platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
event skapar möten
Sveriges snabbast växande sport
flyttar internationell tävling till Malmö,
hotellnytt
Scandic lanserar nytt hotellvarumärke
öppnar fem hotell som ska heta Scandic GO.
utvidgat uppdrag
Radissons Chef för Nordeuropa
blir också Senior Vice President i Storbritannien, Irland och Västeuropa.
Hållbarhet
Stockholmsmässan byter
bränsle och minskar sin klimatpåverkan.
Radar
Coronaviruset:
Hilton stänger 150 hotell med 33 000 rum.
mässor skapar möten
Fastighetsmässan firar tio år i Malmö
har ökat utställare med 218 procent och besökare med 410 procent.
innovativ utveckling
Blique by Nobis
låter Sveriges första professionella lägenhetstestare checka in.
Nytt rekordår
Gästnätterna i Halmstad ökar
över tre miljoner totalt för första gången.
Omvärldsanalys
Helsingborg skapar ny näringslivsstrategi
ska bli en av Europas mest innovativa städer.
nytt jobb
Kristofer Skoglund
Ny commercial director på Yasuragi.
RSS
rss_icon
Länkar
Turism kan bli Sveriges nya basnäring
Sverige har goda möjligheter att bli världsledande inom utveckling av turismen med kulturupplevelser som svensk mat, musik, mode och design som har stor potential att bli starka exportprodukter. Men för att lyckas måste det till nya angreppssätt för att utveckla hållbara destinationer och en tydligare turismpolitik. Det menar professor Donald Getz, en av världens ledande turismforskare och Ek. Dr. Sanja Vujicic på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet i en färsk forskningsrapport.

– Turismen är en näring där vi ser hög tillväxt just nu, och där en stor andel av de nya arbetstillfällena i Sverige skapas, inte minst för unga, säger professor Donald Getz och Ek. Dr. Sanja Vujicic. Med rätt stöd till lokala och regionala aktörer har vi möjlighet att bli bland de bästa i världen på hållbar destinationsutveckling. Men Sverige har inte tid att vänta längre, då är risken stor att chansen går oss förbi.

I rapporten kritiseras Sveriges nuvarande arbetssätt inom turismområdet som ineffektivt och alltför toppstyrt. Istället föreslås ett ”bottom-up”-synsätt där nationella organ arbetar med att långsiktigt stödja och stimulera lokala aktörer. Som goda exempel nämns Göteborg och Östersund/Åre som lyckats väl med ett långsiktigt arbete där lokala och regionala aktörer är väl involverade.

– Det är ingen slump att Göteborg och Östersund/Åre lyckats mycket bra i Sverige och nått internationell uppmärksamhet för sitt arbete med hållbar destinationsutveckling. Ökat engagemang från och samarbete mellan politiker, offentliga och privata aktörer ger det bästa resultatet, och är något som Sverige bör ta mer fasta på även på nationell nivå, säger Sanja Vujicic.

Samarbetet mellan offentliga och privata aktörer skapar fler affärer och ökar utbudet av upplevelser, menar Donald Getz och Sanja Vujicic. Samarbetet är basen för ”bottom-up”-synsättet som lägger grunden till en hållbar destinationsutveckling, ökar svenska destinationers attraktionskraft och i förlängningen hela Sveriges attraktionskraft. För att hela Sveriges attraktionskraft skall stärkas är det viktigt med en långsiktig nationell och regional stimulans och stöd till lokala aktörer.

Sveriges attraktionskraft kan även stärkas genom ökad kunskap om vad människor med speciella intressen värdesätter, hur de söker och kommunicerar information, deras betalningsvilja samt hur turismupplevelser kan produceras och göras mer tillgängliga för att locka dessa människor. För detta behövs nya moderna mätinstrument som ger bättre beslutsunderlag när den svenska turismen ska utvecklas. De mätinstrument som idag används av lokala, regionala och nationella aktörer är alltför trubbiga och otillräckliga när det gäller att visa på faktiska effekter av aktörernas insatser. Genom att införa nya undersökningsmetoder som utvecklats av turismforskare kan paketering och försäljning av kulturupplevelser och andra turistupplevelser generellt nå helt nya nivåer.

 

Foto: Ek. Dr. Sanja Vujicic på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.