platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
Fourth Industrial Revolution
MCI ställer om
till den digitala tidsåldern.
forskningsresultat
Innovationsnätverket ”Future Meeting Space”:
har ett digitalt evenemang den 22 februari.
flygnytt
Emirates utökar sin verksamhet till USA
efter ökad efterfrågan.
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
PRESSTOP
IMEX i Frankfurt 2021
ställs in.
hotellnytt
Scandic Arlandastad slår upp dörrarna
med mötesarenan Scandinavian XPO som granne.
RSS
rss_icon
Länkar
Direktlinje mellan Luleå och London Heathrow

SAS öppnar en ny direktlinje mellan Luleå Airport och London den 6 november. Varje lördag flyger SAS ett plan med 120 säten mellan Luleå Airport och London Heathrow, en av världens största flygplatser. Priser börjar från 695 kronor, inklusive alla skatter och avgifter. Flyget avgår 11.20 från Luleå Airport landar London Heathrow 13.35. Planet vänder och lämnar Heathrow 15.35 för att landar Luleå Airport 19.50 (lokala tider).

– Vi är väldigt glada över att erbjuda en direktlinje mellan norra Sverige och London, säger Robin Kamark, kommersiell chef, SAS. Det gör det enklare och smidigare för många norrlänningar att ta sig till London, samtidigt som det finns ett stort intresse i England att besöka Lappland och de fantastiska turistupplevelser som finns i närheten av Luleå.

Den nya linjen är ett resultat av partnerskapet mellan det regionala samarbetsprojektet City Break to Swedish Lapland, Swedavia, Visit Sweden samt Swedish Lapland.

En viktig del i SAS beslut är att de utöver tron på tillräcklig utgående trafik inom Luleå Airports upptagningsområde tror på den regionala turistnäringens förmåga att skapa inkommande turism. Turistnäringen har bra produkter för den brittiska marknaden och vi har på ett trovärdigt sätt kunnat visa att vi tillsammans med våra partners har ekonomiska medel och kunnande för att bedriva aktiv marknadsföring av regionen och våra produkter i Storbritannien. En mycket viktig roll har spelats av Swedavia som bidragit med kompetens samt ekonomiska incitament för att skapa ny trafik på sina regionala flygplatser.

Partnerskapets roll är nu att genomföra marknadskampanjer på den brittiska marknaden med start under hösten 2010 och i detta arbeta är det av avgörande betydelse att vi fått med Visit Sweden’s Londonkontor.

– Det är även avgörande för vår framgång att vi nu lyckas säkra regionala medel för att fortsätta bedriva marknadsföring under åren 2011-12. Projektet City Break to Swedish Lapland avslutas 2010-12-31. Det är också en förutsättning för att vi skall kunna fortsätta arbetet tillsammans med Visit Sweden. I stort sett samtliga av projektets tidigare finansiärer har för avsikt att fortstätta med ny, och i många fall större, finansiering under perioden 2011-12. Vi har med denna medfinansiering i ryggen gått in med en ansökan till Tillväxtverket för nya EU-medel.

City Break to Swedish Lapland (2008-06-01—2010-12-31) är ett projekt finansierat av turist-organisationerna Visit Luleå(projektägare)/Boden Turism/Pite Presenterar/Vildmarksälven Älvsbyn, kommunerna Kalix/Älvsbyn/Boden/Piteå/Luleå, Piteå Havsbad, Swedavia, Länsstyrelsen, Längmanska företagarfonden och EU´s strukturfonder.

– Projektets mål är att öka antalet utländska gäster inom den regionala turismen genom att skapa ett internationellt direktflyg via Luleå Airport och därefter marknadsföra vår region och dess produkter på gästernas avresedestination.