platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter

Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
årets matvärvning
Stjärnkocken Daniel Berlin
sätter smak på en av Europas mest innovativa städer under H22 City Expo.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso,
Chefredaktör på Meetings International.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete
för nationell evenemangsstatistik.
Thought Leadership Hub
The ACF
- Audite, Cogitare, Facite, lovar att lyssna, tänka och göra .
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Syftet är att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
Flygnytt
AMF investerar 200 miljoner
i flygbolaget BRA.
RSS
rss_icon
Länkar
Carlson Wagonlit: Allt för många företag saknar strategi för möten och events

Carlson Wagonlit Travels senaste forskningsrapport visar att företag kan spara 10-15 procent av vad de spenderar på möten och events enbart genom att applicera de rätta processerna och metoderna i sin Meetings & Events strategi.

Undersökningen som genomförts av CWTs forskningsenhet, CWT Travel Management Institute, uppskattar att företag spenderar 0,5 till 1,5 procent av sina totala intäkter på möten och events. Trots denna betydande omkostnad visar det sig att många företag saknar en strategi för hur man ska optimera sina mötesinvesteringar.

– Allt handlar om att få största möjliga genomslag av de investeringar som man faktiskt gör. ’Return on investment’ är ju en självklar faktor för alla andra beslut i affärsdriven verksamhet så varför skulle det inte vara det när man arrangerar möten? Det är förvånande att företag spenderar en så pass stor del av sina intäkter utan att säkerställa att investeringen optimeras, säger Pernilla Andrén, Meetings & Events Director på Carlson Wagonlit Travel i Sverige.

Möten och events är fortfarande ett outforskat område när det gäller strategiska, finansiella beslut trots att det representerar en relativt stor del (35-60 procent) av företagets totala affärsresebudget. Meetings and events sträcker sig ofta över ett brett register, från ett fem-personsmöte till gigantiskt evenemang som kostar miljonbelopp.

Oftast sker planering och uppföljning av dessa projekt hos respektive affärsenhet vilket resulterar i att inköpen blir spridda och att väldigt få avtal tecknas med leverantörer. Kontentan är att dessa företag har få eller inga synergier vilket gör att genomslagskraften blir lägre och kostnaden större än vad som är önskvärt.

– Det kan låta för bra för att vara sant, men sanningen är att de företag som idag inte har någon Meetings & Events strategi skulle kunna både öka genomslagskraften och sänka kostnaderna genom att analysera företagets behov, skapa en strategi och policy samt välja en partner som förhandlar med rätt leverantörer, säger Pernilla Andrén.

Ta gärna del av den kompletta rapporten, ’Meetings and Events: Where savings meet success’, på CWT:s webb: Här kan du ladda ned rapporten

Foto: Pernilla Andrén, Meetings & Events Director på Carlson Wagonlit Travel i Sverige.