platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
Mässor skapar möten
Över 100 000 affärsmöten
under IBTM World 2022 i Barcelona.
flygnytt
Stockholm Arlanda Airport
får sin första food hall.
hotellnytt
25hours
öppnar sitt första hotell i Skandinavien.
60 000 bokade möten
Sverige – det enda
nordiska landet som saknas på IBTM World.
hotellnytt
Nya ägare av Villa Gladtjärn,
tidigare Barken Konferens.
Hållbarhet
American Express Meetings & Events
undertecknar Net Zero Carbon Events-löfte.
Spännande möte
Sveriges Elevkårers Kongress22
i Norrköping.
flygnytt
Eurowings utökar i Sverige
ökar utbudet på Landvetter med ny direktlinje till Berlin.
Höjer kvalitetskraven
Alvar blir namnet
på hela Skellefteås näringslivsdag.
14 januari - 21 maj 2023
Malmö värd
för uppmärksammad Banksy-utställning.
RSS
rss_icon
Länkar
Ullevisommaren gav nöjda konsertbesökare och stora ekonomiska värden

NÄSTA ÅR Fyller Nordens största arena Ullevi 65 år. Men efter årets fantastiska rekordsommar med tretton konserter och närmare 800 000 besökare finns det inga tankar på pension, snarare tvärtom. Nästa sommar är redan åtta konserter inplanerade, tre med Bruce Springsteen, fyra med Coldplay och en med Gyllene Tider. Nu presenterar Got Event resultaten från kundmätningarna som genomförts efter konserterna 2022.

Totalt kom 786 910 besökare till Ullevi sommaren 2022. Av dessa kom 728 955 besökare för att uppleva någon av de tretton konserterna på arenan. Det är fler konsertbesökare än någonsin. Det tidigare rekordet är från 2016 då 445 492 besökte konserterna på Ullevi.

Ullevi är en omtyckt arena av både göteborgare och turister. Det visar sig också i Got Evenst mätningar. I genomsnitt är 91 procent av besökarna nöjda eller mycket nöjda med sin upplevelse på arenan. Allra mest nöjda var de som gick på Rammsteins tre konserter, där uppgav 98 procent att man var nöjd eller mycket nöjd. Tidigare är det bara Coldplay som fått så höga betyg.

Även om vissa enskilda konserter har en ojämn könsfördelning är genomsnittet 56 procent kvinnor och 44 procent män i publiken. Summerburst var mest jämställt med hälften kvinnor och hälften män. Ed Sheeran lockade däremot 80 procent kvinnor medan Iron Maiden drog nästan 70 procent män.

Ullevi är Göteborgs viktigaste arena när det gäller att fylla stadens hotell, restauranger och affärer. Nästan 80 procent av besökarna är turister. Högst andel turister hade Ed Sheeran där 87 procent kom utanför Göteborgs kommun. Lägst andel hade Laleh som lockade 65 procent turister till sin unika spelning.

 

Turistekonomisk omsättning: nästan 1,4 miljarder kronor*

Göteborg arbetar aktivt med destinationsutveckling och där är evenemangen en viktig byggsten. Tillsammans med Liseberg och Svenska Mässan bidrar Got Events evenemang med flera miljarder kronor i turistekonomisk omsättning.

Totalt spenderade Ullevis konsertbesökare (turisterna) 1,37 miljarder kronor i samband med sitt besök i Göteborg. Iron Maiden-besökarna konsumerade mest med nästan 2 700 kronor per person.

 

*Om kundundersökningarna

 

Kundundersökningarna har genomförts av Enkätfabriken och sker via en webbenkät. Undersökningen skickas via e-post till biljettköpare efter genomfört evenemang.

Modellen för att skatta den turistekonomiska effekten ska fungera som en fingervisning över vilka summor som genererats av evenemangen. Det finns en viss skevhet i urvalet av personer som besvarar de ekonomiska frågorna så siffrorna ska ses som just skattningar.

 

Konserter och publiksiffror på Ullevi 2022:

• 3 & 4 juni, Summerburst, 60 000 .

• 10 juni, Laleh, 35 192.

• 22 juli, Iron Maiden, 61 867.

• 28, 29 & 30 juli, Rammstein, 161 702.

• 10 & 11 augusti, Ed Sheeran, 130 014.

• 19, 20, 26 & 27 augusti, Håkan Hellström, 280 180.

 

Kommande evenemang på Ullevi 2023:

• Bruce Springsteen, 24, 26 & 28 juni.

• Coldplay, 8, 9, 11 & 12 juli.

• Gyllene Tider, 5 augusti.

 

Bilden: Håkan Hellström på Ullevi, augusti 2022. Foto: Anna-Lena Lundqvist. Bilden tyvärr beskuren.