platsannonser
Vi söker
en Projektkoordinator.
nyheter

Rekryteringsevent arrangeras i Västerås
för att underlätta för hotell och restauranger att hitta medarbetare.
nytt jobb
Anna Westerberg
blir ny Hotelldirektör för Yasuragi.
flygnytt
Arlanda
återöppnar terminal fyra.
Mässor skapar möten
Succé
på första samlade mötesplatsen inom hållbarhet.
flygindustrin
Emirates finkammar världen
efter kabinpersonal – besöker trettio städer under sex veckor.
Helsingborg
Samhällstung vecka
med flera ministrar till H22 City Expo.
mot nytt uppdrag
Marie Jacobsson,
lämnar Meetx.
Turismen fördubblades mellan 2000-2018
Så vill metropolerna
få bukt med partyturismen.
Steg framåt
Sveriges DMO:er
tar nya kliv som aktiv och enad part inom svensk besöksnäring.
RSS
rss_icon
Länkar
SAS vann pris för satsning på sociala medier

Scandinavian Airlines vann ’Simpliflying Awards of Excellence’ inom sociala medier för hur man bäst använder sociala medier när det handlar om kriskommunikation.

Den eftertraktade utmärkelsen lyfter fram SAS hårda arbete för att förse kunderna med omedelbar uppdaterad information via Facebook närdet isländska askmolnet skapade kris tidigare i år och i vars spår såg hundratusentals passagerare strandsatta över hela världen.

– För oss var det viktigaste att hjälpa alla våra kunder som var strandade, vilket innebar att vi var tvungna att vara proaktiv och betrakta dem på ett icke-traditionellt sätt., säger Christina Ericsson, Direktör, Online Strategi och kommunikation. Facebook gjorde det möjligt att ha en dialog med tusentals kunder och hålla dem kontinuerligt uppdatera genom denna kris. Vi skapade på kortast möjliga tid en Facebook-grupp som arbetade nästan dygnet runt för att besvara alla kundförfrågningar och lyckades besvara nästan varje inkommande fråga inom fem minuter. Vi fick också under den här perioden över tusen nya Facebooks-fans varje dag,

– För SAS har också understrukits behovet av en snabb metod att kommunicera med kunder under oegentligheter och kris, och vi har sedan lyckats utveckla detta ytterligare och kan nu erbjuda en överlägsen kundservice med nästan omedelbar feedback genom Facebook. Det är viktigt för SAS att vara närvarande där kunderna är närvarande, såsom Facebook och Twitter, säger Ericsson.

 

Priset delades ut i London under flygindustrin konferens för sociala medier, som anordnades av SimpliFlying.