platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
Mässor skapar möten
Återöppnat Elmia:
Ett unikt mäss- och mötesår.
29/12-8/1
Malmö:
Vinterspelens universum återuppstår på ny plats.
nytt jobb
Josefine Gudmundson
blir hotelldirektör för Clarion Hotel The Pier.
26-27 juni 2023
Sverige arrangerar stor life science-kongress
som del av EU-ordförandeskapet.
Satsar på Business Events
Macaos kasinon satsar framåt på Business Events
investerar runt 170 miljarder kommande decenniet.
Event
Skåne Trendrapport 2022
Event in Skåne: Det har hänt magiska saker i Skåne under 2022.
Omvärldsanalys
Sju mötes- och eventtrender som du behöver känna till inför 2023
Utdrag ur eboken 7 Meeting and Event Trends You Need to Know for 2023.
Omvärldsanalys
Det är dags att bana nya spår för eventplanerare
Alla tecken pekar mot ett hektiskt 2023.
Kellerman
I have a feeling we are not in Kansas anymore
Roger Kellerman om att stå inför en värld där gamla regler inte längre gäller.
RSS
rss_icon
Länkar
Europa: Nya utmaningar att övervinna

Kriget i Ukraina spräckte det geopolitiska landskapet i Europa. Konflikten har lett till en levnadskostnadskris inom EU med oöverträffad inflationsnivå på 11,5 procent.

Omsättningen för den inkommande turismen under 2023 förväntas nå 73 procent av nivåerna före krisen och når 5 450 miljarder kronor under 2022.

Priserna kommer sannolikt att stiga för flyg, logi, mat och löner. Sommaren 2022 såg hög efterfrågan på flyg efter att reserestriktionerna lättade. Men på grund av överväldigande personalbrist tvingades flygbolagen till massinställning av flygningar vilket orsakade kaos, inte minst på Stockholm Arlanda. Fortsatt osäkerhet i kombination med nya potentiella utbrott av covid-19 skulle kunna leda till ytterligare förvärrad arbetskraftsbrist.

Full återhämtning förväntas först under 2024. Korttidshyresobjekt, som bilar och Airbnb, ligger i täten och når redan i år 86 procent av sina nivåer från före krisen och förväntas nå full återhämtning tre år före hotellen. Flygbolag förväntas ta längst tid att återhämta sig och nå 1 907 miljarder kronor först 2027, vilket fortfarande är fem procent lägre än nivåerna före krisen.

Topp-3 snabbast växande utgifter på destinationen 2022–2027 (CAGR)

  • Guidade turer +15,2 %
  • Festivaler och fritidsevenemang +14,2 %
  • Duty-free shopping +13,0 %

Att förnya sig ur en kris

Europeiska företag vidtar åtgärder för att skapa en sömlös reseupplevelse. Faktum är att 59 procent av affärsresebyråerna i Europa säger att deras verksamhet letar efter nya sätt att förbättra kundresan. Byråerna kan förlora kunder om deras upplevelser inte är sömlösa och skräddarsydda. Att tänka om när det gäller strategier för att möta dagens verklighet kommer minskar risker och driver tillväxt.

Hållbarhet i rampljuset

Nästan två tredjedelar av de europeiska konsumenterna är bekymrade över klimatförändringarna, vilket har en direkt påverkan på resandet. Faktum är att 27 procent av resebolagen säger att konsumenterna väljer att inte längre flyga. Istället har de börjat leta efter alternativ med lägre koldioxidutsläpp, som tågtrafik. Starka miljömässiga meriter, som att använda förnybara energikällor och införa plastförbudspolicy kommer hjälpa till att upprätthålla kundlojalitet.

Att stödja lokala samhällen är den vanligaste åtgärden konsumenter vidtar för att resa mer hållbart. Att köpa reseprodukter och tjänster från lokala företag är en win-win-situation. Turismintäkterna stannar i det lokala området och skapar jobb, samtidigt som det stärker samhällenas möjlighet att leverera autentiska reseupplevelser för sina besökare. Hela 55 procent av europeiska resebolag säger att deras kunder är beredda att betala 5–10 procent mer för hållbara reseprodukter och tjänster.

Kommersiella prioriteringar i Västeuropa

Fråga: Vad ser du som den viktigaste kommersiella utvecklingen för din organisation under de kommande 3–5 åren?

  • Förbättra kundresan, 61 %
  • Förbättra cybersäkerhet, 46 %
  • Skapa en konsekvent varumärkesupplevelse, 45 %
  • Förbättra kundservice, 44 %
  • Investera i hållbara produkter och tjänster, 41 %
  • Hälso- och säkerhetsprotokoll, 29 %
  • Integrering av ny teknologi, 27 %
  • Skifta från fysiskt till online, 20 %
  • Fördjupning av lojalitetsprogram, 18 %
  • Samskapande av nya produkter/tjänster, 16 %
  • Diversifiering av betalningsalternativ, 10 %
  • Bygga upp mobil närvaro, 9 %
  • Flexibilitet och personanpassning, 5 %

Teknik som påverkar reseföretagen de närmaste fem åren

Fråga: Baserat på dina observationer, vilka av följande teknologier kommer att påverka din verksamhet under de kommande fem åren?

  • Big data och analys, 69 %
  • AI, 52 %
  • AR/VR, 42 %

Läs vidare i ”Travel and Hospitality: Global Outlook and Innovation Guide” som kan laddas ned kostnadsfritt från Euromonitor International.