platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
133 000 hotellnätter utvärderade
Egencia presenterar de 100 bästa affärshotellen 2020
enligt deras kunder. Sju svenska hotell är med.
nytt jobb
Aliki Krantz - hotelldirektören som hittat hem:
”På Park Inn by Radisson Stockholm Solna finns allt jag brinner för”
mässor skapar möten
Lounge Expo och GastroNord
arrangeras 31 mars – 2 april.
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
RSS
rss_icon
Länkar
Scandic har byggt sitt mest tillgängliga hotell någonsin
På nyöppnade Scandic Oslo Airport kommer man in med rullstol i alla 245 rum. Samtliga rum fungerar som allergirum och alla publika ytor på hotellet är allergi-anpassade. Här har Scandic försökt tänka på alla former av funktionsnedsättningar; rörelsehinder, allergier och nedsatt syn eller hörsel. Scandic Oslo Airport är Nordens första hotell som godkänns av norska Astma- och Allergiförbundet.

– Jag har inte sett något hotell i Europa som har arbetat så konsekvent med tillgänglighet för alla typer av funktionshinder som vi har gjort här, säger Magnus Berglund, handikappambassadör på Scandic. Vi vill att alla gäster, oavsett om de har rörelsehinder, allergier eller nedsatt syn eller hörsel, ska känna sig välkomna och de ska få samma valuta för pengarna som de gäster som inte har funktionshinder.

Scandic har tänkt på både smarta lösningar och design för alla och det finns många goda exempel på det nya hotellet. För gäster med rörelsehinder som använder rullstol finns extrabreda dörrar, en nedsänkt receptionsdisk och eluttag i lobbyn för smidig laddning av eldrivna rullstolar. I rummen är alla funktioner nåbara från rullstolen och detsamma gäller frukostbuffén där alla kan nå allt.

För gäster med nedsatt syn finns kontrastmarkeringar i trapporna och kontrast-färger i rum, badrum och korridorer. Och en 30 meter lång ljusslinga infälld i marken gör det enkelt för alla att hitta fram till hotellets reception.

– Utmaningen har varit att möta så många behov som möjligt, fortsätter Magnus Berglund. För de som har allergier är det tryggt att veta att alla materialval är godkända av norska Astma- och Allergiförbundet och för gäster med nedsatt hörsel har vi bland annat arbetat med teleslingor, hörselslingor och visuella och vibrerande larm.

Det syns inte att hotellet är handikappanpassat men det ambitiösa tillgänglig-hetsarbetet omfattar hotellets alla delar. Under byggprocessen har Scandics norska organisation, arkitekter och formgivare samarbetat med handikapporganisationerna och det norska Astma- och Allergiförbundet.

– Vi har följt vår egen tillgänglighetsstandard på 110 punkter, all personal är utbildad i tillgänglighetsfrågor och som första hotellkedja i världen har vi lagt all viktig tillgänglighetsinformation på varje hotells hemsida så att det ska vara enkelt och tryggt att planera sin resa, fortsätter Magnus Berglund. Ett bevis på att vi lyckats tycker jag är att en av de första, stora konferensbokningarna kom från en norsk handikapporganisation.

 

* Alla 245 rum har extrabreda dörrar för att underlätta för de gäster som använder rullstol.

* Alla 245 rum fungerar som allergirum och samtliga publika ytor i hotellet är allergianpassade. Undantaget är de fyra rum anpassade för medföljande ledarhund.

* Det finns 25 handikapprum, varav 20 stycken ligger på bottenvåningen i nära anslutning till konferensanläggning, restaurang och parkering. Fyra av handikapprummen är anpassade för gäster med ledarhund.

* I handikapprummen kan allt nås från en rullstol; nyckelhål, speglar och krokar är några exempel. All belysning kan tändas och släckas från de höj- och sänkbara sängarna och värmen kan regleras via tv:ns fjärrkontroll.

* I korridoren är brandsläckarna nåbara från en rullstol.

* Receptionsdisken är nedsänkt för att det ska vara enkelt att checka in om man sitter i rullstol. I lobbyn finns eluttag för smidig laddning av eldrivna rullstolar.

* Allt på frukostbuffén är nåbart från rullstol.

* Alla materialval i hela hotellet är godkända av NAAF, Norska Astma- och Allergiförbundet.

* Frukostbuffén innehåller gluten- och laktosfritt bröd och det används inte garnityr på buffén.

* Punktskrift och tal i hissen underlättar för gäster med nedsatt syn.

* Kontrastmarkeringar i alla trappor och kontrastfärger i rummen, badrummen och i korridorerna.

* En 30 meter lång ljusslinga i marken visar vägen in från gatan till receptionen.

* För ökad säkerhet finns väckarklockor som hör brandlarmet och väcker med vibrator under kudden.

* Konferensanläggningen och receptionen har hörselslinga.

* I handikapprummen är larmen både synliga och akustiska och telefonen har teleslinga.