platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
Mässor skapar möten
Återöppnat Elmia:
Ett unikt mäss- och mötesår.
29/12-8/1
Malmö:
Vinterspelens universum återuppstår på ny plats.
nytt jobb
Josefine Gudmundson
blir hotelldirektör för Clarion Hotel The Pier.
26-27 juni 2023
Sverige arrangerar stor life science-kongress
som del av EU-ordförandeskapet.
Satsar på Business Events
Macaos kasinon satsar framåt på Business Events
investerar runt 170 miljarder kommande decenniet.
Event
Skåne Trendrapport 2022
Event in Skåne: Det har hänt magiska saker i Skåne under 2022.
Omvärldsanalys
Sju mötes- och eventtrender som du behöver känna till inför 2023
Utdrag ur eboken 7 Meeting and Event Trends You Need to Know for 2023.
Omvärldsanalys
Det är dags att bana nya spår för eventplanerare
Alla tecken pekar mot ett hektiskt 2023.
Kellerman
I have a feeling we are not in Kansas anymore
Roger Kellerman om att stå inför en värld där gamla regler inte längre gäller.
RSS
rss_icon
Länkar
Varför deltar människor i event? Tysk mötesforskning omdefinierar eventbesökaren

Varför deltar människor i evenemang i framtiden? Det var en av kärnfrågorna som GCB German Convention Bureau, ställde via årets sista upplaga av Future Meeting Space, FMS, med ett starkt fokus på forskning.

Igår presenterades forskningsresultaten av Redefining Event Attendance på en hybridkongress med över 700 registrerade deltagare online, och cirka 30 utvalda gäster på plats i Frankfurt.

Under nästa år ska German Convention Bureau och Fraunhofer Institute for Industrial Engineering IAO fortsätta med forskningsaktiviteterna tillsammans med partners under rubriken Att navigera Business Events i utmanande tider.

Det här var den tredje och sista undersökningen som genomfördes som en del av årets Future Meeting Space-forskning. Bland annat har undersökningen analyserat de krav och nyckelkomponenter som behövs för framgångsrika Business Events genom hela kundupplevelsen.

Olikheter mellan nationella och internationella deltagare avslöjar att faktorer som sömlösa resor, mikromobilitet, säkerhet och hygien samt regionala och kulturella särdrag kan bidra till att avsevärt öka människors motivation att resa till ett event.

Nittio procent av de tillfrågade säger att sömlösa resor är mycket viktiga för dem. Det går hand i hand med säkerhets- och hygienstandarder, som är ett absolut grundläggande krav för att 60 procent av de tillfrågade ska delta i ett evenemang.

Användningen av klimatvänliga transportmedel och kompensation för de CO2-utsläpp som genereras av eventen är relevant för 75 procent av de tillfrågade. Mikrorörlighetsmedel och kulturupplevelser på respektive destination är särskilt tilltalande för åldersgruppen 26 till 35 år och internationella deltagare.

Möjligheter att uppleva den lokala kulturen är en av de absoluta måste-komponenterna för att få internationella deltagare att delta i evenemang.

Sammantaget avslöjar årets FMS-forskning tre nyckelfynd. För det första är personliga evenemang främst attraktiva på grund av deras förmåga att inspirera människor och ge möjligheter till möten ansikte mot ansikte. Nya idéer uppstår främst när vi interagerar med andra personer.

"Event fortsätter att leverera när det gäller att inspirera människor och främja innovation", säger GCBs vd Matthias Schultze. Att få ta del av olika, lokala kulturer och skapa delade upplevelser fungerar bara vid liveevenemang.”

För det andra visar forskningen på betydelsen av evenemang för att behålla medarbetare och attraktionskraften hos arbetsgivarna. Evenemang och affärsresor är inte bara ett relevant verktyg för rekrytering, utan främjar också långsiktig lojalitet mot företag.

För det tredje visar undersökningsdata att hållbarhet spelar en betydande roll i beslutsprocessen om man ska delta i personliga evenemang eller inte. Faktorer som beaktas är bland annat möjligheten till klimatneutrala resor, kompensation för CO2-utsläpp samt regionala och säsongsbetonade måltider.

Forskningsprojektet Redefining Event Attendance bekräftar att evenemang är oersättliga. Även om möten ansikte mot ansikte tillfälligt har minskat de senaste åren, har de fortfarande ett enormt värde.

Ändå ställs ofta Business Events inför flera utmaningar som klimatförändringar, energiförsörjning, internationella konflikter, pandemier, personal- och kompetensbrist. Vilka lösningar kan evenemang erbjuda i de här sammanhangen? Och hur påverkar dessa multipla kriser evenemangsstrategier och koncept?

Doktor Stefan Rief, chef för forskningsenheten för organisationsutveckling och arbetsdesign vid Fraunhofer IAO, säger att det är frågor som Future Meeting Space ska arbeta med nästa år.

”Vi ska ta en djuplodande titt på de här komplexa frågorna och försöka hitta svar under rubriken Att navigera Business Events i utmanande tider.”

Hela studien Redefiniing Event Attendance samt inspelningen av presentationen den 14 december finns tillgänglig för gratis nedladdning på future-meeting-space i januari.