platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
Mässor skapar möten
Över 100 000 affärsmöten
under IBTM World 2022 i Barcelona.
flygnytt
Stockholm Arlanda Airport
får sin första food hall.
hotellnytt
25hours
öppnar sitt första hotell i Skandinavien.
60 000 bokade möten
Sverige – det enda
nordiska landet som saknas på IBTM World.
hotellnytt
Nya ägare av Villa Gladtjärn,
tidigare Barken Konferens.
Hållbarhet
American Express Meetings & Events
undertecknar Net Zero Carbon Events-löfte.
Spännande möte
Sveriges Elevkårers Kongress22
i Norrköping.
flygnytt
Eurowings utökar i Sverige
ökar utbudet på Landvetter med ny direktlinje till Berlin.
Höjer kvalitetskraven
Alvar blir namnet
på hela Skellefteås näringslivsdag.
14 januari - 21 maj 2023
Malmö värd
för uppmärksammad Banksy-utställning.
RSS
rss_icon
Länkar
Nästan 200 länder överens: Ska nå noll utsläpp för flyget till 2050

Flyget har tagit ytterligare ett viktigt steg framåt för att uppnå sitt mål att nå noll CO2-utsläpp till 2050 med Internationella civila luftfartsorganisationen (ICAO) som har gått med på att arbeta kollektivt fram till detta mål.

ICAO, som är ett FN-organ som består av nästan 200 länder, antog formellt det långsiktiga globala ambitionsmålet (LTAG) för den globala flygindustrin att nå noll utsläpp år 2050 vid sitt möte i Montreal förra veckan.

"Staternas antagande av detta nya långsiktiga mål för koldioxidfria lufttransporter, efter liknande åtaganden från industrigrupper, kommer att bidra viktigt till den gröna innovations- och implementeringstakten, som måste påskyndas under de kommande decennierna för att i slutändan uppnå utsläppsfria flygningar", säger Salvatore Sciacchitano, ordförande för ICAO-rådet.

Avtalet kommer att "förlita sig på den kombinerade effekten" av flera åtgärder för att minska koldioxidutsläppen, inklusive utveckling av nya typer av flygplansteknik, strömlinjeformad flygverksamhet och ökad produktion och användning av hållbara flygbränslen (SAF).

"Länder har uppnått några mycket viktiga diplomatiska framsteg vid detta evenemang, och i ämnen av avgörande betydelse för vår planets framtida hållbarhet och lufttransportsystemet som tjänar och förbinder dess befolkningar", säger  ICAO:s generalsekreterare Juan Carlos Salazar.

Staterna gick också med på att stödja ICAO:s arbete för att påskynda tillgängligheten och användningen av SAF, med en kongress om flyg och alternativa bränslen som kommer att hållas nästa år.

Flygbolagsorganisationen IATA välkomnade ICAO:s engagemang som ett "viktigt steg framåt" från många länder, vilket anpassade dem till IATA:s egen resolution i oktober 2021 om att nå netto nollutsläpp av koldioxid till 2050.

"Betydelsen av LTAG-avtalet kan inte underskattas. Flygindustrins åtagande att uppnå nettonoll CO2-utsläpp till 2050 kräver stödjande regeringspolitik", säger Willie Walsh, IATA:s generaldirektör.

"Nu när både regeringar och industri är fokuserade på noll utsläpp till 2050, förväntar vi oss mycket starkare politiska initiativ inom nyckelområden för avkarbonisering, som att stimulera SAFs produktionskapacitet".

"Den globala beslutsamheten att minska koldioxidutsläppen inom luftfarten som ligger till grund för detta avtal måste följa delegaterna hem och leda till praktiska politiska åtgärder som gör det möjligt för alla stater att stödja industrin i de snabba framsteg som den är fast besluten att göra".

Europe’s Destination 2050-grupp, som inkluderar Airports Council International Europe (ACI Europe), Airlines for Europe (A4E) och European Regions Airline Association (ERA), "kom ut med starkt stöd" för ICAO-avtalet.

"Aviation, som ett globalt företag, behöver klimatpolicyer som säkerställer harmoniserade tillvägagångssätt för alla intressenter och som möts av motsvarande åtgärder i alla regioner", säger Destination 2050 i ett uttalande.

"Destination 2050-partnerna berömde det efterlängtade globala avtalet vid ICAO. De erkänner dess nyckelroll i att tillhandahålla konsekvens mellan politiken, skapa lika villkor och lägga grunden för den nödvändiga regleringssäkerheten för investeringar och finansiering för att säkerställa en hållbar framtid för flygtransportsektorn globalt."