platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
9-11 november 2021
IMEX i nytt digitalt samarbete med Smyle
hela nya programmet kommer i april.
opinion
A statement by AnnaMaria Ruffini, SITE Global Past President
about the current pandemic and the role of the industry associations.
framgångsrika möten
Riksidrottsmötet 2019
vinnare av Destination Jönköpings event- och mötespris.
ny affärsstrategi
Workman Event ny partner till Stockholmsmässan
för mattentreprenad och eventproduktion.
11 500 kvadratmeter
Svenska Hus och kontorsaktören Helio
inleder ett samarbete kring K6 i Malmö.
forskning skapar möten
Framtidens affärsmöten:
fler sinnen involverade, mer trovärdiga och autentiska upplevelser.
Malmö Arena och Baltiska Hallen
Malmö får innebandy-VM
7-15 december 2024.
Minus 24 procent
2020 ett mörkt år
för Västerås besöksnäring.
efter ett år i styrelsen
Martin Roos
ny ordförande i Svensk Liv.e
hotellnytt
Villa Dagmar öppnar i maj
- en doft av Italien i Stockholms trendigaste stadsdel
RSS
rss_icon
Länkar
Stora Turismpriset 2010 till Fotografiska

Sveriges nya högborg för fotografi, Fotografiska, mottog idag Stora Turismpriset 2010. För 17e året i rad delar Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, med Tillväxtverket som huvudman, ut Stora Turismpriset. Stora Turismpriset belönar föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet eller hållbarhet, som har bidragit till att utveckla turismen i Sverige. Prisutdelningen hölls i samarbete med RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, under Svenska Turistgalan på Konserthuset i Stockholm.

– Man blir imponerad av entusiasmen och drivkraften hos Fotografiska. Det är härligt att en världskänd och tongivande attraktion har fått en själ och skepnad inom loppet av bara ett halvår. Det är minst sagt värt en eloge och årets utmärkelse, säger Björn Eriksson, fd rikspolischef och nuvarande ordförande i Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism.

Juryns fullständiga motivering lyder: ”På mycket kort tid har Fotografiska skapat en svensk världsattraktion i Stockholm. Genom en djärv och nyskapande satsning på fotografiets möjligheter som medium har de skapat publikdragande utställningar, en mötesplats för kunskap och upplevelser samt utbildningar. Stora turismprisets syfte att främja kunskapsutvecklingen inom turistnäringen har verkligen uppnåtts via framgångsrik samverkan mellan amatörer och professionella fotografer. Att Fotografiska dessutom etablerat sig i ett industriellt kulturarv med alla tänkbara faciliteter, visar att man har lyckats etablera en verksamhet som inte bara är i takt med tiden utan också kommer att erbjuda framtida möjligheter”.

Stora Turismpriset syftar till att belöna vinnarens verksamhet inom svensk turistnäring, att sprida kunskap och lära av det goda exemplet. Prissumman på 100 000 kr används därför för att anordna och dokumentera ett öppet seminariumutifrån vinnarens verksamhet.

Övriga finalister tilldelas hedersomnämnanden: Skogens Konung, Orsa Grönklitt, Älgens Hus, Kosta Boda Art Hotel och Lokalproducerat i Väst.