platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
Mässor skapar möten
Återöppnat Elmia:
Ett unikt mäss- och mötesår.
29/12-8/1
Malmö:
Vinterspelens universum återuppstår på ny plats.
nytt jobb
Josefine Gudmundson
blir hotelldirektör för Clarion Hotel The Pier.
26-27 juni 2023
Sverige arrangerar stor life science-kongress
som del av EU-ordförandeskapet.
Satsar på Business Events
Macaos kasinon satsar framåt på Business Events
investerar runt 170 miljarder kommande decenniet.
Event
Skåne Trendrapport 2022
Event in Skåne: Det har hänt magiska saker i Skåne under 2022.
Omvärldsanalys
Sju mötes- och eventtrender som du behöver känna till inför 2023
Utdrag ur eboken 7 Meeting and Event Trends You Need to Know for 2023.
Omvärldsanalys
Det är dags att bana nya spår för eventplanerare
Alla tecken pekar mot ett hektiskt 2023.
Kellerman
I have a feeling we are not in Kansas anymore
Roger Kellerman om att stå inför en värld där gamla regler inte längre gäller.
RSS
rss_icon
Länkar
Landvetter välkomnar världens första kommersiella flyglinje som tankas med 50 procent hållbart flygbränsle

Swedavia arbetar för att främja övergången till biobränsle med målet att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025. Nu finns det en ny möjlighet att flyga med ett väsentligt minskat klimatavtryck när den första flyglinjen som tankas med 50 procent SAF-bränsle (sustainable aviation fuel) lanseras. Två gånger per vecka flyger BRA mellan Göteborg Landvetter Airport och franska Aéroport Lyon-Saint Exupéry med förnybart SAF-bränsle. Den nya linjen blir därmed den mest klimatsmarta och hållbara bränsledrivna flyglinjen i världen.

"Det är ett viktigt steg mot fossilfritt flyg som Volvokoncernen nu tar tillsammans med BRA och det är väldigt glädjande att Göteborg Landvetter Airport får privilegiet att välkomna det till oss. Att blanda in 50 procent biobränsle gör det möjligt för människor att resa i jobbet och samtidigt dra ned på sina klimatavtryck. Genom olika program och samarbeten fortsätter Swedavia att uppmuntra flygbolag till att minska beroendet av fossila bränslen och ställa om till hållbara biobränslen", säger Anna Strömwall, flygplatsdirektör på Swedavia Göteborg Landvetter Airport.

Swedavia vill att framtidens resande ska vara hållbart. Inom regeringens initiativ Fossilfritt Sverige som vi arbetar utifrån finns mål om att inrikesflyget ska vara helt fossilfritt 2030. För utrikestrafiken ska alla plan som lyfter från Swedavias flygplatser vara fossilfria senast 2045.

"BRA har tillsammans med Volvokoncernen beslutat att flyga med 50 procent inblandning av bioflygbränsle, vilket är den högsta möjliga inblandning av biobränsle som idag är tillåtet för kommersiellt flyg. Inom EU diskuteras just nu en kvotplikt för flyget, mandatet förväntas hamna mellan 38 och 54 procent för år 2045. På den här linjen kommer vi att uppnå en reducering av koldioxidutsläpp med minst 40 procent redan från dag ett. Vår förhoppning är att detta bara är början och att vi tillsammans med våra företagskunder ska hitta flera linjer med liknande lösningar för att ställa om till ett mer hållbart flygande med biobränsle", säger Martin Erkenborn, kommersiell chef på BRA.

"Vi har ett ansvar mot framtida generationer för omställningen till en mer hållbar framtid. Vi hoppas kunna inspirera andra företag att göra samma sak och att flyga med maximal användning av biobränsle. Vi behöver säkerställa att våra anställda inom Volvokoncernen kan arbeta effektivt och träffas och då är det oundvikligt att flyga. Genom detta samarbete med BRA så kommer vi kunna genomföra detta på ett mera ansvarsfullt sätt. Detta är bara ett exempel på de värdeskapande partnerskap vi som företag etablerar – inom hela ekosystemet – för att bidra till klimatmålen", säger Andrea Fuder, inköpschef på Volvokoncernen.

Genom ökad användning av bioflygbränsle strävar Swedavia efter att flyget har minsta möjliga miljöpåverkan. Bioflygbränslet bidrar till ett minskat fossilt koldioxidutsläpp med upp till 80 procent. Tankning med miljövänligare bioflygbränsle skapar därmed fortsatta förutsättningar för ett mer hållbart flygande.