platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
Mässor skapar möten
Återöppnat Elmia:
Ett unikt mäss- och mötesår.
29/12-8/1
Malmö:
Vinterspelens universum återuppstår på ny plats.
nytt jobb
Josefine Gudmundson
blir hotelldirektör för Clarion Hotel The Pier.
26-27 juni 2023
Sverige arrangerar stor life science-kongress
som del av EU-ordförandeskapet.
Satsar på Business Events
Macaos kasinon satsar framåt på Business Events
investerar runt 170 miljarder kommande decenniet.
Event
Skåne Trendrapport 2022
Event in Skåne: Det har hänt magiska saker i Skåne under 2022.
Omvärldsanalys
Sju mötes- och eventtrender som du behöver känna till inför 2023
Utdrag ur eboken 7 Meeting and Event Trends You Need to Know for 2023.
Omvärldsanalys
Det är dags att bana nya spår för eventplanerare
Alla tecken pekar mot ett hektiskt 2023.
Kellerman
I have a feeling we are not in Kansas anymore
Roger Kellerman om att stå inför en värld där gamla regler inte längre gäller.
RSS
rss_icon
Länkar
Över 100 000 affärsmöten genomfördes under IBTM World 2022

IBTM World, som i år handlade om sambandet mellan event och kultur, stängde idag. Över 100 000 affärsmöten har genomförts och drygt 10 000 besökare samlades i Barcelona under evenemangets tre dagar.

IBTM World 2022 undersökte hur mötestekniken vi använder, upplevelserna vi skapar och destinationerna vi besöker skapar en gränslös kultur för företag och har en otroligt stor potential för evenemang.

Över 2 200 utställande företag från 150 länder runt om i världen deltog, inklusive Convention Bureauer från Färöarna, Danmark, Norge, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Spanien, Irland, Bryssel, Kroatien, Tjeckien, Kanada, Malaysia, Jordanien, Dubai Bahrain, Kanada, Miami, Las Vegas och Boston samt Meliá Hotels och Barceló Hotels, bara för att nämna några.

Över 3 500 Hosted Buyers fanns på plats från prestigefyllda företag, föreningar och byråer där många var Hosted Buyers, inklusive European Union of Medicine in Assurance and Social Security, Pfizer, Cosmopolis, International Stereoscopic Union, Saudi Telecom Company, UNICEO (United Network of International Corporate Event Organisers), British Pain Society, Maritz Global Events, Centers for Disease Control and Prevention, citigroup inc, och CWT Meetings & Events.

Men här fanns också kritiska röster från svenska Hosted Buyers. Många utställare brydde sig inte om vilka köparna var som kom till de bokade mötena och aldrig ens frågade om vad de ville utan bara pratade på med sina datorbyggda presentationer som strömmade meningslösa bilder från skärmen.

Vi träffade också en av Asiens största kongressanläggningar som sa att i stort sett inget av deras bokade möten verkligen höll måttet.

Som Hosted Buyer var man tvungen att boka 50 möten, varav 30 valdes av arrangören medan du i själva verket bara ville träffa fem eller tio av utställarna.

Det är ”connection washing” och ingeting annat. Det är aldrig någonsin antalet möten som är det viktiga utan de få kvalitetsmöten du bokar som leder till affärer.

Zinhle Nzama, tillförordnad chef Convention Bureau Officer vid South African National Convention Bureau:

”Det här är en av de viktigaste mässorna hittills för oss där samarbete och partnerskap står högst på dagordningen. Vi har haft samtal med andra Convention Bureauer från resten av världen om hur vi kan samarbeta för att utveckla verksamheten i vår del av världen."

"Många av de möten som har ägt rum i montern har resulterat i leads och faktiska affärer. Vi fortsätter att se hur ansikte-mot-ansikte-möten är absolut nödvändiga när det gäller business events.”

Matthias Widor, Cluster General Manager, Kigali Marriott Hotel/Four Points by Sheraton har också haft givande dagar i montern.

"Det är så bra att ha möten ansikte mot ansikte igen, särskilt efter de senaste två och ett halvt åren. Kvaliteten på köparna är mycket hög, och vi kunde signera affärer på utställargolvet med bra leads att följa upp."

"Att delta i IBTM World är viktigt för att skapa förtroende i industrin och att sälja en ny och spännande destination som Rwanda är lättare att göra med personliga möten. Vi kommer tillbaka och rekommenderar våra kollegor att göra detsamma", säger Matthias Widor, Cluster General Manager, Kigali Marriott Hotel/Four Points by Sheraton.

I år ägde både The Association Leaders’ Forum och The Corporate Experiences Day rum på spännande platser i Barcelona.

Corporate Experiences Day, en skräddarsydd dag för lärande för köpare från företag, gav en interaktiv inblick på den senaste tekniken och hållbarhetsutvecklingen inom eventindustrin på Association Leaders’ Forum. Dagen kurerades av Stylianos Filopoulos, International Associations Expert, som tog upp frågan om vilken roll föreningar spelar i vår föränderliga värld.

I samarbete med ACS var IBTM World’s Knowledge Program välbesökt med interaktiva sessioner med fokus på evenemangets kärntema "kulturskapande" inklusive sessionsspår om anslutningar, affärer, karriärer, varumärken och upplevelser.

Under mässdagarna berättade flera seminarier om de senaste marknadstrenderna och nya kunskaper inklusive den tunga rapporten ”Global Meetings & Events Trends” presenterad av AMEX.

Priserna för bästa montrar, det IBTM kallar ”Stand Awards”, återvände i år med utmärkelser till Visit Norway/Norway Convention Bureau som vann priset för bästa Stand Feature; Graduate Hotels/Marine & Lawn Hotels & Resorts tog hem priset för bästa monter.

Menorca Island DMC belönades med bästa kulturkampanj, Abu Dhabi fick priset för bästa stora monter och Atout France fick priset för bästa monterpersonal.

Under evenemanget meddelade IBTM att de har tecknat ett nytt treårskontrakt med Barcelona Convention Bureau och Fira de Barcelona vilket innebär att mässan äger rum i staden fram till och med år 2025 .

Det nya avtalet bygger på den befintliga 18-åriga relationen mellan de tre organisationerna, med nästa upplaga bekräftad på Fira Gran Via den 28–30 november 2023.

David Thompson, IBTM World Event Director sammanfattar:

"IBTM World 2022 har varit en framgång, och överträffat våra förväntningar med fler affärsmöten av hög kvalitet per deltagare än år 2019."