platsannonser
nyheter
mat och möten
Göteborg är en av världens bästa matdestinationer!
enligt National Geographic.
kunskapsförädling
Internationellt intresse
för snabbväxande eHälsobransch gav rekord för Vitalis.
hotellnytt
Radisson Blu Metropol
rekryterar världens första Director of Crazy.
hotellnytt
Nordic Choice Hotels rebellkedja
Comfort Hotel tar mark på hotellscenen i Stockholm.
hotellnytt
Ulrika Andersson
blir ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.

Internationell kongress till Borås
iConference får cirka 450 deltagare.
280 möten och events under 2018
Halmstads Teater
satsar på nationella och internationella möten.
kunskapsöverföring
Internationell mätkongress till Borås
Mötet förväntas locka 200 deltagare.
event skapar möten
Premiär för Göteborgs egna och unika bubbelevent
champagne, cava, crémant och prosecco i fokus.
Hållbarhet
BRA skriver flyghistoria igen:
idag landade världens mest klimateffektiva flygning på Bromma flygplats.
RSS
rss_icon
Länkar
Besökarrekord på Eventdagarna, nästan 2 800 deltagare
Årets upplaga av Eventdagarna på Svenska Mässan i Göteborg lockade närmare 2 800 besökare, vilket överträffade arrangörernas förväntningar.

– Det visar glädjande att intresset för Event Marketing är stort och att det hela tiden ökar, säger projektledare Beatrice de Maré Peterson. Vi är mycket nöjda. Det var en positiv atmosfär och vi kunde se en tydlig kvalitetshöjning av både besökare och mässan som helhet.

Arrangörerna Beatrice de Maré Peterson och Maria Heijel fick också motta Narrenpriset, i kategorin Årets Eventkommunikatörer av Svenska EventAkademin. Svenska EventAkademin ser som sin viktigaste uppgift att årligen dela ut Narrenpriset till skickliga personer inom branschens alla delområden.

– Det känns ju självklart fantastiskt och mycket hedrande att motta ett pris från branschen. Ett erkännande på att vi är på rätt väg säger Beatrice de Maré Peterson.

Ytterligare priser att delas ut var reklampriset Marknadskronan som belönar företag som utmärkt sig på den Västsvenska marknaden. Den avgörande bedömningen är god kommunikation inom både strategi, kreativitet och resultat. I år belönades Borås Stad med guld, Din El med silver och BK Häcken med brons.

Under Eventdagarna hölls också ett 20-tal seminarier. Bland talarna fanns exempelvis, för första gången i Skandinavien, keynote speaker PR-gurun David Magliano med ”The Perfect Pitch” om hur London fick OS 2012 och sponsorspecialisten Peter Draper som var med och gjorde Manchester United till en miljardbusiness med ”What´s so special about football, harnessing the passion”.

– Framför allt lockade våra keynote speakers David Magliano och Peter Draper en stor publik. Men även Rättighetsforum, som är en nyskapad mötesplats för Sveriges främsta rättighetsinnehavare och rättighetsköpare, talarrally med bland andra Bert Karlsson, och idrottsprofilerna Erika Johansson och Susanne Gunnarsson, Ishockey VM 2012/2013, STCC, Brands of Sweden, lockade många besökare.

Det var inte bara i seminarielokalerna det pågick samtal och presentationer. På scenen talade Sveriges kommunikationsbyråers vd, Jessica Bjurström och Jonas Enhage från Forsman & Bodenfors om kreativitet och här möttes några av Sveriges mest välkända namn inom destination- och arenamarknadsföring med bland andra entreprenören och arenaägaren Percy Nilsson, i spetsen, i ett samtal om hur Sverige kan få stora internationella evenemang. Här presenterades också en rad uppträdanden av välkända artister som Pernilla Andersson, Lilie och Susie, med flera och Sveriges Annonsörer bjöd på Afternoon Tea.

Antalet utställare uppgick till 170 stycken företag vilket är en liten ökning jämfört med de 160 företag som ställde ut året före. Eventdagarna har blivit ett årligen återkommande arrangemang som lockar marknadskommunikatörer och mötesplanerare från såväl den privata som offentliga sektorn.

– Intresset för Event Marketing fortsätter att växa. I samma takt som de digitala mötena ökar, ökar också behovet av de mänskliga mötena där affärer och överenskommelser knyts ihop. Inför 2011 kommer vi att satsa på ett utökat samarbete med olika nätverk både i Sverige och Skandinavien och vi planerar även att bjuda in fler key-note speakers och internationella talare, säger Beatrice de Maré Peterson.