nyheter
DEBATT
Dags att ge mässbranschen förutsättning
att fortsätta skapa värde för näringslivet.
ett steg i taget
Eskilstuna
ett steg närmare kongress- och kulturhus.
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
ett steg i taget
Asiens mötes- och eventindustri
förväntas återhämta sig snabbare än andra kontinenter.
Hemester
Aktörer på Ven samarbetar
för att göra ön säker att besöka i sommar.
Första öppna kongresshallen i Skandinavien
Harpa Concert Hall and Conference Center
i Reykjavík är redo för tiden efter Covid-19.
mat skapar möten
Första uttagningen inför Årets Kock 2020
– här är kockarna som går vidare till kvaltävlingen.
RSS
rss_icon
Länkar
Besökarrekord på Eventdagarna, nästan 2 800 deltagare
Årets upplaga av Eventdagarna på Svenska Mässan i Göteborg lockade närmare 2 800 besökare, vilket överträffade arrangörernas förväntningar.

– Det visar glädjande att intresset för Event Marketing är stort och att det hela tiden ökar, säger projektledare Beatrice de Maré Peterson. Vi är mycket nöjda. Det var en positiv atmosfär och vi kunde se en tydlig kvalitetshöjning av både besökare och mässan som helhet.

Arrangörerna Beatrice de Maré Peterson och Maria Heijel fick också motta Narrenpriset, i kategorin Årets Eventkommunikatörer av Svenska EventAkademin. Svenska EventAkademin ser som sin viktigaste uppgift att årligen dela ut Narrenpriset till skickliga personer inom branschens alla delområden.

– Det känns ju självklart fantastiskt och mycket hedrande att motta ett pris från branschen. Ett erkännande på att vi är på rätt väg säger Beatrice de Maré Peterson.

Ytterligare priser att delas ut var reklampriset Marknadskronan som belönar företag som utmärkt sig på den Västsvenska marknaden. Den avgörande bedömningen är god kommunikation inom både strategi, kreativitet och resultat. I år belönades Borås Stad med guld, Din El med silver och BK Häcken med brons.

Under Eventdagarna hölls också ett 20-tal seminarier. Bland talarna fanns exempelvis, för första gången i Skandinavien, keynote speaker PR-gurun David Magliano med ”The Perfect Pitch” om hur London fick OS 2012 och sponsorspecialisten Peter Draper som var med och gjorde Manchester United till en miljardbusiness med ”What´s so special about football, harnessing the passion”.

– Framför allt lockade våra keynote speakers David Magliano och Peter Draper en stor publik. Men även Rättighetsforum, som är en nyskapad mötesplats för Sveriges främsta rättighetsinnehavare och rättighetsköpare, talarrally med bland andra Bert Karlsson, och idrottsprofilerna Erika Johansson och Susanne Gunnarsson, Ishockey VM 2012/2013, STCC, Brands of Sweden, lockade många besökare.

Det var inte bara i seminarielokalerna det pågick samtal och presentationer. På scenen talade Sveriges kommunikationsbyråers vd, Jessica Bjurström och Jonas Enhage från Forsman & Bodenfors om kreativitet och här möttes några av Sveriges mest välkända namn inom destination- och arenamarknadsföring med bland andra entreprenören och arenaägaren Percy Nilsson, i spetsen, i ett samtal om hur Sverige kan få stora internationella evenemang. Här presenterades också en rad uppträdanden av välkända artister som Pernilla Andersson, Lilie och Susie, med flera och Sveriges Annonsörer bjöd på Afternoon Tea.

Antalet utställare uppgick till 170 stycken företag vilket är en liten ökning jämfört med de 160 företag som ställde ut året före. Eventdagarna har blivit ett årligen återkommande arrangemang som lockar marknadskommunikatörer och mötesplanerare från såväl den privata som offentliga sektorn.

– Intresset för Event Marketing fortsätter att växa. I samma takt som de digitala mötena ökar, ökar också behovet av de mänskliga mötena där affärer och överenskommelser knyts ihop. Inför 2011 kommer vi att satsa på ett utökat samarbete med olika nätverk både i Sverige och Skandinavien och vi planerar även att bjuda in fler key-note speakers och internationella talare, säger Beatrice de Maré Peterson.