platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter

Lounge Summit 4 april i Göteborg.
Nu är programmet presenterat, nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
- ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
nya kunskaper
Meeting Design Week
den 10 och 11 april i Helsingfors.
Omvärldsanalys
Nytt från Las Vegas:
Hotellrobotar, interaktiva golfbanor och världens första robotbartender
Kongress
Ungas utsatthet diskuteras
när Riksförbundet för fältarbetare träffas i Borås.
norskt bolag till sverige
Get Together öppnar i Stockholm
– 
ny aktör inom gruppresor och event.
RSS
rss_icon
Länkar
Stora Turismpriset 2010 till Fotografiska

Sveriges nya högborg för fotografi, Fotografiska, mottog idag Stora Turismpriset 2010. För 17e året i rad delar Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, med Tillväxtverket som huvudman, ut Stora Turismpriset. Stora Turismpriset belönar föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet eller hållbarhet, som har bidragit till att utveckla turismen i Sverige. Prisutdelningen hölls i samarbete med RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, under Svenska Turistgalan på Konserthuset i Stockholm.

– Man blir imponerad av entusiasmen och drivkraften hos Fotografiska. Det är härligt att en världskänd och tongivande attraktion har fått en själ och skepnad inom loppet av bara ett halvår. Det är minst sagt värt en eloge och årets utmärkelse, säger Björn Eriksson, fd rikspolischef och nuvarande ordförande i Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism.

Juryns fullständiga motivering lyder: ”På mycket kort tid har Fotografiska skapat en svensk världsattraktion i Stockholm. Genom en djärv och nyskapande satsning på fotografiets möjligheter som medium har de skapat publikdragande utställningar, en mötesplats för kunskap och upplevelser samt utbildningar. Stora turismprisets syfte att främja kunskapsutvecklingen inom turistnäringen har verkligen uppnåtts via framgångsrik samverkan mellan amatörer och professionella fotografer. Att Fotografiska dessutom etablerat sig i ett industriellt kulturarv med alla tänkbara faciliteter, visar att man har lyckats etablera en verksamhet som inte bara är i takt med tiden utan också kommer att erbjuda framtida möjligheter”.

Stora Turismpriset syftar till att belöna vinnarens verksamhet inom svensk turistnäring, att sprida kunskap och lära av det goda exemplet. Prissumman på 100 000 kr används därför för att anordna och dokumentera ett öppet seminariumutifrån vinnarens verksamhet.

Övriga finalister tilldelas hedersomnämnanden: Skogens Konung, Orsa Grönklitt, Älgens Hus, Kosta Boda Art Hotel och Lokalproducerat i Väst.