nyheter
sverige ligger klart efter
RAI Amsterdam
öppnas igen utan att begränsa antalet besökare.
tyskland ligger före
Köln är redo för nya affärsevent
mässor är oöverträffade som affärsmöten.
covid-19
Emirates återbetalar över 500 miljoner dollar
fortfarande 500 000 som inte fått sina pengar.
Säkerhet i första rummet
Ras Al Khaimah
blir den första staden i världen som certifieras som säker av Bureau Veritas.
samverkan och dialog
Elmiadalen gav 515 941 kronor
till Världens Barn.
evenemang skapar möten
Uppsala
välkomnar SM på cykel.
Tyska events ligger före
Ny kongressfond
stärker Berlins evenemangsindustri.
Europa öppnar
Starkt 2019 på Austria Center Vienna
- höstsäsongen avgör om 2020 skapar en tvärnit.
Årsrapport
Fler idrottsevent
längre kongresser och 184 miljoner kr till Uppsala 2019.
i krisens kreativa spår
​Hjulen kommer att börja snurra igen
3-4 februari 2021 kommer Fastfood Expo till Kistamässan.
RSS
rss_icon
Länkar
Stora Turismpriset 2010 till Fotografiska

Sveriges nya högborg för fotografi, Fotografiska, mottog idag Stora Turismpriset 2010. För 17e året i rad delar Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, med Tillväxtverket som huvudman, ut Stora Turismpriset. Stora Turismpriset belönar föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet eller hållbarhet, som har bidragit till att utveckla turismen i Sverige. Prisutdelningen hölls i samarbete med RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, under Svenska Turistgalan på Konserthuset i Stockholm.

– Man blir imponerad av entusiasmen och drivkraften hos Fotografiska. Det är härligt att en världskänd och tongivande attraktion har fått en själ och skepnad inom loppet av bara ett halvår. Det är minst sagt värt en eloge och årets utmärkelse, säger Björn Eriksson, fd rikspolischef och nuvarande ordförande i Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism.

Juryns fullständiga motivering lyder: ”På mycket kort tid har Fotografiska skapat en svensk världsattraktion i Stockholm. Genom en djärv och nyskapande satsning på fotografiets möjligheter som medium har de skapat publikdragande utställningar, en mötesplats för kunskap och upplevelser samt utbildningar. Stora turismprisets syfte att främja kunskapsutvecklingen inom turistnäringen har verkligen uppnåtts via framgångsrik samverkan mellan amatörer och professionella fotografer. Att Fotografiska dessutom etablerat sig i ett industriellt kulturarv med alla tänkbara faciliteter, visar att man har lyckats etablera en verksamhet som inte bara är i takt med tiden utan också kommer att erbjuda framtida möjligheter”.

Stora Turismpriset syftar till att belöna vinnarens verksamhet inom svensk turistnäring, att sprida kunskap och lära av det goda exemplet. Prissumman på 100 000 kr används därför för att anordna och dokumentera ett öppet seminariumutifrån vinnarens verksamhet.

Övriga finalister tilldelas hedersomnämnanden: Skogens Konung, Orsa Grönklitt, Älgens Hus, Kosta Boda Art Hotel och Lokalproducerat i Väst.