platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
hotellnytt
Elite Hotels lanserar nytt restaurangkoncept
tillsammans med framstående krogprofiler.
11-12 maj 2022
Internationell Hi-Tech konferens och mässa
kommer till Stockholm.
flygindustrin
Kina blockerar vissa flyg från USA
när försiktighetsåtgärderna vid Covid ökar.
Restriktionerna blir fler
eCarExpo på Friends Arena
4-6 februari ställs in.
Blir ny stiftelse
Oslofjord Convention Center får nytt ägande
Målet är att bli norra Europas bästa konferensanläggning.
evenemang och möten
Ett år kvar
till handbolls-VM i Jönköping.
nytt jobb
Johanna Carinci Jonsson
tar över Clarion Collection Hotel Slottsparken i Linköping.
Nytt jobb
Angelica Vinuesa Gustafsson
ny Event project manager på BSC.
anställdas säkerhet
Safeture tecknar fyraårigt avtal
med Europeiska centralbanken, ECB.
nytt jobb
Lisette Jönsson
ny General Manager på Radisson Blu Hotel, Malmö.
RSS
rss_icon
Länkar
Besökarrekord på Eventdagarna, nästan 2 800 deltagare
Årets upplaga av Eventdagarna på Svenska Mässan i Göteborg lockade närmare 2 800 besökare, vilket överträffade arrangörernas förväntningar.

– Det visar glädjande att intresset för Event Marketing är stort och att det hela tiden ökar, säger projektledare Beatrice de Maré Peterson. Vi är mycket nöjda. Det var en positiv atmosfär och vi kunde se en tydlig kvalitetshöjning av både besökare och mässan som helhet.

Arrangörerna Beatrice de Maré Peterson och Maria Heijel fick också motta Narrenpriset, i kategorin Årets Eventkommunikatörer av Svenska EventAkademin. Svenska EventAkademin ser som sin viktigaste uppgift att årligen dela ut Narrenpriset till skickliga personer inom branschens alla delområden.

– Det känns ju självklart fantastiskt och mycket hedrande att motta ett pris från branschen. Ett erkännande på att vi är på rätt väg säger Beatrice de Maré Peterson.

Ytterligare priser att delas ut var reklampriset Marknadskronan som belönar företag som utmärkt sig på den Västsvenska marknaden. Den avgörande bedömningen är god kommunikation inom både strategi, kreativitet och resultat. I år belönades Borås Stad med guld, Din El med silver och BK Häcken med brons.

Under Eventdagarna hölls också ett 20-tal seminarier. Bland talarna fanns exempelvis, för första gången i Skandinavien, keynote speaker PR-gurun David Magliano med ”The Perfect Pitch” om hur London fick OS 2012 och sponsorspecialisten Peter Draper som var med och gjorde Manchester United till en miljardbusiness med ”What´s so special about football, harnessing the passion”.

– Framför allt lockade våra keynote speakers David Magliano och Peter Draper en stor publik. Men även Rättighetsforum, som är en nyskapad mötesplats för Sveriges främsta rättighetsinnehavare och rättighetsköpare, talarrally med bland andra Bert Karlsson, och idrottsprofilerna Erika Johansson och Susanne Gunnarsson, Ishockey VM 2012/2013, STCC, Brands of Sweden, lockade många besökare.

Det var inte bara i seminarielokalerna det pågick samtal och presentationer. På scenen talade Sveriges kommunikationsbyråers vd, Jessica Bjurström och Jonas Enhage från Forsman & Bodenfors om kreativitet och här möttes några av Sveriges mest välkända namn inom destination- och arenamarknadsföring med bland andra entreprenören och arenaägaren Percy Nilsson, i spetsen, i ett samtal om hur Sverige kan få stora internationella evenemang. Här presenterades också en rad uppträdanden av välkända artister som Pernilla Andersson, Lilie och Susie, med flera och Sveriges Annonsörer bjöd på Afternoon Tea.

Antalet utställare uppgick till 170 stycken företag vilket är en liten ökning jämfört med de 160 företag som ställde ut året före. Eventdagarna har blivit ett årligen återkommande arrangemang som lockar marknadskommunikatörer och mötesplanerare från såväl den privata som offentliga sektorn.

– Intresset för Event Marketing fortsätter att växa. I samma takt som de digitala mötena ökar, ökar också behovet av de mänskliga mötena där affärer och överenskommelser knyts ihop. Inför 2011 kommer vi att satsa på ett utökat samarbete med olika nätverk både i Sverige och Skandinavien och vi planerar även att bjuda in fler key-note speakers och internationella talare, säger Beatrice de Maré Peterson.