över hela världen.

– För oss var det viktigaste att hjälpa alla våra kunder som var strandade, vilket innebar att vi var tvungna att vara proaktiv och betrakta dem på ett icke-traditionellt sätt., säger Christina Ericsson, Direktör, Online Strategi och kommunikation. Facebook gjorde det möjligt att ha en dialog med tusentals kunder och hålla dem kontinuerligt uppdatera genom denna kris. Vi skapade på kortast möjliga tid en Facebook-grupp som arbetade nästan dygnet runt för att besvara alla kundförfrågningar och lyckades besvara nästan varje inkommande fråga inom fem minuter. Vi fick också under den här perioden över tusen nya Facebooks-fans varje dag,

– För SAS har också understrukits behovet av en snabb metod att kommunicera med kunder under oegentligheter och kris, och vi har sedan lyckats utveckla detta ytterligare och kan nu erbjuda en överlägsen kundservice med nästan omedelbar feedback genom Facebook. Det är viktigt för SAS att vara närvarande där kunderna är närvarande, såsom Facebook och Twitter, säger Ericsson.

 

Priset delades ut i London under flygindustrin konferens för sociala medier, som anordnades av SimpliFlying.