nyheter
50 000 besökare räcker inte
Naturum Falsterbo hotas
– kan bli del av ett spahotell.
bakslag för det personliga mötet
IBTM World 2020-ställs in
men blir virtuell.
utvecklande möten
Bo Frank, Växjö kommun,
är omvald till styrelsen i nätverket Energy Cities.
skapar ny plattform
Dubai Tourism bildar specialkommittee för Business Events
öppnar hela mötesindustrin den 1 oktober.
2000 deltagande företag
Stort intresse
för taiwanesisk plattform om covid-19.
400 spelare kommer
Uppsala
arrangerar nya veteran-SM i innebandy 2021.
Leap for Life
Hallands nya innovationscentrum:
för informationsdriven vård.
digital innovation
Royal Park Studios
inviger unik studio för livestreaming och produktion.
Nätverk
Egencia hjälper Travel Managers
med nya utbildningar i hantering av affärsresor.
alltfler fysiska möten
SEE Hållbarhetsvecka
viktigare än någonsin – i år med rekordmånga digitala event.
RSS
rss_icon
Länkar
Stora Turismpriset 2010 till Fotografiska

Sveriges nya högborg för fotografi, Fotografiska, mottog idag Stora Turismpriset 2010. För 17e året i rad delar Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, med Tillväxtverket som huvudman, ut Stora Turismpriset. Stora Turismpriset belönar föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet eller hållbarhet, som har bidragit till att utveckla turismen i Sverige. Prisutdelningen hölls i samarbete med RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, under Svenska Turistgalan på Konserthuset i Stockholm.

– Man blir imponerad av entusiasmen och drivkraften hos Fotografiska. Det är härligt att en världskänd och tongivande attraktion har fått en själ och skepnad inom loppet av bara ett halvår. Det är minst sagt värt en eloge och årets utmärkelse, säger Björn Eriksson, fd rikspolischef och nuvarande ordförande i Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism.

Juryns fullständiga motivering lyder: ”På mycket kort tid har Fotografiska skapat en svensk världsattraktion i Stockholm. Genom en djärv och nyskapande satsning på fotografiets möjligheter som medium har de skapat publikdragande utställningar, en mötesplats för kunskap och upplevelser samt utbildningar. Stora turismprisets syfte att främja kunskapsutvecklingen inom turistnäringen har verkligen uppnåtts via framgångsrik samverkan mellan amatörer och professionella fotografer. Att Fotografiska dessutom etablerat sig i ett industriellt kulturarv med alla tänkbara faciliteter, visar att man har lyckats etablera en verksamhet som inte bara är i takt med tiden utan också kommer att erbjuda framtida möjligheter”.

Stora Turismpriset syftar till att belöna vinnarens verksamhet inom svensk turistnäring, att sprida kunskap och lära av det goda exemplet. Prissumman på 100 000 kr används därför för att anordna och dokumentera ett öppet seminariumutifrån vinnarens verksamhet.

Övriga finalister tilldelas hedersomnämnanden: Skogens Konung, Orsa Grönklitt, Älgens Hus, Kosta Boda Art Hotel och Lokalproducerat i Väst.