platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
Fajt mellan städerna
Malmö och Uppsala
vill båda bli kulturhuvudstad i Europa 2029.
beslutet fattat
Scandinavium
ska ersättas av en ny multiarena.
KVALITETSMÄSSAN 2021
Sjutton utvecklingsprojekt
nominerade till GötaPriset.
en äkta eldsjäl
Årets Eventskåning 2020
till KB och Totte Lundgren.
nytt jobb
Monika Hilm
ny vd på Yasuragi.
nya upplevelser
Inomhusgolf med virtuella banor
öppnar i Gränbystaden i Uppsala.
ny studiolösning
Svenska Mässan Gothia Towers
lanserar Sveriges största arena för hybridmöten.
forskning skapar möten
Forskare
har en viktig och mångfacetterad roll i inkubatorer.
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
RSS
rss_icon
Länkar
SAS vann pris för satsning på sociala medier

Scandinavian Airlines vann ’Simpliflying Awards of Excellence’ inom sociala medier för hur man bäst använder sociala medier när det handlar om kriskommunikation.

Den eftertraktade utmärkelsen lyfter fram SAS hårda arbete för att förse kunderna med omedelbar uppdaterad information via Facebook närdet isländska askmolnet skapade kris tidigare i år och i vars spår såg hundratusentals passagerare strandsatta över hela världen.

– För oss var det viktigaste att hjälpa alla våra kunder som var strandade, vilket innebar att vi var tvungna att vara proaktiv och betrakta dem på ett icke-traditionellt sätt., säger Christina Ericsson, Direktör, Online Strategi och kommunikation. Facebook gjorde det möjligt att ha en dialog med tusentals kunder och hålla dem kontinuerligt uppdatera genom denna kris. Vi skapade på kortast möjliga tid en Facebook-grupp som arbetade nästan dygnet runt för att besvara alla kundförfrågningar och lyckades besvara nästan varje inkommande fråga inom fem minuter. Vi fick också under den här perioden över tusen nya Facebooks-fans varje dag,

– För SAS har också understrukits behovet av en snabb metod att kommunicera med kunder under oegentligheter och kris, och vi har sedan lyckats utveckla detta ytterligare och kan nu erbjuda en överlägsen kundservice med nästan omedelbar feedback genom Facebook. Det är viktigt för SAS att vara närvarande där kunderna är närvarande, såsom Facebook och Twitter, säger Ericsson.

 

Priset delades ut i London under flygindustrin konferens för sociala medier, som anordnades av SimpliFlying.