platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
Mässor skapar möten
Över 100 000 affärsmöten
under IBTM World 2022 i Barcelona.
flygnytt
Stockholm Arlanda Airport
får sin första food hall.
hotellnytt
25hours
öppnar sitt första hotell i Skandinavien.
60 000 bokade möten
Sverige – det enda
nordiska landet som saknas på IBTM World.
hotellnytt
Nya ägare av Villa Gladtjärn,
tidigare Barken Konferens.
Hållbarhet
American Express Meetings & Events
undertecknar Net Zero Carbon Events-löfte.
Spännande möte
Sveriges Elevkårers Kongress22
i Norrköping.
flygnytt
Eurowings utökar i Sverige
ökar utbudet på Landvetter med ny direktlinje till Berlin.
Höjer kvalitetskraven
Alvar blir namnet
på hela Skellefteås näringslivsdag.
14 januari - 21 maj 2023
Malmö värd
för uppmärksammad Banksy-utställning.
RSS
rss_icon
Länkar
Ingen hotellkris – än så länge

Även september blev en bra månad för hotellen med god beläggning och stabila intäkter, men frågan är när den begynnande lågkonjunkturen börjar synas i form av färre hotellnätter.

"När hushållen drar åt svångremmen och ser över sina utgifter är romantiska veckoslut på hotell och semesterresor något av det första man drar in på. Det finns en eftersläpning i hotellkonjunkturen i form av inplanerade resor som gästerna genomför, men det är nog många som väntar med att boka nya konferenser och utflykter", säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

Enligt siffror från Benchmarking Alliance var beläggningsgraden för landets hotell 71,2 procent under september och 73,0 procent för hotellen i Stockholm, vilket ligger i linje med nivåerna innan pandemin. Snittpriset för ett hotellrum i landet är nu 1270 kronor, men i Stockholm måste man betala 1483 kronor för motsvarande rum, vilket är en uppgång både mot föregående år och motsvarande månad 2019.

Hotellen ser väsentligt dystrare på branschens utveckling än vad de gjorde före sommaren. Nettotalet, alltså differensen mellan andelen hotellföretag som uppger att efterfrågan ökat respektive minskat, ligger nu på tre procent, vilket ska jämföras med 53 procent så sent som i juni.

"Det är fortfarande något fler hotell som tror på en ökad efterfrågan, än det motsatta. Men trenden är tydligt negativ och lär sannolikt fortsätta så i takt med att svenska hushåll tappar köpkraft", säger Stefan Westerberg.

 

Fullständig sammanställning av statistiken finner ni i bilagan.

 

Bilden: Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.